Arthur Christmas ialah 2011 3D animasi komputer Krismas fantasi sains filem komedi diarahkan oleh Sarah Smith dan Barry Cook. Menampilkan suara James McAvoy, Hugh Laurie, Bill Nighy, Jim Broadbent, Imelda Staunton dan Ashley Jensen, filem ini pengeluaran bersama antara Sony Pictures Animation dan Aardman Animations. Ia juga merupakan filem animasi komputer kedua sepenuhnya Aardman selepas filem Flushed Away 2006.

Arthur Christmas
PengarahSarah Smith
Barry Cook
PenulisPeter Baynham
Sarah Smith
Dihasilkan olehPeter Lord
David Sproxton
Carla Shelley
Steve Pegram
Dibintangi
SinematografiJericca Cleland
Disunting olehJames Cooper
John Carnochan
Muzik olehHarry Gregson-Williams
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 11 November 2011 (2011-11-11) (United Kingdom)
  • 23 November 2011 (2011-11-23) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
97 minit[1]
NegaraUnited Kingdom
Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$100 minit[2]
Pecah panggung$147 minit[3]

Berlatarkan pada Malam Krismas, filem ini mengisahkan Arthur Claus, anak lelaki Santa Claus yang kekok tetapi bermaksud baik, yang mendapati bahawa kapal berteknologi tinggi bapanya telah gagal menghantar hadiah seorang gadis. Hanya ditemani oleh datuknya yang berjiwa bebas dan melulu, seorang bunian Krismas muda yang bersemangat untuk membungkus hadiah untuk kanak-kanak, dan sepasukan rusa, dia memulakan misi untuk menghantar hadiah gadis itu secara peribadi.

Arthur Christmas telah dikeluarkan pada 11 November 2011 di United Kingdom, dan pada 23 November 2011 di Amerika Syarikat.[4] Filem ini menerima ulasan yang secara umumnya positif daripada pengkritik[5] dan memperoleh $147 juta di box office.[3][6]

Barisan pelakon sunting

  • James McAvoy sebagai Arthur Claus, anak lelaki Malcolm dan Margaret yang kekok tetapi baik sifatnya yang bekerja di bilik surat.
  • Hugh Laurie sebagai Steven Claus, anak lelaki sulung Malcolm dan Margaret serta abang Arthur yang sangat berkebolehan, berorientasikan perniagaan, tetapi sinis.
  • Bill Nighy sebagai Grandsanta, datuk Steve dan Arthur yang pemarah tetapi penyayang berusia 136 tahun, bekas Santa tradisional yang tegas dan tidak menyukai dunia moden. Insiden riang selepas bersara yang menyebabkannya hampir menyebabkan Perang menyebabkan keluarga melarangnya terbang. Dia keluar dari persaraan untuk membantu Arthur menyelamatkan Krismas, walaupun ketidakbiasaannya dengan dunia moden membawa mereka ke dalam masalah. Dia adalah pendahulu Malcolm dan Santa ke-19, berkhidmat dari 1902 hingga 1941.
  • Jim Broadbent sebagai Malcolm Claus, lelaki yang mesra tetapi tidak berkesan yang bertanggungjawab di Kutub Utara. Dia adalah anak kepada Grandsanta, suami Margaret, dan ayah Steve dan Arthur. Dia telah memegang gelaran Santa sejak 1941 dan merupakan yang ke-20 berkhidmat dalam peranan itu.
  • Imelda Staunton sebagai Margaret Claus, isteri Malcolm yang berdedikasi dan berbakat serta ibu kepada Steve dan Arthur.[7]
  • Ashley Jensen sebagai Bryony Shelfley, Bahagian Pembungkus Gred 3, Bunian Krismas yang bersemangat beraksen Scotland daripada Batalion Pembalut Hadiah yang akhirnya menandai nama bersama Arthur dan Grandsanta.
  • Marc Wootton sebagai Peter, pembantu Steve Krismas Elf.
  • Laura Linney sebagai Komputer Kutub Utara
  • Eva Longoria sebagai Ketua De Silva, ketua UNFITA (Perikatan Perjanjian Antarabangsa Persekutuan Utara Bersatu).
  • Ramona Marquez sebagai Gwen Hines, gadis yang tinggal di perkampungan Cornish di Trelew bersama ibu dan bapa tirinya dan Arthur sekarang mesti melahirkannya.
  • Michael Palin sebagai Ernie Clicker, bunian tua dan bekas ketua komunikasi Polar untuk 46 misi semasa Grand-Santa sebagai Santa Claus. Dia dibawa keluar dari persaraan untuk membantu Steven menjejaki giring kuno Grandsanta.<ref name="Huff1">Hill, Jim (27 Oktober 2011). "Arthur Christmas Preview Mendedahkan Selebriti Yang Bersembunyi Di Bawah Aardman's Tree". HuffPost. Dicapai pada 29 Oktober 2011.< /ref>
  • Jerry Lambert sebagai N.O.R.A.D.
  • Ryan Patrick Donahoe sebagai Pedro

Bunian utama disuarakan oleh Sanjeev Bhaskar, Robbie Coltrane, Joan Cusack, Rhys Darby, Jane Horrocks, Iain McKee, Andy Serkis, dan Dominic West.

Bunian disuarakan oleh Pete Jack, Sarah Smith, Rich Fulcher, Kris Pearn, Kevin Cecil, Stewart Lee, Peter Baynham, Danny John- Jules, Adam Tandy, Bronagh Gallagher, Alan Short, Kevin Eldon, Seamus Malone, Cody Cameron dan Emma Kennedy.

Rujukan sunting

  1. ^ "Arthur Christmas". British Board of Film Classification. Dicapai pada 6 November 2011.
  2. ^ Kaufman, Amy (24 November 2011). "Movie Projector: 'Breaking Dawn' to devour three new family films". Los Angeles Times. Dicapai pada 24 November 2011.
  3. ^ a b "Arthur Christmas". Box Office Mojo. IMDb.com, Inc. Dicapai pada 3 April 2012.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan AWN1 tidak disediakan
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan RT tidak disediakan
  6. ^ "The 25 Highest-Grossing Christmas Movies Of All Time At The U.S. Box Office". Forbes. Dicapai pada 15 January 2021.
  7. ^ Michel, Brett. "Ulasan filem: 'Arthur Christmas' menyampaikan keseronokan yang penuh keseronokan". Morning Sun. Dicapai pada 26 Disember 2011. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting