Putra Arifin Scheunemann (lahir 1 Mei 1987),[1][2] yang dikenali sebagai Arifin Putra, adalah seorang pelakon Indonesia kelahiran Jerman. Pengiktirafan antarabangsanya sebahagian besarnya disebabkan oleh peranannya dalam filem aksi Indonesia The Raid 2: Berandal, yang dikeluarkan di Amerika Syarikat dan pasaran utama lain di seluruh dunia. Dia juga membintangi filem seram Indonesia 2009, Rumah Dara (dilancarkan secara antarabangsa sebagai Macabre).

Arifin Putra
Kelahiran
Putra Arifin Scheunemann

(1987-05-01) 1 Mei 1987 (umur 36)
WarganegaraIndonesia
Nama lainArifin Putra
PekerjaanPelakon
Tahun aktif2000–sekarang
Ketinggian183 cm (6 ka 0 in)
Ibu bapaAxel Scheunemann
Joyce Sunandar
SaudaraSari Scheunemann (kakak)

Kehidupan awal sunting

Arifin dilahirkan pada 1 Mei 1987 di Mainz, Jerman. Ayahnya Axel Scheunemann adalah Jerman, ibunya Joyce Sunandar adalah keturunan Indonesia dari Cina. Dia mempunyai kakak perempuan, Sari. Bapanya adalah pengeksport bunga kering dan pakar landskap di Jakarta, Indonesia, sementara ibunya menjalankan perniagaan kateringnya sendiri.[3] Pasangan itu bercerai apabila Arifin berumur 13 tahun.

Arifin menghabiskan tahun-tahun awal hidupnya di Jerman sebelum berpindah ke tanah air ibunya, Indonesia, pada usia tiga tahun - walaupun dengan berat hati. Sebagai tahun pertama hidup di Indonesia, misalnya, dia berkeras untuk bercakap dalam bahasa ibunya asli daripada bahasa Indonesia. Sebagai seorang remaja, bagaimanapun, dia akhirnya memutuskan untuk memasuki kerakyatan Jerman dan mengambil kewarganegaraan Indonesia.

Tenang dan malu, Arifin kerap menyimpan dirinya sendiri, dan kadang-kadang menghabiskan masa berjam-jam bermain atau bermain di biliknya sebagai anak kecil.

Arifin menyelesaikan pendidikan rendah dan menengahnya di Sekolah Antarabangsa Jerman di Jakarta, Indonesia. Walaupun dia secara konsisten mencapai gred yang baik, dia tidak pernah berada di puncak kelas. Beliau lulus pada tahun 2006 dengan seorang Abitur Jerman, setara dengan diploma sekolah tinggi Jerman.

Komplikasi pada kelahiran mengakibatkan lengan Arifin tidak dapat dipulihkan dengan kemungkinan kurang daripada 50% pemulihan sepenuhnya. Syukurlah, inisiatif ibunya untuk mendaftarkan bayi selama tiga bulan dengan fisioterapi yang ketat membolehkannya mendapatkan semula pergerakan di tangannya. Setelah mengatasi halangan ini, Arifin dengan mudah memeluk cabaran melakukan aksi-aksinya di Berandal tanpa berganda.

Pemangku kerjaya sunting

Walaupun pada mulanya dia tidak berniat untuk meneruskan kerjaya dalam industri hiburan, Arifin menunjukkan minat untuk bertindak dari usia dini, sering menghidupkan semula adegan dari filem yang dia lihat di televisyen di rumah untuk keluarganya.[4]

Pada tahun 2000, Arifin menandatangani bersama kakaknya untuk menembak komersial televisyen dan ditawarkan sebagai tambahan, yang diterima pada majlis ini. Pada akhir pukulan itu, Arifin mendapati dirinya bermotivasi oleh fakta bahawa dia dapat memperoleh sedikit wang poket tambahan sambil bersenang-senang. Pada tahun yang sama, beliau adalah seorang finalis dalam persaingan budak lelaki yang diselenggarakan oleh majalah remaja Indonesia yang popular.

Arifin juga sedang berlari untuk VJ Hunt pada tahun 2003. Walaupun tidak berjaya dalam persaingan itu, satu perkara yang membawa kepada yang lain untuk Arifin, dan seterusnya memulakan kerjaya aktingnya .

Televisyen (2000 - 2007) sunting

Selepas mendarat peranan televisyen utama pertamanya sebagai pelajar sekolah tinggi nerdy di siri TV kebangsaan "Kisah Kasih di Sekolah" pada tahun 2004 , Arifin meletupkan kemasyhurannya. Hujung minggu didedikasikan untuk mempromosikan siri ini di bahagian yang berlainan di negara ini, dan dia tidak lama lagi menjadi muka yang dikenali dengan serta merta. Beliau telah menyifatkan pendedahan awal ini sebagai "nyata dan pujian, tetapi sangat ganjil". Memutuskan bahawa dia boleh mengejar kerjaya ini, Arifin mendaftar di sekolah aksi tempatan yang terkenal Sakti Aktor Studio untuk menerima latihan rasmi. Dia menjelma jadual sekolah yang ketat, menembak dan menapis kemahirannya untuk satu tahun dan setengah tahun.

Filem (2008 - sekarang) sunting

Usaha Arifin ke skrin perak bermula pada tahun 2008 dengan Lost in Love, sekuel romantis cinta Eiffel I'm in Love (2003). Dalam Lost in Love, wataknya dikehendaki bercakap dalam bahasa Perancis, bahasa Inggeris] dan bahasa Indonesia secara bergantian. Ini datang dengan mudah kepada Arifin, kerana dia aktif mempelajari bahasa selama tahun-tahun sekolahnya.

Peran antagonis pertamanya sebagai Adam, kanibal berdarah psikopat dalam Macabre (2009), adalah pemergian dari watak-watak yang digambarkan dalam karya-karya sebelumnya. Persembahan Arifin dalam thriller itu menarik perhatian para pengkritik dan pengkritik filem, dan memperolehnya beberapa pencalonan dan anugerah termasuk Pelakon Pembantu Terbaik dari Anugerah Filem KUFI.

Ringkasnya, Arifin dapat disimpulkan sebagai individu yang sangat ingin tahu. Ini jelas dalam pilihan filem yang disengaja. Dia terutamanya tertarik pada peranan yang mencabar zon keselesaannya, seperti yang pertama kali dilihat dalam Macabre dan seterusnya dalam Berandal.

Dalam Berandal, Arifin menggambarkan anak lelaki bos paling terkenal di Jakarta yang dilanda cita-citanya. Beliau mula-mula ditawarkan pada tahun 2009, tetapi pengeluaran filem itu ditangguhkan sehingga 2012 disebabkan masalah kewangan. Beliau mengalami tiga bulan latihan sengit sebagai persediaan untuk peranan yang menuntut secara fizikal dan menyisir pelbagai filem mafia untuk mendapat pemahaman yang mendalam tentang wataknya dalam filem itu.

Memilih dari kejayaan Berandal, Arifin menumpukan perhatian kepada filem dari sini. Projek besarnya yang seterusnya, Supernova: Ksatria, Putri dan Bintang Jatuh ditayangkan pada bulan Disember 2014. Adaptasi filem novel terlaris [[Dewi Lestari] Dewi 'Dee' Lestari] pemasangan pertama siri Supernova.

Kehidupan peribadi sunting

Seorang pembaca yang gemar, Arifin menggunakan dua majalah perniagaan setiap bulan, di atas empat surat khabar sehari. Nerd yang mengaku diri mengambil minat mendalam dalam bidang kewangan dan infrastruktur.

Arifin juga menikmati pelbagai sukan air, berenang, go-karting, berbasikal, menulis skrip dan mencicipi masakan baru. Dia mengira masakan Indonesia seperti Soto Betawi dan Sate Ayam di antara makanan kegemarannya.

Di luar lakonan, Arifin prihatin terhadap pemuliharaan alam semula jadi. Dia berharap suatu hari dapat membantu meningkatkan kesedaran tentang tenaga boleh diperbaharui, kerana potensi Indonesia di kawasan ini sangat besar tetapi masih belum diterokai.

Dari sudut pandang kerjaya salah satu cita-cita yang dikasihi Arifin adalah meletakkan industri filem Indonesia setanding dengan pemain global lain.[4]

Filemografi sunting

Films[5]
Tahun Judul Watak Catatan
2008 Lost in Love Alex Debut filem
2009 Macabre Adam Diarah oleh Mo Brothers
2009 Aku Perempuan Marwan Filem pendek
2011 Batas Arief Directed by Rudi Soedjarwo
2011 Foxtrot 6 Nidas Filem pendek
2011 Hati Merdeka Captain Sofwan Bab akhir kepada trilogi Merdeka
2011 Badai di Ujung Negeri Badai
2013 Blue Blood Asep Filem pendek
2014 Yasmine: The Final Fist Halim Cameo
2014 The Raid 2 Uco Directed by Gareth Evans
2014 Supernova: Ksatria, Putri, dan Bintang Jatuh Reuben Directed by Rizal Mantovani
2016 The Professionals Reza Directed by Affandy Abdul Rahman
Television[5]
Tahun Judul Watak Penyiar Syarikat pengeluaran
2003 Senandung Masa Puber Rangga Trans TV Multivision Plus
2004 Kisah Kasih di Sekolah Daniel RCTI SinemArt Pictures
2005 Manusia Bodoh Reyhan RCTI SinemArt Pictures
2005 Khaylaan Tingkat Tinggi Nuno SCTV SinemArt Pictures
2006 Kau Masih Kekasihku Kevin SCTV SinemArt Pictures
2007 Mawar Doni RCTI SinemArt Pictures
2009 Setinggi Bintang Andhika Astro Multivision Plus
2012 Dewa Yudha RCTI SinemArt Pictures
2012 Mimo Ketemu Poscha Damar RCTI SinemArt Pictures
2012 Asmara Don RCTI SinemArt Pictures
2013 Aprilio & Julie Jodi RCTI SinemArt Pictures
Theatre
Tahun Judul Watak Syarikat Pengeluaran
2005 Mass Appeal Mark Dolson Sakti Aktor Studio
2005 Lone Star Ray Sakti Aktor Studio
Music Videos
Year Song Artist
2004 Kisah Kasih di Sekolah Chrisye
2011 Bersabarlah Cinta Letto
TV Commercials
Year Product
2001 Biore
2003 Rexona
2005 Espresso
2005 Pond's
2005 Close-Up
2008 Indosat

Pengiktirafan sunting

Awards & Nominations
Tahun Anugerah Kategori Kerja Dinamakan Keputusan
2000 Aneka Yes! Talent Search Cover Boy Himself Finalist
2003 BC Bar Youth TV Icon TV Icon Himself Menang
2005 Anugerah Majalah Gadis Paling Dikehendaki Dirinya Menang
2009 B'Girl Award Dream Boy Dirinya Menang
2010 Anugerah Bujang Paling Layak CLEO Bujang Paling Layak Dirinya 5 Finalis Atas
2011 KUFI Film Awards Pelakon Pembantu Terbaik Macabre Menang
2014 Anugerah Maya Pelakon Pembantu Terbaik The Raid 2 Menang

Rujukan sunting

  1. ^ Primarita S. Smita (2014-11-13). "Apresiasi Penggemar". Femina (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-05-21. Dicapai pada 2021-05-21.
  2. ^ "Arifin Putra" (dalam bahasa Inggeris). IMDb. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-05-21. Dicapai pada 2021-05-21.
  3. ^ http://www.arifinputra.com
  4. ^ a b http://www.arifinputra.com/
  5. ^ a b "Arifin Putra". Arifin Putra. Dicapai pada 21 December 2014.

Templat:Arifin Putra Templat:Maya Award for Best Actor in a Supporting Role