Asia Times ialah kumpulan penerbitan media berita bahasa Inggeris yang berpusat di Hong Kong, yang meliputi politik, ekonomi, perniagaan dan budaya dari perspektif Asia.[1] Ia kini dikenali sebagai "Asia Times" atau "AT", dan telah menurunkan bahagian "Online" namanya. Laman web ini adalah keturunan langsung akhbar cetak Bangkok yang dilancarkan pada tahun 1995 dan ditutup pada pertengahan 1997.[2]

Asia Times Online dicipta pada awal tahun 1999 sebagai pengganti dalam "dasar penerbitan dan pandangan editorial" kepada akhbar cetak Asia Times, yang dimiliki oleh Sondhi Limthongkul, tokoh media Thailand dan pemimpin Perikatan Rakyat untuk Demokrasi, yang kemudian menjual perniagaannya.

Laman ini dilancarkan semula dengan logo dan reka bentuk baru pada Oktober 2016 dengan Uwe Parpart sebagai penyunting.[3] Eksekutif lain termasuk Cecil Ho, bekas Ketua Pegawai Kewangan ReOrient Group Limited.

Laman ini dilancarkan semula pada Februari 2019 dengan reka bentuk web disegarkan semula, pelbagai bahasa dan perubahan nama domain ke www.asiatimes.com.

Syarikat penerbitan baharu itu ialah Asia Times Holdings Limited,[4] diperbadankan dan didaftarkan sewajarnya di Hong Kong dengan pejabat di Bangkok dan New Delhi. Ramai wartawan dari edisi cetak Asia Times meneruskan kerjaya mereka sebagai wartawan, dan sekumpulan penyumbang mencipta Asia Times Online sebagai pengganti kepada Asia Times.[5] Perkataan "Online" tidak lagi menjadi sebahagian daripada portal berita laman web. Patrick Dunne ialah Penyunting Urusan. Asia Times menerbitkan dalam bahasa Inggeris, Arab, Cina tradisional dan mudah, Filipina, Indonesia, Korea dan Vietnam.

Rujukan sunting

  1. ^ "About us — Bridging East and West". Asia Times Online. 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-03. Dicapai pada 2011-04-03. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ "Asia Times". Small Wars Journal. Dicapai pada 2017-02-22.
  3. ^ "David P. Goldman - Tablet Magazine – Jewish News and Politics, Jewish Arts and Culture, Jewish Life and Religion". www.tabletmag.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-02-22.
  4. ^ "ASIA TIMES Trademark of Asia Times Online (Holdings) Limited - Registration Number 4691772 - Serial Number 86328077". Justia Trademarks. Dicapai pada 2017-02-22.
  5. ^ Duthel: https://books.google.com/books?id=oM3DBwAAQBAJ&pg=PT230&lpg=PT230

Pautan luar sunting