Arcane (tajuk penuh: Arcane: League of Legends) ialah siri animasi aksi pengembaraan keluaran bersama Perancis dan Amerika Syarikat 2021. Ia mengadaptasikan latar dan alam cerita dalam permainan video pertarungan nekapemain League of Legends.[2][3] Siri ini diumumkan pada sambutan ulang tahun ke-10 League of Legends.[4] Ia dihasilkan oleh Riot Games dan Fortiche, sebuah studio animasi Perancis yang berpusat di Paris. Berlatarkan masa lalu berbanding alam semesta League of Legends, Arcane berfungsi sebagai prekuel kepada permainan dan menceritakan semula kisah asal beberapa watak dari Piltover dan Zaun. Seperti permainan yang berasaskannya, Arcane ditujukan kepada penonton "16+".[5]

Arcane
Logo Rasmi
Genre
Berdasarkan daripada
League of Legends oleh
Riot Games
Pencipta
  • Christian Linke
  • Alex Yee
Ditulis oleh
  • Christian Linke
  • Alex Yee
Pengarah
  • Pascal Charrue
  • Arnaud Delord
Pelakon suara
Lagu pembukaan"Enemy" oleh Imagine Dragons menampilkan JID
Penggubah
Negara asal
  • Amerika Syarikat
  • Perancis
BahasaInggeris
Bilangan musim1
Bilangan episod9
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Christian Linke
  • Marc Merill
  • Brandon Beck
  • Jane Chung
  • Thomas Vu
Tempoh siaran39-44 minit
Syarikat penerbitan
  • Riot Games
  • Fortiche Production
Penyiaran
Saluran asal
Format gambarHDTV 1080p
Format audioStereo
Siaran asal06 November 2021 (2021-11-06) – kini (kini)

Siri ini mendapat pujian daripada pengkritik, yang memuji gabungan animasi lukisan tangan dan CGI serta cerita, pembinaan dunia dan watak.[6][7] Selepas tayangan perdana, ia menjadi rancangan yang dinilai terbaik dan paling banyak ditonton Netflix di seluruh dunia.[8][9][10]

Pada 20 November 2021, musim kedua telah diumumkan dalam pembuatan.[11]

Premis sunting

Di tengah-tengah pergolakan yang semakin memuncak di antara bandar utopia Piltover yang mewah dengan bandar terbuang Zaun yang ditindas, adik-beradik Vi dan Jinx mendapati diri mereka berada di pihak yang bertentangan dalam peperangan terhadap ideologi yang diputarbelitkan dan teknologi misteri.[12]

Barisan pelakon suara sunting

Bahasa Inggeris/Asal sunting

Watak utama sunting

Watak sampingan sunting

Alih suara Bahasa Malaysia sunting

Penterjemah
Shaza Amalia
Pengarah alih suara
Mardiana Ismail
Jururakam
Mohaid Adib Rosli
  • Nur Azeera Nazir sebagai Vi
  • Nurazlin Ismail sebagai Powder/Jinx
  • Ismadi Mohd Jamil sebagai Jayce Talis
  • Yasmin Kazarudin sebagai Caitlyn Kiramman
  • Syed Fathullah Syed Hussein sebagai Viktor
  • Wan Muhammad Tamlikha sebagai Silco
  • Hazwani Abu Hassan sebagai Mel Medarda
  • Fadhli Mohd Rawi sebagai Vander
  • Nur Zarina Ahmad Roslan sebagai Sky
  • Suzana Ahmad sebagai Ambessa
  • Ahmad Sharizal Ahmad Roslan sebagai Heimerdinger

Senarai episod sunting

Musim 1 (2021) sunting

No.
keseluruhan
No. dalam
musim
TajukTarikh penyiaran asal
Tindakan 1
11"Welcome to the Playground" (Selamat datang ke Taman Permainan)6 November 2021 (2021-11-06)
Pertelingkahan antara bandar Piltover yang berteknologi maju menentang perut buasnya, Zaun, menyebabkan adik-beradik yatim piatu Vi dan Powder diambil alih oleh Vander, seorang pemilik bar dan ketua pemberontakan bawah bandar. Dalam beberapa tahun akan datang, mereka belajar mencari rezeki dengan mencuri sisa dan bahagian teknologi dari bandar di atas. Bagaimanapun, rompakan menjadi serba salah apabila beberapa rampasan didedahkan sebagai kristal letupan sihir misteri. Walaupun kebanyakan tangkapan hilang dalam pertarungan dengan pemulung lain, Powder berjaya mengekalkan hablur arka letupan yang menjadi punca letupan awal. Ketegangan yang sudah sengit antara kedua-dua bandar itu semakin memuncak, walaupun tanpa disedari oleh Vander dan adik-beradik, seorang dalang penjenayah bernama Silco nampaknya sedang menarik tali ke arah revolusi yang tidak dapat dielakkan dengan mengganggu raksasa yang tersembunyi dalam semua manusia.
22"Some Mysteries Are Better Left Unsolved" (Kebanyakan Misteri Lebih Baik Dibiarkan Tidak Diselesaikan)6 November 2021 (2021-11-06)
Jayce, seorang penyelidik Akademi Piltover, dipanggil untuk memberi keterangan kerana bereksperimen dengan sihir misteri selepas studio makmalnya dirompak dan dimusnahkan oleh letupan arkanik. Diselamatkan oleh sihir misteri semasa kecil, Jayce percaya ia boleh menjadi sumber baharu untuk memajukan Piltover ke tahap yang lebih tinggi, tetapi dibuang dari akademi kerana membahayakan bandar dan penyelidikannya dijangka dibatalkan. Kepercayaan Jayce diperbaharui apabila pembantu akademi yang lemah dan uzur bernama Viktor menunjukkan minat yang sama terhadap potensi teknologi misteri. Sementara itu, di Zaun, Vander ditekan oleh penguatkuasa Piltover untuk mendedahkan punca rompakan dan letupan, serta oleh warga Zaun yang lain untuk melawan balik pegawai yang melampaui batas mereka. Dia memilih untuk memastikan keluarganya selamat dan kekal neutral di mata semua orang, walaupun sifat memberontak Vi membantah sikap pasif Vander.
33"The Base Violence Necessary for Change" (Keganasan Asas yang Diperlukan untuk Perubahan)6 November 2021 (2021-11-06)
Silco dan Vander pernah berganding bahu untuk Zaun dihormati oleh Piltover. Perkongsian mereka berakhir dengan keganasan apabila Vander mencapai persetujuan untuk menamatkan pertempuran dengan askar bandar bahagian atas, walaupun Silco mahu meneruskan perjuangan. Pada hari ini, Vander memutuskan untuk menyerahkan dirinya untuk keamanan dikekalkan, tetapi dia diserang dan dijadikan tebusan oleh Silco dan ahli jahat terbaharunya. Vi dan kru penyelamat yang lain, termasuk pengunci kunci Mylo dan angkat berat Claggor, pergi menyelamatkannya, meninggalkan Powder untuk kekal selamat. Mereka mencapainya, tetapi ketika mereka hendak melarikan diri, mereka terperangkap dalam letupan kerana Serbuk, yang mengikuti mereka, dan alat letupannya yang menggunakan kristal misteri yang tersembunyi. Claggor dan Mylo terbunuh, manakala Vander terpaksa menggunakan serum raksasa Silco untuk melarikan diri bersama Vi, walaupun dia akhirnya meninggal dunia akibat kecederaannya. Vi meninggalkan Serbuk kerana menyebabkan kematian orang tersayang, hanya untuk Serbuk diambil oleh Silco. Vi melihat Silco menghampiri Powder, tetapi ditangkap oleh Marcus, seorang penguatkuasa Piltover, sebelum dia boleh menghubunginya. Di pihak atas, Jayce dan Viktor berjaya menyempurnakan teknologi misteri, yang mereka namakan sebagai "Hextech", bertentangan dengan kehendak profesor akademi Heimerdinger, walaupun majlis itu lebih optimistik.
Tindakan 2
44"Happy Progress Day!" (Selamat Hari Kemajuan!)13 November 2021 (2021-11-13)
Beberapa tahun sejak membangunkan teknologi Hextech, Piltover semakin berkembang maju menjelang ulang tahun ke-200nya yang digelar "Hari Kemajuan". Walaupun pada mulanya berharap untuk mendedahkan teknologi kristal misterius terbaharu beliau dan Viktor pada majlis itu, Jayce memutuskan untuk menangguhkannya buat sementara waktu selepas amaran daripada Heimerdinger tentang bahaya yang mungkin dimilikinya. Ini membuahkan hasil apabila makmal Hextech dimusnahkan dan kristal baharu diambil. Di tempat lain, Powder, kini melalui persona gilanya Jinx kerana kebolehannya menimbulkan kekacauan semasa misi, hidup dengan Silco menyeludup bahan ke Piltover, terutamanya serum raksasa yang dia cipta kini dikenali sebagai Shimmer. Apabila sesuatu pekerjaan tidak berfungsi kerana penglibatan kumpulan penyeludup lain, geng Firelight, Jinx memutuskan untuk menarik perhatian Silco dengan mencuri kristal misteri Jayce dan memusnahkan sebahagian daripada akademi Piltover. Untuk mencari pelakunya, Caitlyn, seorang penguat kuasa Piltover dan rakan zaman kanak-kanak Jayce, pergi ke penjara Stillwater untuk bercakap dengan seorang kaki tangan Silco yang ditangkap, tetapi sebaliknya bertemu dengan Vi yang dipenjarakan.
55"Everybody Wants to Be My Enemy" (Semua Orang Mahu Menjadi Musuh Saya)13 November 2021 (2021-11-13)
Disebabkan kepakarannya tentang Zaun, dan pengetahuannya tentang simbol yang ditinggalkan oleh Jinx daripada bahan letupannya, Caitlyn membebaskan Vi dari penjara dan bekerjasama dengannya untuk mencari Silco. Tiba di rumah pelacuran bawah tanah, Vi bertemu dengan salah seorang pekerja bawahan Silco dan mengetahui hubungan barunya dan Jinx. Sementara itu, Marcus, kini syerif penguatkuasa Piltover, telah dipaksa oleh Silco untuk membenarkan penyeludupan Shimmer berlaku sebagai balasan atas kenaikannya dalam pangkat tentera Piltover, dan terpaksa meletakkan kesalahan atas letupan dan rompakan akademi Piltover. geng Firelight. Apabila Jinx enggan mengusahakan kristal misteri yang baharu kerana takut melihat kilas balik keluarganya yang mati akibat bom misteri sebelum ini, Silco membawanya untuk "dilahirkan semula", menamatkan Powder dan menjadi Jinx sekali dan untuk selamanya. Di pihak atas, oleh kerana dia berisiko menjadi sasaran ahli majlis lain kerana langkah keselamatannya yang berterusan, Jayce memutuskan untuk bekerjasama dengan mereka untuk kejayaan Hextech seterusnya, melibatkan dirinya secara romantis dengan Mel Medarda, ketua Piltover. Sementara itu, Viktor bertambah sakit secara drastik ketika dia cuba mempelajari tentang rune kristal misteri dan potensinya.
66"When These Walls Come Tumbling Down" (Apabila Tembok Ini Runtuh)13 November 2021 (2021-11-13)
Selepas Viktor rebah di makmal akibat penyakitnya, dia dan Jayce mengetahui rahsia rune misteri yang sedang dia kerjakan, menggelarkannya sebagai "Hexcore". Mereka menyedari ia bertindak balas terhadap bahan organik, berpotensi menyembuhkan penyakitnya. Heimerdinger, bagaimanapun, melarangnya kerana potensi kemusnahan yang boleh dibawanya. Ini membawa kepada konfrontasi dalam majlis, di mana semua ahli majlis sebulat suara memutuskan untuk menggantikan Heimerdinger dengan Jayce sebagai ketua kemajuan teknologi Piltover. Pada masa yang sama, Viktor mendekati Singed, seorang ahli alkimia dari Zaun, untuk membantu menyempurnakan peranti baharu mereka. Marcus, yang bergelut untuk kekal dalam barisan antara Silco dan Piltover, didekati dan diugut oleh Silco untuk mengesan dan menghapuskan Caitlyn kerana membebaskan Vi dari penjara. Dia mengambil alih kuasa dan, mengetahui konflik ini akan membawa kepada pertempuran dengan Zaun, menyediakan pertahanan Piltover. Di bawah tanah, Vi dan Caitlyn mencari rumah perlindungan supaya Vi boleh memulihkan kecederaan yang dia alami daripada Sevika, anak buah Silco dari rumah pelacuran, tetapi Silco menemui mereka selepas merasuah penduduk tempatan dengan Shimmer. Pasangan itu melarikan diri dengan memusnahkan rumah selamat, selepas itu Vi tiba-tiba ternampak Jinx menggunakan suar yang diberikannya semasa kecil. Setelah mengetahui tentang kepulangan Vi baru-baru ini selepas menyoal siasat Sevika, Jinx telah digesa menggunakan suar untuk mencarinya. Kedua-dua adik beradik itu bersatu semula, walaupun pertemuan semula itu tidak lama kerana pergaulan Vi dengan Caitlyn, seorang penguat kuasa, serta kemunculan geng Firelight saingan, yang mencuri kristal misteri Jinx dan menculik Caitlyn dan Vi.
Tindakan 3
77"The Boy Saviour" (Budak Lelaki Penyelamat)20 November 2021 (2021-11-20)
Vi mendapati bahawa Ekko ialah ketua Geng Firelight. Dia menerangkan kepadanya bahawa Serbuk telah hilang, dan hanya Jinx yang tinggal - khusus untuk Silco. Jinx hampir berpaling kepada Silco, tetapi dia memaksanya untuk terus melakukan kehendaknya. Mel Medarda meneruskan rancangan untuk meminta Jayce dan Viktor mempersenjatai Hextech. Atas cadangan Singed, Viktor menggunakan Shimmer untuk membolehkan Hexcore mengubah suai badannya yang gagal. Vi enggan berputus asa dengan Jinx, dan kekal di Zaun untuk mencarinya – tetapi Jinx salah faham motif Vi dan akhirnya berasa marah – membunuh Penguatkuasa, dan berhadapan dengan Ekko.
88"Oil and Water" (Minyak dan Air)20 November 2021 (2021-11-20)
Seketika dari masa lalu Mel Medarda, dia diajar bahawa serigala tidak menunjukkan belas kasihan. Silco mendedahkan penjagaan tulennya terhadap Jinx selepas perjuangannya menentang Ekko, dan kami mendapati bahawa Jinx berjaya menuntut semula Hexcore. Dia membawanya ke Singed, yang merujuk kepada Jinx sebagai anak perempuan Silco. Ibu Mel tiba di Piltover untuk menyediakannya untuk perang yang akan datang. Semasa Jinx menjalani rawatan Shimmer untuk lukanya, dia berhalusinasi bahawa kesakitan itu ditimbulkan oleh Vi dan Caitlyn. Usaha Viktor untuk menyelamatkan dirinya mempunyai kos yang besar, manakala Vi bekerjasama dengan Jayce untuk menghadapi aktiviti Silco secara langsung berikutan keengganan majlis untuk mengambil tindakan. Pada akhir episod kita melihat bahawa Jinx telah kembali untuk membalas dendam terhadap Caitlyn.
99"The Monster You Created" (Raksasa yang Kamu Cipta)20 November 2021 (2021-11-20)
Selepas serbuan Jayce dan Vi ke atas kilang Shimmer Silco mengakibatkan kematian seorang kanak-kanak, Jayce, yang menyedari kos manusia dalam peperangan, meninggalkan keganasan dan memutuskan untuk merundingkan penyelesaian dengan Silco. Apabila mereka berdua bertemu, Jayce menawarkan kebebasan Silco Zaun daripada Piltover sebagai pertukaran untuk Jinx, yang dia menegaskan perlu membayar untuk jenayahnya. Ketika Silco berasa sedih sama ada mahu menerima tawaran Jayce, Jinx diam-diam mendengar. Berbekalkan sarung tangan hextech Jayce, Vi berhadapan dengan Sevika dan mengalahkannya, tetapi diculik oleh Jinx. Dia terjaga di dalam bilik dengan Silco dan Caitlyn, yang juga telah diculik Jinx dalam usaha untuk memahami identitinya. Ketika Vi dan Silco masing-masing merayu kepada Powder dan Jinx, Caitlyn terlepas daripada ikatannya; Dalam kekacauan yang berlaku, Jinx telah mencederakan Silco secara tidak sengaja apabila dia cuba membunuh Vi, yang mengaku kepadanya bahawa dia tidak akan pernah menyerahkannya kepada Piltover sebelum mati. Menerima identiti baharunya, dan mengakui bahawa dia dan Vi telah menyimpang antara satu sama lain, Jinx meninggalkan dia dan Caitlyn. Setelah berjaya mempersenjatai kristal misteri itu ke dalam roket, dia menembaknya ke dalam dewan majlis Piltover pada masa majlis bersetuju untuk memberikan Zaun kemerdekaannya.

Pemasaran dan pelepasan sunting

Pada asalnya ditetapkan untuk keluaran 2020, rancangan itu telah dijadualkan semula untuk keluaran pada tahun 2021 disebabkan oleh pandemik COVID-19.[13] Ia dijadualkan untuk keluaran serentak pada 6 November 2021 di Netflix dan Tencent Video China,[14] dengan siri ini dipecahkan kepada sembilan episod, dengan tiga episod "tindakan" dikeluarkan seminggu sekali selama tiga minggu.[15][16]

Riot Games mempromosikan pelancaran Arcane melalui acara dalam permainan mereka, termasuk League of Legends, Legends of Runeterra, Teamfight Tactics, League of Legends: Wild Rift, dan Valorant sebagai "RiotX Arcane".[17] Ia melancarkan kerjasama promosi dengan permainan bukan Riot seperti PUBG Mobile[18], Fortnite, dan Among Us[19].

Pada 6 November 2021, untuk tayangan perdana global, Riot Games menstrim episod pertama di Twitch. Sesetengah pencipta kandungan dibenarkan untuk menstrim bersama tiga episod pertama siri itu sebaik sahaja mereka menerima kebenaran daripada Riot Games, yang pertama untuk siri Netflix, yang turut membenarkan penonton mendapatkan semula item dalam permainan semasa tayangan perdana.[20] Item yang hanya dimasukkan dalam permainan League of Legends (Arcane Capsule), Wild Rift (“A Single Tear” Emote), Teamfight Tactics (Gizmos & Gadgets Little Legends Egg), Legends of Runeterra (“Fascinating” Emote), dan Valorant ("Fishbones" Gun Buddy).[21] Tayangan perdana menerima 1.8 juta penonton serentak di Twitch.

Penerimaan sunting

Tapak web pengumpul ulasan Rotten Tomatoes melaporkan penilaian kelulusan 100% dengan penilaian purata 9/10, berdasarkan 16 ulasan pengkritik. Konsensus pengkritik laman web itu berbunyi, "Arcane membuat kesan pertama yang menarik, menggabungkan gabungan animasi 2D dan 3D yang menakjubkan dengan cerita yang menarik secara emosi untuk menyampaikan adaptasi permainan video yang boleh menjadi legenda."[7] Arcane juga menjadi rancangan nombor satu Netflix pada November 2021.[22]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d "Arcane: When Will It Happen On Big Screens To Know Click Here!". Premiere Next (dalam bahasa Inggeris). 2021-01-13. Dicapai pada 2021-05-03.
  2. ^ Palmer, Philip (2019-10-22). "League of Legends Arcane TV series: Release date, story, characters, and everything we know". PC Gamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-03-14.
  3. ^ "Riot Games Developing Animated Series Based on 'League of Legends'". The Hollywood Reporter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-03-14.
  4. ^ Arcane: Animated Series Announcement | Riot Pls: 10th Anniversary Edition - League of Legends (dalam bahasa Inggeris), dicapai pada 2020-03-14
  5. ^ "Riot Games reveals details about Arcane animated series". Daily Esports (dalam bahasa Inggeris). 2019-10-16. Dicapai pada 2020-03-14.
  6. ^ Goslin, Austen (2021-11-06). "Netflix's Arcane is the best story League of Legends has ever had". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-11-17.
  7. ^ a b "Arcane: League of Legends: Musim 1". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Dicapai pada November 7, 2021.
  8. ^ Santos, Marc (2021-11-10). "'Arcane' Sets Record As Netflix's Best Rated Show". International Business Times. Dicapai pada 2021-11-18.
  9. ^ Tassi, Paul. "'Arcane' Is Netflix's #1 Show In 52 Countries, But Struggling In The US". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-11-18.
  10. ^ "League Of Legends' Arcane Is The Best Show On Netflix Right Now". Kotaku (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-11-18.
  11. ^ Bankhurst, Adam. "Arcane, Netflix's League of Legends Animated Series, Is Officially Getting a Second Season". IGN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada November 20, 2021.
  12. ^ "Arcane:League of Legends". Arcane (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-11-19.
  13. ^ "An Update on Arcane: Creative Development and Production during a Pandemic". 2020-06-10. Dicapai pada 2020-06-10.
  14. ^ Amidi, Amid (2021-09-25). "Netflix Releases 'Arcane' Trailer, Premiering November 6". Cartoon Brew (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-09-25.
  15. ^ "Riot Games and Netflix unveil Arcane animated TV series launching on November 6". Venture Beat. September 25, 2021.
  16. ^ Goslin, Austen (2021-09-25). "League of Legends' Arcane series gets stunning new trailer, Netflix release date". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-09-25.
  17. ^ "Welcome to RiotX Arcane". Riot Games. November 5, 2021.
  18. ^ "Runeterra Enters PUBG Mobile to celebrate RiotX Arcane". Riot Games. November 5, 2021.
  19. ^ "Fortnite Gets Jinxed to celebrate Arcane". Riot Games. November 5, 2021.
  20. ^ Kelly, Michael (November 1, 2021). "Riot to broadcast Arcane premiere on Twitch, exclusive in-game drops available to all viewers". Dot Esports. Dicapai pada November 7, 2021.
  21. ^ "Arcane premiere drops guide: How to unlock free watch rewards via Twitch". Upcomer. November 6, 2021.
  22. ^ "Squid Game Finally Toppled on Netflix Top Ten by New Series". TV Shows (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-11-18.

Pautan luar sunting