Arsene Lupin (disebut ​[aʁsɛn lypɛ̃ terdekat ar.sĕn lu.pĕng/lu.pang]) adalah watak cereka yang muncul dalam siri buku novel detektif dan jenayah dikaryakan Maurice Leblanc. Watak ini pertama kali muncul dalam cerita pendek L'Arrestation d'Arsène Lupin ("Penahanan Arsène Lupin") yang terbit Julai tahun 1905 dalam majalah Je sais tout, sebanyak 17 novel dan 39 cerita pendek menampilkan watak ini ditulis Leblanc.

Poster watak Lupin lakonan André Brulé dalam suatu pementasan teater di Paris, dilukis tahun 1909

Kisah-kisah watak ini telah diadaptasikan dalam pelbagai media termasuk pementasan, filem dan komik.

Gambaran keseluruhan sunting

Kontemporari Sir Arthur Conan Doyle, Maurice Leblanc (1864-1941) adalah pencipta watak lelaki pencuri Arsene Lupin yang, di negara-negara francophone, telah menikmati populariti satu sebagai tahan lama dan agak seperti Sherlock Holmes dalam berbahasa Inggerisdunia.

Terdapat dua puluh jilid dalam siri Lupin Arsene yang ditulis oleh Leblanc sendiri, ditambah lima sequels diberi kuasa yang ditulis oleh pasukan bertulis misteri dirayakan Boileau-Narcejac, serta pastiches pelbagai.

Ciri-ciri Lupin telah mula diperkenalkan dalam siri cerpen yang bersiri di dalam majalah Je sais Tout, bermula di No 6, bertarikh 15 Julai tahun 1905. Beliau pada asalnya dipanggil Arsene Lopin, sehingga seorang ahli politik tempatan nama yang sama memprotes, menyebabkan perubahan nama.

Arsene Lupin adalah keturunan sastera Rocambole Pierre Alexis Ponson du Terrail. Seperti dia, dia sering berkuat kuasa untuk selama-lamanya, semasa beroperasi di sebelah yang salah di sisi undang-undang. Orang-orang yang Lupin kekalahan, sentiasa dengan gaya ciri-ciri Gaul dan panache, penjahat yang lebih teruk daripada dia. Lupin adalah agak serupa dengan Raffles AJ dan menjangka aksara seperti Saint tersebut.

Ciri-ciri Arsene Lupin mungkin telah diasaskan oleh Leblanc pada anarkis Perancis Marius Yakub, yang percubaan menjadi tajuk utama akhbar Mac 1905, tetapi Leblanc juga telah membaca Octave Mirbeau Les 21 jours d'un neurasthénique (1901), yang mempunyai seorang pencuri lelaki yang bernama Arthur Lebeau, dan telah melihat Scrupules komedi Mirbeau (1902), yang watak utama adalah pencuri budiman.


Pautan luar sunting