Perkara 153 Perlembagaan Malaysia

perkara dalam Perlembagaan Malaysia


Perkara 153 Perlembagaan Malaysia memberikan Yang di-Pertuan Agong (Raja Malaysia) tanggungjawab untuk "menjaga kedudukan istimewa 'Melayu'(see note) dan penduduk asli mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah komuniti lain" dan seterusnya menentukan cara untuk melakukan ini, seperti mewujudkan kuota untuk masuk ke perkhidmatan awam, biasiswa awam dan pendidikan awam.

Perkara 153 adalah salah satu perkara paling berkontroversi dalam perlembagaan Malaysia. Pengkritik menganggapnya mewujudkan perbezaan yang tidak perlu dan perkauman antara rakyat Malaysia yang berlainan etnik, kerana telah menyebabkan pelaksanaan tindakan afirmatif dasar yang hanya menguntungkan Bumiputera, yang terdiri daripada majoriti penduduk. Secara teknikal, membincangkan pemansuhan Perkara 153 adalah diharamkan[1]—bahkan di Parlimen, walaupun ia digubal sebagai peruntukan sementara untuk Perlembagaan. Walaupun terdapat larangan perbincangan ini, artikel ini diperdebatkan secara terbuka di kalangan Malaysia, menentang pelaksanaan artikel tersebut walaupun nampaknya tetap menyokongnya. Walaupun begitu, artikel itu dipandang sebagai perkara sensitif oleh banyak pihak, dengan ahli politik yang memihak atau menentangnya sering dilabel sebagai perkauman.

Artikel ini terutamanya dilihat sebagai kesinambungan dari undang-undang sebelumnya yang dibuat oleh British untuk melindungi masyarakat asal daripada dibanjiri oleh kedatangan pekerja orang Cina dan India ke Tanah Melayu. Pada tahun-tahun selepas kemerdekaan pada tahun 1957, orang Cina dan India pada umumnya merupakan penduduk bandar yang kaya, sementara Bumiputera kebanyakannya petani miskin atau buruh kasar.

Klausa pertama perkara tersebut menetapkan bahawa pemerintah harus bertindak "sesuai dengan ketentuan Perkara ini".

Asal Usul

Perlembagaan digubal berdasarkan laporan Suruhanjaya Reid. Suruhanjaya itu, yang telah dibentuk untuk meletakkan dasar bagi sebuah Perlembagaan untuk kemerdekaan yang belum selesai, melancarkan laporan tersebut pada tahun 1957 sebagai Laporan Suruhanjaya Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 atau Laporan Suruhanjaya Reid.[2] Dalam laporan itu, Suruhanjaya Reid menyatakan bahawa "peruntukan harus dibuat dalam Perlembagaan untuk 'menjaga kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah Komuniti lain'." Namun, Suruhanjaya "merasa sukar [...] untuk mendamaikan terma rujukan jika perlindungan kedudukan istimewa orang Melayu menandakan pemberian hak istimewa, secara kekal, kepada satu komuniti sahaja dan bukan kepada yang lain."[3]

Suruhanjaya Reid melaporkan bahawa Tunku Abdul Rahman dan Raja-Raja Melayu telah meminta agar "di Tanah Melayu yang merdeka, semua warganegara harus diberikan hak dan peluang yang sama dan tidak boleh ada diskriminasi atas dasar bangsa dan kepercayaan." Pada masa itu, Tunku Abdul Rahman adalah pemimpin Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), yang memimpin gabungan Perikatan. Kemudiannya, Perikatan menjadi Barisan Nasional dan Tunku Abdul Rahman kemudian menjadi yang pertama Perdana Menteri Malaysia. Ketika menjadi Presiden UMNO, Tunku telah menyatakan keraguan tentang kesetiaan orang bukan Melayu kepada Tanah Melayu, lalu menegaskan bahawa ini harus diselesaikan sebelum mereka diberi kewarganegaraan. Namun, beliau juga menyatakan bahawa "Bagi mereka yang mencintai dan merasakan mereka terhutang taat setia kepada negara ini, kami akan menyambut mereka sebagai warganegara Tanah Melayu. Mereka mesti benar-benar menjadi warganegara Tanah Melayu, dan mereka akan mempunyai hak istimewa yang sama dengan orang Melayu."[4]

Suruhanjaya mendapati hak istimewa yang diberikan kepada orang Melayu termasuk peruntukan rizab tanah Melayu yang luas. Di samping itu, Suruhanjaya menemui kuota untuk kemasukan ke perkhidmatan awam dengan peraturan umum bahawa "tidak lebih dari satu perempat pendatang baru [untuk perkhidmatan tertentu] harus bukan orang Melayu." Kuota operasi ada dalam hal untuk pengeluaran permit atau lesen untuk operasi perniagaan tertentu "terutama berkaitan dengan pengangkutan jalan dan kenderaan penumpang untuk disewa." Di samping itu, terdapat "biasiswa, saham dan bentuk bantuan lain untuk tujuan pendidikan" di mana keutamaan diberikan kepada orang Melayu.[perlu rujukan]

Walaupun Suruhanjaya melaporkan tidak menemukan tentangan terhadap pelanjutan hak istimewa yang ada untuk jangka waktu tertentu, ia menyatakan bahawa "ada penentangan hebat di beberapa pihak terhadap kenaikan preferensi sekarang dan kerana ia terus berlanjutan untuk sebarang tempoh berpanjangan". Suruhanjaya mengesyorkan agar hak istimewa yang ada harus diteruskan kerana "orang Melayu akan mengalami kerugian yang serius dan tidak adil jika dibandingkan dengan masyarakat lain sekiranya tiba-tiba ditarik." Namun, "apabila tiba waktunya, tentunya pilihan sekarang harus dikurangkan dan akhirnya harus dihentikan." Suruhanjaya mencadangkan agar peruntukan ini dikaji semula dalam 15 tahun, dan agar laporan harus disampaikan kepada badan legislatif yang sesuai (saat ini Parlimen Malaysia) dan bahawa "badan perundangan harus menentukan sama ada untuk mengekalkan atau mengurangkan kuota atau untuk menghentikan sepenuhnya."[perlu rujukan]

Pada asalnya, tidak ada rujukan yang dibuat untuk orang asal Malaysia yang lain (ketika itu Tanah Melayu) seperti Orang Asli, tetapi dengan penyatuan Tanah Melayu dengan Singapura, Sabah dan Sarawak pada tahun 1963, Perlembagaan telah dipinda untuk memberikan hak-hak yang serupa untuk penduduk asal Malaysia Timur (Sabah dan Sarawak), menyatukan mereka dengan orang Melayu sebagai Bumiputera.

Perjanjian 20 perkara, atau memorandum 20-perkara, adalah senarai 20 perkara yang disusun oleh Borneo Utara, yang mencadangkan syarat untuk dimasukkan ke dalam persekutuan baru sebagai Negeri Sabah, semasa rundingan sebelum pembentukan Malaysia. Dalam Rang Undang-Undang Malaysia Perjanjian Malaysia, beberapa daripada dua puluh perkara digabungkan, ke tahap yang berbeza, menjadi apa yang menjadi Perlembagaan Malaysia; yang lain hanya diterima secara lisan, sehingga tidak memperoleh status undang-undang. Perkara 12: Kedudukan istimewa kaum Bumiputera pada asasnya kaum pribumi di Borneo Utara harus menikmati hak khas yang serupa dengan yang dinikmati oleh orang Melayu di Tanah Melayu, tetapi formula Tanah Melayu yang ada dalam hal ini tidak semestinya berlaku di Borneo Utara.

Skop Perkara 153 dibatasi oleh Perkara 136, yang mensyaratkan agar pegawai negeri diperlakukan secara tidak berat sebelah tanpa mengira bangsa.

Kontroversi

Walaupun Bumiputera selalu menjadi segmen perkauman terbesar penduduk Malaysia (sekitar 65%), kedudukan ekonomi mereka juga cenderung tidak menentu. Pada akhir tahun 1970, 13 tahun setelah penggubalan perlembagaan, mereka menguasai hanya 4% ekonomi, dan sebahagian besarnya dipegang oleh kepentingan orang Cina dan asing. Akibatnya, Suruhanjaya Reid telah merekomendasikan penyusunan Perkara 153 untuk mengatasi ketidakseimbangan ekonomi ini.

Tetapi terus ada penentangan politik yang besar terhadap pembaharuan ekonomi yang dirancang untuk membantu orang Melayu. Sebilangan[nyatakan menurut siapa?] berpendapat bahawa Perkara 153 nampaknya tidak memberikan hak istimewa kepada Bumiputera sebagai golongan warganegara Malaysia yang lebih tinggi. Banyak orang Cina dan India juga merasa diperlakukan secara tidak adil kerana ada di antara mereka yang telah berada di sana selama beberapa generasi - sejak pertengahan abad ke-19 - dan hingga akhir 1950-an, mereka masih belum dianugerahkan kewarganegaraan Malaysia. Walau bagaimanapun, sebilangan besar orang Melayu[perlu rujukan] pada masa itu percaya bahawa orang Cina dan India datang ke Tanah Melayu untuk tujuan ekonomi sahaja, bekerja di ladang dan lombong.

Pada tahun 1970-an, pembaharuan ekonomi yang besar (Dasar Ekonomi Baru) dibuat untuk mengatasi ketidakseimbangan ekonomi. Pada tahun 1980-an dan 1990-an, tindakan yang lebih tegas juga dilaksanakan untuk mewujudkan golongan usahawan Melayu. Penentangan masyarakat terhadap dasar-dasar tersebut nampaknya hilang setelah rusuhan Mei 1969, dengan parti-parti di landasan untuk mengurangkan hak-hak Bumiputera yang hilang dalam pilihan raya Parlimen. Namun, pada dekad pertama abad ke-21, perdebatan ini dihidupkan kembali ketika beberapa ahli politik pemerintah membuat pernyataan kontroversimengenai hak istimewa orang Melayu seperti yang dinyatakan dalam Perkara 153.

Perbahasan awal

Perkara tersebut menjadi sumber kontroversi sejak awal Malaysia. Secara khusus, tidak sepenuhnya jelas apakah Perkara 153 didasarkan pada status ekonomi orang Melayu pada masa itu, atau apakah itu bertujuan untuk mengiktiraf Bumiputera sebagai golongan warganegara yang istimewa. Sebilangan orang mengambil pandangan yang terakhir, seperti ahli politik Singapura Lee Kuan Yew dari Parti Tindakan Rakyat (PAP), yang secara terbuka mempersoalkan perlunya Perkara 153 di Parlimen, dan meminta "Malaysian Malaysia". Dalam ucapannya, Lee meratapi apa yang kemudian digambarkan sebagai kontrak sosial Malaysia.

"Menurut sejarah, orang Melayu mula berhijrah ke Malaysia dalam jumlah yang ketara hanya kira-kira 700 tahun yang lalu. Dari 39% orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira satu pertiga adalah pendatang yang baru seperti Setiausaha Agung UMNO, Dato' Syed Ja'afar Albar, yang datang ke Tanah Melayu dari Indonesia sebelum zaman perang pada usia lebih dari tiga puluh tahun. Oleh itu, adalah salah dan tidak logik bagi kumpulan kaum tertentu untuk berfikir bahawa mereka lebih dibenarkan digelar rakyat Malaysia dan yang lain hanya dapat menjadi rakyat Malaysia hanya atas permintaan mereka."

Lee juga mengkritik dasar pemerintah dengan menyatakan bahawa "mereka, orang Melayu, mempunyai hak sebagai warganegara Malaysia untuk naik ke tahap latihan dan pendidikan yang dihasilkan oleh masyarakat yang lebih kompetitif, masyarakat bukan Melayu, telah hasilkan. Itulah yang mesti dilakukan, bukan? Tidak memberi mereka doktrin kabur ini yang harus mereka lakukan hanyalah mendapatkan hak orang Melayu untuk sebilangan kecil orang Melayu khasnya dan masalah mereka telah selesai.""[5] Dia juga menyesali "Malaysia—kepada siapa ia menjadi milik? Untuk rakyat Malaysia. Tetapi siapakah rakyat Malaysia? Saya harap saya rakyat Malaysia, Tuan Pengerusi Majlis. Tetapi kadang-kadang, duduk di dalam bilik ini, saya ragu-ragu adakah saya dibenarkan menjadi rakyat Malaysia."[perlu rujukan]

Kenyataan Lee mengecewakan banyak pihak, terutama ahli politik dari Perikatan. Kemudian Menteri Kewangan Tan Siew Sin menyebut Lee sebagai "kekuatan terbesar yang mengganggu dalam seluruh sejarah Malaysia dan Tanah Melayu."[6] Tunku menganggap Lee terlalu ekstremis dalam pandangannya, sementara ahli politik UMNO yang lain berpendapat bahawa Lee hanya mengambil kesempatan daripada situasi itu untuk mengabaikan orang Cina Malaysia.[7] Hubungan PAP-UMNO menjadi lebih sejuk apabila para pegawai UMNO secara terbuka menyokong pembangkang Parti Perikatan Singapura pada pilihan raya umum 1963 Singapura dan PAP bertindak balas dengan meletakkan beberapa calon dalam pilihan raya persekutuan Malaysia pada tahun 1964. Tindakan ini dilihat oleh setiap parti sebagai mencabar kuasa pihak lain dalam kawasan masing-masing, dan melanggar perjanjian sebelumnya yang dibuat oleh PAP dan UMNO sebelum bergabung untuk tidak bertanding dalam pilihan raya masing-masing sehingga Malaysia cukup matang.[8] Ketegangan itu menyebabkan Rusuhan kaum 1964 di Singapura yang mengorbankan 36 orang. Akhirnya, Tunku memutuskan untuk meminta Singapura, melalui Lee dan beberapa orang kepercayaan terdekatnya, untuk keluar dari Malaysia.[perlu rujukan] Akhirnya, Lee (dengan berat hati) bersetuju untuk melakukannya, dan Singapura menjadi negara merdeka pada tahun 1965, dengan Lee sebagai yang pertama Perdana Menteri. Perlembagaan Singapura mengandungi sebuah artikel, Artikel 152, yang menamakan orang-orang Melayu sebagai "orang asli" Singapura dan oleh itu memerlukan perlindungan khas terhadap hak istimewa mereka. Walau bagaimanapun, artikel tersebut tidak menetapkan polisi untuk perlindungan tersebut.

Rusuhan kaum

Pada 13 Mei 1969, beberapa hari selepas pilihan raya umum 10 Mei, berlaku rusuhan kaum. Pada pilihan raya sebelumnya, parti-parti seperti Parti Tindakan Demokratik (DAP, yang sebelumnya merupakan cabang PAP Malaysia) dan Parti Gerakan Rakyat Malaysia, yang menentang hak istimewa Bumiputera, telah memperoleh keuntungan besar, hampir mengalahkan Perikatan dan membentuk kerajaan baru. Parti Tindakan Demokratik, pembangkang yang sebahagian besarnya Cina, dan Gerakan kemudian memperoleh izin polis untuk perarakan kemenangan melalui jalan tetap di Kuala Lumpur, ibu kota Malaysia. Namun, perarakan menyimpang dari jala yang dibenarkan dan menuju ke kawasan Melayu di Kampung Baru, mengejek penduduknya. Sementara parti Gerakan mengeluarkan permintaan maaf pada keesokan harinya, UMNO mengumumkan perarakan balas oleh ketua UMNO Selangor, Dato' Harun bin Idris di Jalan Raja Muda. Dilaporkan, orang ramai telah diberitahu bahawa orang Melayu yang dalam perjalanan ke perarakan itu telah diserang oleh orang Cina di Setapak. Para penunjuk perasaan yang marah dengan cepat membalas dendam dengan membunuh dua penunggang motosikal Cina yang lalu, dan rusuhan bermula. Angka kematian rasmi adalah kira-kira 200 orang, walaupun ada yang kemudiannya mengira jumlahnya setinggi tahun 2000 orang. Rusuhan itu kemudiannya disebabkan oleh ketidakpuasan di kalangan orang Melayu kerana kemiskinan.[9]

Penyokong Parlimen UMNO, Mahathir Mohamad, segera menjadi wajah gerakan menentang Tunku, dengan alasan bahawa dia terlalu akomodatif terhadap orang bukan Melayu. Dalam surat kepada Perdana Menteri, yang menuntut perletakan jawatan, Mahathir berpendapat bahawa Tunku telah memberi "terlalu banyak muka" kepada orang Cina dan bahawa tanggungjawab untuk kematian orang-orang dalam rusuhan itu terletak tepat di bahu Tunku. Mahathir diusir dari UMNO tidak lama kemudian, dan Menteri Dalam Negeri Ismail Abdul Rahman memberi amaran bahawa "ultra Melayu (pelampau Melayu) ini percaya pada teori liar dan hebat mengenai penguasaan mutlak oleh satu kaum ke atas kaum lain, tanpa mengira Perlembagaan".[10]

Kerajaan menggantung Parlimen dan cabang eksekutif yang diperintah sendiri melalui Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) sehingga 1971.[11][12] MAGERAN mencadangkan pindaan pada Akta Hasutan yang memasukkan penyalahgunaan, antara lain, Perkara 153. Pindaan ini disahkan oleh Parlimen sebagai undang-undang ketika ia bersatu semula pada tahun 1971.[13]

Dalam tempoh pemerintahan MAGERAN, Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilaksanakan. DEB bertujuan untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum dengan mengembangkan ekonomi sehingga bahagian ekonomi Cina tidak dapat dikurangkan secara mutlak tetapi hanya secara relatif. Tujuannya adalah untuk orang Melayu memiliki 30% ekuiti ekonomi, berbanding dengan 4% yang mereka pegang pada tahun 1970. Orang asing dan orang Cina memegang sebahagian besar yang lain.[14] DEB tampaknya berasal dari Perkara 153 dan dapat dilihat sesuai dengan kata-katanya. Walaupun Perkara 153 akan disemak pada tahun 1972, lima belas tahun setelah kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957, kerana Kejadian 13 Mei, ia tetap tidak dikaji semula. Tarikh luput baru 1991 untuk DEB telah ditetapkan, iaitu dua puluh tahun selepas pelaksanaannya.[15]

Tindakan penegasan tambahan

Mahathir, yang telah menjadi penyokong kuat tindakan afirmatif untuk orang-orang Melayu sejak akhir tahun 1960-an, menjelaskan pandangannya dalam bukunya The Malay Dilemma ketika berada dalam pengasingan politik. Buku ini berpendapat bahawa langkah-langkah yang lebih kuat diperlukan untuk meningkatkan ekonomi orang Melayu.[16] Ia juga berpendapat bahawa orang Melayu adalah orang yang "sah" dan dengan itu "pemilik sah" Malaysia, yang juga berhak mendapat hak istimewa mereka tetapi beliau juga mengkritik orang Melayu kerana "mudah lupa".[17] Mahathir diterima kembali di bawah Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak, dan menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981.[18]

Semasa pemerintahan Mahathir sebagai Perdana Menteri, DEB, setelah tamat, digantikan oleh Dasar Pembangunan Nasional (NDP), yang berusaha mewujudkan kelas usahawan dan pemilik perniagaan Melayu.[15][19] Namun, tuduhan rasuah dan nepotisme melanda pentadbiran Mahathir, dan matlamat Mahathir untuk mewujudkan kelas baru hartawan Melayu dikritik kerana mengabaikan orang Melayu luar bandar, yang terdiri daripada majoriti penduduk Melayu.[20] Di bawah Mahathir, kuota untuk masuk ke universiti awam dikuatkuasakan, dengan beberapa universiti seperti Universiti Teknologi MARA (UiTM) hanya menerima pelajar Bumiputera.[21][22] Pada tahun 1998, Menteri Pendidikan Najib Tun Razak (anak Tun Abdul Razak yang melaksanakan DEB) menyatakan bahawa tanpa kuota, hanya 5% pelajar sarjana muda di universiti awam terdiri daripada orang Melayu. Najib berpendapat bahawa ini membenarkan perlunya pelanjutan kuota.[23]

Dasar-dasar ini juga mewajibkan bahawa syarikat yang disenaraikan secara terbuka mesti menyisihkan 30% ekuiti untuk Bumiputera; diskaun yang mesti diberikan untuk pembelian kenderaan dan harta tanah; sejumlah lot yang diperuntukkan untuk Bumiputera dalam projek perumahan; syarikat yang mengemukakan tawaran untuk projek kerajaan adalah milik Bumiputera dan Permit yang Diluluskan (AP) untuk mengimport kenderaan lebih baik diberikan kepada Bumiputera.[24] Ekuiti dalam syarikat yang disenaraikan secara terbuka dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan, dan dijual kepada Bumiputera terpilih dengan potongan harga yang besar. Walau bagaimanapun, penerima sering menjual saham mereka dengan segera.[25] Dasar tersebut meneruskan kelebihan Bumiputera dalam pendidikan tinggi. Namun, dalam amalinya, sebahagian besar hak istimewa ini diberikan kepada orang Melayu, dan Bumiputera bukan Melayu, seperti Orang Asal, nampaknya tidak banyak mendapat manfaat daripada Perkara 153 atau dasar seperti DEB.[26]

Meritokrasi

Pada tahun 2003, Mahathir mula menekankan bahawa orang Melayu perlu meninggalkan tongkat mereka dan melaksanakan dasar "meritokrasi". Walau bagaimanapun, dasar ini pada amnya memasukkan Bumiputera ke dalam apa yang disebut matrikulasi, sebagai pendahuluan kemasukan ke universiti, di mana pelajar mengikuti kursus dan kemudian menduduki ujian yang ditetapkan oleh pengajar. Orang bukan Bumiputera pada umumnya menduduki peperiksaan piawai Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) untuk memasuki universiti. Walaupun ada kemungkinan bukan Bumiputera memasuki matrikulasi, dan Bumiputera yang lebih suka mengambil STPM boleh melakukannya, dalam amalinya, sukar bagi bukan Bumiputera untuk memasuki aliran matrikulasi.[27]

Dasar meritokrasi itu sendiri mendapat kritikan dari kedua-dua belah pihak politik, dengan beberapa pihak UMNO menyebutnya "diskriminasi", yang mengarah ke "lapangan permainan yang tidak sama rata", dan meminta pemulihan sistem kuota yang menetapkan nisbah Pelajar Bumiputera dengan bukan Bumiputera di institusi awam pada nisbah 55 hingga 45 peratus.[28] Yang lain, bagaimanapun, menjenamakan meritokrasi sebagai penipuan kerana pembahagian pelajarnya kepada dua aliran yang berbeza.[29]

Pada tahun 2003, Mahathir digantikan oleh Abdullah Ahmad Badawi, yang, seperti pendahulunya, memperingatkan orang Melayu bahawa terlalu bergantung pada hak istimewa mereka akan membawa padah. "Ketergantungan yang berterusan terhadap tongkat akan melemahkan [bangsa] lebih jauh, dan akhirnya kita mungkin berakhir di kerusi roda."[30] Namun, di dalam UMNO, beberapa orang seperti Menteri Pendidikan Hishamuddin bin Hussein dan Timbalan Pengerusi Tetap UMNO Badruddin Amiruldin, tidak bersetuju dan seterusnya berhujah untuk melindungi hak istimewa orang Melayu.

Pada tahun 2005, beberapa orang Melayu, yang dipimpin oleh Hishamuddin dalam Perhimpunan Agung Tahunan UMNO berpendapat bahawa sasaran ekuiti 30% DEB belum dicapai dan meminta pemerintah mengembalikan DEB sebagai Agenda Nasional Baru (NNA).[31] Pada Perhimpunan Agung tahun itu, Badruddin telah memperingatkan mempersoalkan Perkara 153 dan "hak Melayu" akan menyerupai sarang pelanduk, dan menyatakan, "Jangan ada orang dari kaum lain yang pernah mempertanyakan hak orang Melayu di tanah ini." Tahun sebelumnya, Ketua Penerangan Pemuda UMNO Azmi Daim juga mengatakan, "Di Malaysia, semua orang tahu bahawa orang Melayu adalah tuan tanah. Kami memerintah negara ini seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan persekutuan. Mana-mana pihak yang menyentuh hal ehwal orang Melayu atau mengkritik orang Melayu adalah [menyinggung perasaan] kita."[32]

Pada Perhimpunan Agung 2005, Hishamuddin menghunus keris adat Melayu, sambil memberi amaran kepada orang bukan Bumiputera untuk tidak menyerang hak Melayu dan "ketuanan Melayu".[33] Tindakannya disanjung oleh perwakilan UMNO. Kemudian Menteri Pengajian Tinggi Shafie Salleh juga menyatakan bahawa beliau akan memastikan bahawa jumlah pelajar Melayu baru yang diterima akan selalu melebihi kuota lama yang ditetapkan, dan bahawa UiTM akan kekal sebagai institusi semua Bumiputera.[22]

Tentangan semasa

 
Anwar Ibrahim telah mengkritik Dasar Ekonomi Baru Malaysia sejak pembebasannya baru-baru ini dari penjara.

Pada masa ini, hak istimewa Bumiputera yang termaktub dalam Pasal 153 dan sebagaimana yang ditetapkan oleh undang-undang lain, tetap berlaku. Banyak parti pembangkang termasuk, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), telah berjanji untuk membatalkan DEB. DAP berpendapat bahawa ia tidak mempunyai apa-apa yang menentang kedudukan istimewa Bumiputera seperti yang dinyatakan dalam Artikel 153, tetapi berusaha untuk membatalkan dasar pemerintah seperti DEB yang mereka percaya diskriminasi secara tidak adil terhadap bukan Bumiputera.[34] PKR, yang ditubuhkan untuk memperjuangkan pembebasan mantan Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, yang telah ditahan atas tuduhan rasuah dan liwat setelah dia secara terbuka menentang dasar Mahathir, juga telah mengkritik DEB. Selepas pembebasan Anwar pada tahun 2004, dia mengkritik DEB kerana telah gagal orang Melayu dan menyatakan bahawa dia akan mencari penggantinya dengan dasar yang lebih adil.[35][36]

DEB dan hak istimewa lain yang diberikan kepada Bumiputera atau Melayu di bawah Perkara 153 telah diperhatikan kerana tidak secara eksplisit berusaha untuk membasmi kemiskinan di kalangan orang Melayu, tetapi sebaliknya bertujuan untuk meningkatkan bahagian ekonomi orang Melayu secara keseluruhan, walaupun bahagian ini dipegang oleh sebilangan kecil orang Melayu.[37] Walau bagaimanapun, DEB juga dipertahankan kerana telah berjaya dalam mewujudkan orang Melayu kelas menengah dan meningkatkan taraf hidup rakyat Malaysia taraf hidup tanpa menjejaskan bahagian ekonomi bukan Bumiputera secara mutlak; memang, statistik menunjukkan bahawa kelas menengah Cina dan India juga berkembang di bawah DEB, walaupun tidak sebanyak orang Melayu'. Juga telah dikemukakan bahawa DEB meredakan ketegangan kaum dengan membasmi persepsi orang Cina sebagai kelas perdagangan dan persepsi orang Melayu sebagai petani semata-mata.[38]

Artikel 10 (4) Perlembagaan mengizinkan Parlimen menjadikannya haram untuk mempertanyakan, antara lain, Perkara 153 Perlembagaan. Di bawah Akta Hasutan, mempersoalkan Perkara 153 sememangnya menyalahi undang-undang—bahkan bagi Anggota Parlimen, yang biasanya mempunyai kebebasan untuk membincangkan apa-apa tanpa rasa takut terhadap kecaman luaran.[1] Pemerintah boleh juga secara sewenang-wenang menahan siapa sahaja yang diinginkannya secara teoritis selama enam puluh hari, tetapi pada hakikatnya untuk jangka masa yang tidak ditentukan, di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Pada tahun 1987 di bawah Operasi Lalang (secara harfiah "operasi penyiangan"), beberapa pemimpin DAP, termasuk Lim Kit Siang dan Karpal Singh, ditahan di bawah ISA. Dipercayai secara meluas ini disebabkan oleh tuntutan mereka agar DEB dan hak-hak istimewa Melayu lain dikaji semula.[39] Yang lain mempersoalkan perlembagaan DEB.[40]

Pada tahun 2005, isu Perlembagaan dan peruntukannya juga dibahas oleh beberapa ahli politik dalam kerajaan itu sendiri. Lim Keng Yaik parti Gerakan, yang sekarang telah bergabung dengan Barisan Nasional, gabungan pemerintah, meminta pemeriksaan semula terhadap kontrak sosial supaya Bangsa Malaysia (secara harfiahnya 'bangsa Malaysia' atau 'bangsa Malaysia' dalam bahasa Melayu) dapat dicapai.[41] Kontrak sosial adalah peruntukan Perlembagaan berkenaan dengan hak istimewa pelbagai kaum—mereka yang membelanya dan Perkara 153 sering menetapkan kontrak sosial sebagai memberi orang India dan Cina kewarganegaraan sebagai ganti hak istimewa orang Melayu atau ketuanan Melayu.

Lim dikritik hebat oleh banyak ahli politik Melayu, termasuk Khairy Jamaluddin, menantu Perdana Menteri dan Timbalan Pengerusi sayap Pemuda UMNO, dan Ahmad Shabery Cheek, seorang Anggota Parlimen Melayu yang terkemuka dari negeri Terengganu. Akhbar Melayu, yang kebanyakannya dimiliki oleh UMNO, juga memuat artikel yang mengecam soal kontrak sosial.[42] Lim bersikeras, bertanya dalam sebuah wawancara "Bagaimana anda mengharapkan orang bukan Melayu mencurahkan hati dan jiwa mereka ke negara ini, dan suatu hari nanti mati jika anda terus menerus memperjuangkan ini? Mengibarkan bendera dan menyanyikan lagu 'Negaraku' (lagu kebangsaan) adalah ritual, sementara cinta sejati untuk bangsa ada di hati."[41]

Setahun sebelumnya, Abdullah telah menyampaikan pidato di mana dia menyebut aspek sosial yang paling "penting" sebagai "perjanjian oleh masyarakat pribumi untuk memberikan kewarganegaraan kepada orang Cina dan India yang imigran". Walaupun Abdullah terus menyatakan bahawa watak bangsa itu berubah menjadi "watak yang juga dapat disebut oleh warganegara Cina dan India,"[43] ucapan itu sebahagian besarnya tidak diingini.

Pada akhirnya, Lim menyatakan bahawa akhbar Melayu telah mengeluarkan komennya yang tidak setara dan salah menyebutnya. Isu tersebut berakhir dengan Ketua Pemuda UMNO, Hishamuddin Hussein yang memberi amaran kepada orang-orang untuk tidak "mengemukakan isu ini lagi kerana telah dipersetujui, dihargai, difahami dan disokong oleh Perlembagaan."[44]

Perkara 153 dalam Rajah

Kedua-dua rajah di bawah meringkaskan peruntukan Perkara 153. Yang pertama menunjukkan bagaimana Perkara 153 membincangkan kedudukan istimewa orang Melayu dan orang asli Sabah dan Sarawak (secara kolektif, "Bumiputera") dan yang kedua menunjukkan bagaimana ia berurusan dengan kepentingan sah komuniti lain.

Rajah 1: Kedudukan Khas Bumiputera

 

Rajah 2: Kepentingan Sah dari Komuniti Lain

 

Catatan dan rujukan

 Istilah yang digunakan dalam Artikel 153 untuk mengkategorikan orang ('Orang Melayu', 'orang asli') ditakrifkan dalam Perkara 160] (Bahasa Melayu · Malay) dan 161a (English · Malay). Mungkin tidak disengajakan, hanya "orang yang menganut agama Islam" mungkin orang 'Melayu' ( orang Melayu ) dalam pengertian perlembagaan (untuk konteks lain, lihat artikel di Melayu (kumpulan etnik) ). Sekatan ini, jika tidak mengenai "menyesuaikan diri dengan adat Melayu" dan "biasa bercakap dalam bahasa Melayu", sepertinya akan mempengaruhi banyak Orang Asli, sebuah kumpulan yang ditakrifkan dalam Artikel 160 tetapi tidak disebutkan dalam Artikel 153. Istilah bumiputera tidak digunakan atau didefinisikan dalam perlembagaan.

  1. ^ a b Means, ms. 14, 15.
  2. ^ Adam, Ramlah binti, Samuri, Abdul Hakim bin & Fadzil, Muslimin bin (2004). Sejarah Tingkatan 3. Dewan Bahasa dan Pustaka. ISBN 983-62-8285-8.
  3. ^ Commission, Federation of Malaya Constitutional. Report of the Federation of Malaya Constitutional Commission, 1957.
  4. ^ Putra, Tunku Abdul Rahman (1986). Political Awakening, p. 31. Pelanduk Publications. ISBN 967-978-136-4.
  5. ^ Lee, Kuan Yew (2000). The Singapore Story (abridged edition), pp. 327–328. Federal Publications.
  6. ^ "'Impossible to co-operate with Singapore while Lee is Premier'" Diarkibkan 10 Mac 2005 di Wayback Machine. (2 June 1965). Straits Times.
  7. ^ Khaw, Ambrose (1998)."This man is making too much noise" Diarkibkan 22 Mei 2006 di Wayback Machine. Retrieved 11 November 2005.
  8. ^ Goh, Cheng Teik (1994). Malaysia: Beyond Communal Politics, pp. 36–37. Pelanduk Publications. ISBN 967-978-475-4.
  9. ^ Means, Gordon P. (1991). Malaysian Politics: The Second Generation, p. 7, Oxford University Press. ISBN 0-19-588988-6.
  10. ^ Means, pages 9, 10.
  11. ^ Goh p. 19.
  12. ^ Ye p. 183.
  13. ^ Means, pages 14, 15.
  14. ^ Ye p. 20.
  15. ^ a b Ye p. 95.
  16. ^ Ye p. 16–17.
  17. ^ Musa, M. Bakri (1999). The Malay Dilemma Revisited, p. 3. Merantau Publishers. ISBN 1-58348-367-5.
  18. ^ Means, pp. 23, 82.
  19. ^ Ye p. 156.
  20. ^ Ye p. 23, 174, 175.
  21. ^ Musa p. 181.
  22. ^ a b Quek, Kim (4 December 2004). "Unveiling the truth of Malay 'Special Rights'" Diarkibkan 23 November 2005 di Wayback Machine. Malaysia Today.
  23. ^ Musa p. 182.
  24. ^ Shari, Michael (29 July 2002). "Mahathir's Change of Heart? " Diarkibkan 31 Disember 2005 di Wayback Machine. Business Week.
  25. ^ Musa p. 187, 188.
  26. ^ "History of South East Asia" Diarkibkan 29 Julai 2003 di archive.today. Retrieved 13 December 2005.
  27. ^ Yeoh, Oon (4 June 2004). "Meritocracy: The truth must be well told" Diarkibkan 16 Mac 2005 di Wayback Machine. The Sun.
  28. ^ "Johor Umno Says Meritocracy A Form Of Discrimination". (9 July 2005). BERNAMA.
  29. ^ Lim, Guan Eng (2004). "Will qualified non-bumi students be sacrificed by Shafie for his defeat in UMNO?" Diarkibkan 7 September 2005 di Wayback Machine. Retrieved 11 November 2005.
  30. ^ Badawi, Abdullah Ahmad (2004). "Moving Forward — Towards Excellence" Diarkibkan 12 September 2007 di Wayback Machine. Retrieved 11 November 2005.
  31. ^ Ooi, Jeff (2005). "The 30% solution" Diarkibkan 30 Oktober 2005 di Wayback Machine. Retrieved 12 November 2005.
  32. ^ Gatsiounis, Ioannis (2 October 2004). "Abdullah stirs a hornets' nest" Diarkibkan 4 Ogos 2011 di Wayback Machine. Asia Times.
  33. ^ Jalleh, Martin (9 January 2005). "UMNO: Maturity or mutation?" Diarkibkan 24 November 2005 di Wayback Machine. Malaysia Today.
  34. ^ Liu, Ronnie Tian Khiew (10 December 2004). "UMNO should stop claiming Ketuanan Melayu" Diarkibkan 29 September 2005 di Wayback Machine. Malaysia Today.
  35. ^ "Anwar: Time to suspend NEP". (28 October 2005). Malaysiakini.
  36. ^ "Malaysia's Races Live Peacefully — But Separately" Diarkibkan 12 Januari 2006 di Wayback Machine. (28 August 2005). AFP.
  37. ^ Bennet, Abang (2005). "UMNO: A threat to national prosperity" Diarkibkan 4 Januari 2006 di Wayback Machine. Retrieved 11 November 2005.
  38. ^ Ye pp. 85, 92, 94, 156.
  39. ^ Lim, Kit Siang (2005). "Hisham – gonna say sorry for UMNO Youth keris episodes?". Diperoleh 11 November 2005.
  40. ^ Kamarudin, Raja Petra (26 September 2005). "Article 153 of Malaysia's Federal Constitution" Diarkibkan 28 Disember 2005 di Wayback Machine. Malaysia Today.
  41. ^ a b Ooi, Jeff (2005). "New controversy: Social Contract and Bangsa Malaysia" Diarkibkan 30 Oktober 2005 di Wayback Machine. Retrieved 12 November 2005.
  42. ^ Yusoff, Marzuki & Samah, Nazeri Nong (14 August 2005). "Kontrak sosial: Kenyataan Keng Yaik bercanggah Perlembagaan Persekutuan" Diarkibkan 18 November 2005 di Wayback Machine. Utusan Malaysia.
  43. ^ Badawi, Abdullah Ahmad (2004). "The Challenges of Multireligious, Multiethnic and Multicultural Societies" Diarkibkan 25 Februari 2006 di Wayback Machine. Retrieved 12 November 2005.
  44. ^ "Don't Raise Social Contract Issue, Umno Youth Chief Warns". (15 August 2005). BERNAMA.