Assassin's Creed (filem)

Assassin's Creed merupakan sebuah filem aksi cereka sains[9] tahun 2016 arahan Justin Kurzel dengan skrip nukilan Michael Lesslie, Adam Cooper dan Bill Collage mengadaptasi siri permainan video berjudul sama; filem ini dalam latar alam sama namun membawa ke latar sejarah yang berlainan iaitu Pasitan. Ia dibarisi Michael Fassbender (juga sebagai penerbit), Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Charlotte Rampling dan Michael K. Williams.

Assassin's Creed
Poster tayangan panggung wayang
PengarahJustin Kurzel
Lakon layar
  • Michael Lesslie
  • Adam Cooper
  • Bill Collage
BerdasarkanAssassin's Creed oleh
Ubisoft
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiAdam Arkapaw
Disunting olehChristopher Tellefsen
Muzik olehJed Kurzel
Diedarkan oleh20th Century Fox[4]
Tarikh tayangan
  • 13 Disember 2016 (2016-12-13) (Bandar Raya New York)
  • 21 Disember 2016 (2016-12-21) (Perancis, A.S)
Masa tayangan
115 minit[5][6]
NegaraUnited States[1]
France[2][3]
Bahasa
  • bahasa Inggeris
  • bahasa Sepanyol[7]
BajetUSD125 juta[8][9]
Pecah panggungUSD240.7 juta[9]

Filem ini ditayangkan di Amerika Syarikat dan Perancis pada 21 Disember 2016. Filem in bedasarkan pada siri Assassin's Creed.

Jalan cerita sunting

Callum Lynch, seorang pekerja bar yang didakwa atas pembunuhan seorang bapa ayam diselamatkan dari hukuman mati oleh Abstergo Industries, suatu syarikat ditubuhkan keturunan Kesateria Templar. Callum mendapat tahu bahawa mereka mencari Apple Eden, yang diunggulkan dosa pertama, dalam rangka menundukkan umat manusia dan mengakhiri rasuah yang dirasakan. Dr. Sophia Rikkin, ketua saintis Abstergo, menyatakan kepada Callum bahawa dia merupakan keturunan dari Aguilar de Nerha, seorang pembunuh upahan yang ditugaskan melindungi Putera Ahmed dari Granada semasa meletusnya peperangan di sana. Callum terhubung ke suatu mesin yang memungkinkan dia mendaparkan semula ingatan Aguilar sehingga Abstergo dapat mempelajari keberadaan saat Apple Eden.

Callum dibawa ke latar Sepanyol tahun 1492, di mana leluhurnya Aguilar dan rakannya Maria menahan kereta mengangkut Putera Ahmed, tetapi kemudian disergap dan ditangkap oleh pasukan Tomás de Torquemada; mereka dihalang Ojeda, seperti Callum ditarik keluar dari Animus oleh Sophia.

Dalam penangkaran, Callum berteman keturunan lain dari pembunuh, yang dipimpin oleh Moussa, dan mulai mengalami halusinasi dari kedua Aguilar dan ayahnya sendiri, Joseph Lynch, yang membunuh ibu Callum sementara dalam pakaian pembunuh. Callum dan Sophia membangun hubungan lebih sesi mereka, di mana Sophia mengungkapkan dirinya sebagai putri CEO Abstergo Alan Rikkin, dan mengaku dengan Callum bahawa ibunya juga dibunuh oleh seorang pembunuh.

Kembali Animus, Aguilar dan Maria yang dijadwalkan untuk dieksekusi, tetapi Aguilar berhasil membebaskan dirinya dan Maria, yang mengarah ke mengejar atap di mana mereka melakukan Leap of Faith, dan berhasil melarikan diri. Callum kemudian diekstrak dan ditempatkan kembali di penangkaran, di mana ia belajar dari Yusuf, yang juga hadir di gedung, yang dan Aguilar ini kenangan yang menggabungkan, memungkinkan Callum untuk memasuki kemampuan tempur Aguilar, dan bahawa ibu Callum adalah seorang pembunuh dan memilih untuk mati dengan tangan Joseph daripada dikenakan Animus oleh Templar. Sementara itu, Alan ditekan oleh atasannya Ellen Kaye untuk menutup Proyek Animus kerana kurangnya hasil, yang mengarah Sophia menyadari Alan peduli tentang pemberantasan pembunuh daripada menggunakan Apple of Eden untuk membebaskan dunia dari kekerasan.

Callum ditempatkan di Animus sekali lagi, dimana Aguilar dan Maria menyergap pertemuan antara Muhammad dan Ojeda untuk bertukar Ahmed untuk Apple Eden, membunuh Templar dan mengambil Apple Eden. Ojeda menangkap Maria memaksa Aguilar untuk menyerah, tapi Maria memilih kematian dan Ojeda fatal menusuk sebelum Aguilar membunuhnya. Aguilar kemudian lolos, tampil lain Leap of Faith, menyebabkan Animus kerusakan. Aguilar kemudian memberikan Apple Eden untuk Christopher Columbus, di mana ia ditemukan oleh Abstergo di makamnya. Rikkin dan para pengikutnya kemudian berkumpul di sebuah Templar sanctuary di London untuk melakukan ritual untuk memanfaatkan kekuatan, sementara Callum melihat halusinasi dari ibunya dan nenek moyangnya, semua dalam pakaian pembunuh, sepenuhnya merangkul keturunan pembunuhnya.

Setelah berasimilasi semua kenangan dan kemampuan Aguilar, Callum berhasil melarikan diri dan aksi unjuk rasa Moussa dan keturunan lainnya untuk menghentikan para Templar. Mereka menyerang tempat kudus dan Callum mereka datang di Sophia, yang telah tumbuh kecewa dengan Templar dan enggan memungkinkan mereka untuk bertindak. Callum menghadapi Rikkin dan diam-diam membunuh dia untuk mengambil Apple Eden, dimana para pembunuh berangkat, bersumpah untuk sekali lagi melindunginya. Ngeri dengan kematian ayahnya, Sophia bersumpah dendam atas Callum.

Barisan pelakon sunting

  • Michael Fassbender sebagai Callum Lynch dan Aguilar de Nerha
  • Marion Cotillard sebagai Sophia Rikkin
  • Jeremy Irons sebagai Alan Rikkin
  • Brendan Gleeson sebagai ayah Callum Lynch
  • Michael K. Williams sebagai Moussa dan Baptise
  • Ariane Labed sebagai Maria
  • Matias Varela sebagai Emir dan Yusuf
  • Denis Ménochet sebagai ketua keamanan Abstergo

Rujukan sunting

  1. ^ Grierson, Tim (December 19, 2016). "'Assassin's Creed': Review". Screen Daily. Dicapai pada May 7, 2017.
  2. ^ "'Assassin's Creed". allocine.fr. Dicapai pada April 22, 2019.
  3. ^ "'Assassin's Creed". allmovie.com. Dicapai pada April 22, 2019.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan thr-review tidak disediakan
  5. ^ "Assassin's Creed [2D] (12A)". British Board of Film Classification. December 19, 2016. Dicapai pada December 19, 2016.
  6. ^ "Assassin's Creed (2016). Movie Details". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada January 12, 2017.
  7. ^ Blain, Louise (September 21, 2016). "The Assassin's Creed movie's historical sequences are all in Spanish". GamesRadar+. Dicapai pada March 31, 2017.
  8. ^ McClintock, Pamela. "Christmas Box-Office Crush: 'Sing,' 'Passengers,' 'Assassin's Creed' to Battle 'Rogue One'". The Hollywood Reporter. Dicapai pada December 20, 2016.
  9. ^ a b c "Assassin's Creed (2016)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada March 30, 2017.

Pautan luar sunting

Templat:Assassin's Creed