Anatolia

(Dilencongkan dari Asia Kecil)

Koordinat: 39°N 32°E / 39°N 32°E / 39; 32

Anatolia (Turki: Anadolu) (Yunani: Ανατολία, Anatolía) atau juga dikenali Asia Kecil adalah kawasan barat daya Asia dan juga merujuk kepada sebahagian besar dari Turki. Anatolia dikelilingi Laut Hitam, Laut Aegean dan Laut Mediterranean. Anatolia dihuni penduduk berbagai budaya kerana ia terletak di antara Eropah dan Asia.

Lokasi Anatolia berhampiran Eropah
Anatolia terletak antara Laut Hitam dan Mediterranean
Anatolia
سمننجوڠ أناتوليا
Nama asli:
Anadolu, Άνατολή
peta kedudukan semenanjung Anatolia yang berada di dalam sempadan negara Turki
Etimologi"Timur", dari bahasa Yunani
Geografi
Lokasi
Koordinat39°N 35°E / 39°N 35°E / 39; 35Koordinat: 39°N 35°E / 39°N 35°E / 39; 35{{#coordinates:}}: tidak boleh ada lebih daripada satu teg utama sehalaman
Luas756,000 km2 (292,000 bt2)[1]
(incl. Daerah Tenggara Anatolia dan Daerah Timur Anatolia)
Pentadbiran
Turki
Penempatan BandarAnkara (pop. 5,700,000[2])
Demografi
DemonimOrang Anatolia/Orang Turki
BahasaTurki, Kurdi, Armenia, Arab, Yunani, Aramaic, Kabardia, pelbagai bahasa lain
Kumpulan etnikorang Turki, orang Kurdi, orang Armenia, Arab, Yunani, Assyria, Laz, dan lain-lain
Maklumat tambahan
Zon waktu

Anatolia juga melahirkan ramai tokoh sejarah seperti orang Hittite, Yunani, Parsi, Armenia, Rom, Goth, Byzantine dan Turki. Empayar Rom dulunya mempunyai provinsi yang dipanggil Asia yang terletak di Anatolia atau Asia Kecil. Masyarakat kemudiannya mula memanggil keseluruhan benua ini sebagai Asia, lalu bahagian semenanjung (Anatolia) dipanggil Asia Kecil.

Lokasi sunting

Oleh kerana lokasinya yang strategik di pertemuan Asia dan Eropah, Anatolia telah menjadi tempat lahirnya beberapa peradaban sejak abad prasejarah, dengan penempatan neolitik seperti Catalhöyük, Cayönü, Nevali Cori, Hacilar, Göbekli tepe dan Mersin. Penempatan Troy bermula pada Zaman Neolitik tetapi berlanjutan hingga Zaman Besi.

Budaya sunting

Peradaban dan penduduk utama yang pernah tinggal di atau menakluki Anatolia termasuk Hattia, Luwia, Hittit, Phrygia, Simeria, Lydia, Parsi, Celtic, Tabal, Mesekh, Yunani, Pelasgia, Armenia, Rom, Goth, Kurd, Bizantium, Turki Seljuq dan Turki Uthmani. Semuanya tergolong dalam budaya etnik dan linguistik.

Sepanjang sejarah yang ditelusuri, penduduk Anatolia telah bertutur dalam bahasa Indo-Eropah dan Semit, seperti juga banyak bahasa yang tidak pasti. Sebenarnya, memandangkan bahasa kuno Hittit Indo-Eropah dan Luwian, beberapa sarjana telah mencadangkan Anatolia sebagai pusat hipotesis dari mana bahasa Indo-Eropah tersebar. Penulis lain telah mencadangkan bahawa penduduk Anatolia berasal dari Etruscans, bangsa Itali kuno.

Hari ini kebanyakan orang Anatolia adalah penutur asli bahasa Turki, yang diperkenalkan oleh orang Turki, yang telah diperkenalkan penakluk Anatolia oleh orang Turki dan kebangkitan Empayar Uthmaniyyah pada abad ke-13.

Demografi sunting

Hampir 80% penduduk yang tinggal di Anatolia hari ini adalah orang Turki (Turk). Orang Kurdi adalah komuniti terbesar di Anatolia tenggara, dan merupakan etnik minoriti terbesar. Abkhazia, Albania, Arab, Aramean, Armenia, Asyur, Azerbaijan, Bosniak, Circassians, Gagauz, Georgia, Yunani, Hemshines, Yahudi, Laz, Levantin, Pomak, Zaza dan sebilangan etnik lain juga tinggal dalam jumlah yang lebih kecil di Anatolia.

  1. ^ Sansal, Burak. "History of Anatolia".
  2. ^ "Turkish Statistical Institute The Results of Address Based Population Registration System 2017". www.turkstat.gov.tr.