Aslan (Khalid) Aliyevich Maskhadov (Chechen: "Аслан Али кант Масхадан", Latin alphabet: "Aslan Ali Masxadaŋ Kant", Bahasa Rusia: "Аслан Алиевич Масхадов") (21 September, 1951 - 8 Mac, 2005) adalah seorang pemimpin gerakan pemisah Chechnya dan Presiden Ketiga dari Republik Chechnya Ichkeria.

Aslan Aliyevich Maskhadov
Аслан Али кант Масхадан
3rd President of the Chechen Republic of Ichkeria Presiden ke-3 Republik Chechnya Ichkeria
Dalam jawatan
12 Februari, 1997 – 8 Mac, 2005
Naib PresidenVakha Arsanov
Didahului olehZelimkhan Yandarbiyev
Digantikan olehAbdul-Halim Sadulayev
Butiran peribadi
LahirSeptember 21, 1951
Karaganda, Kazakh SSR|Kazakhstan, Soviet Union
Meninggal dunia8 Mac 2005(2005-03-08) (umur 53)
Tolstoy-Yurt, Chechen
KerakyatanChechen
Parti politikVainakh Democratic Party
PasanganKusama Maskhadova
Profesionpegawai (angkatan bersenjata)
Tandatangan

Dia dikatakan oleh ramai dengan kemenangan Chechnya di Perang Chechnya Pertama, yang membolehkan untuk pembentukan 'de facto' kemerdekaan Republik Chechnya Ichkeria. Maskhadov terpilih menjadi Presiden Chechnya Ichkeria pada bulan Januari 1997. Berikutan bermulanya Perang Chechnya II pada Ogos 1999, beliau kembali untuk memimpin perjuangan gerila melawan tentera Rusia. Dia terkorban dalam Tolstoy-Yurt, sebuah desa di utara Chechnya pada bulan Mac 2005.[perlu rujukan]

Biografi sunting

Kehidupan awal sunting

Pada tarikh 21 September 1951, Aslan Aliyevich Maskhadov dilahirkan di Wilayah Karagandy dari Republik Sosialis Kazakh Soviet (SSR) dari Kesatuan Soviet, di desa kecil Shakai, selama Operasi miju diperintah oleh Joseph Stalin pada tahun 1944. Keluarganya berasal dari Alleroi teip (clan). Pada tahun 1957, keluarganya kembali ke Chechen di mana mereka menetap di (Zebir-Yurt), Wilayah Nadterechny.

Maskhadov menyertai Tentera Soviet, dilatih di dalam jiran Republik Sosialis Soviet Georgia dan lulus di Sekolah Artileri Tbilisi pada tahun 1972. Beliau kemudian lulus dengan kepujian dari Artileri Tinggi Kalinin di Leningrad pada tahun 1981.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.