Astro Xiao Tai Yang

Saluran televisyen dari Astro

Astro Xiao Tai Yang merupakan sebuah saluran televisyen berbahasa Mandarin dan berbahasa Inggeris hanya 24 jam. Program ini diterbitan sendiri bagi penonton bertumpu kanak-kanak berusia 2-11 tahun dan keluarga dalam berbagai genre pra-sekolah, animasi, pelajar, pendidikan, muzik, sains dan seni.

Astro Xiao Tai Yang
Negara Malaysia
Ibu pejabatKuala Lumpur Bukit Jalil, Kuala Lumpur, Malaysia
Pengaturcaraan
BahasaMandarin
Format gambar16:9 HDTV (1080i)
16:9 SDTV (576i)
Pemilikan
PemilikAstro Malaysia Holdings
Saluran kembarGo Shop Chinese
Astro AEC
Astro QJ
Astro AOD
Astro Hua Hee Dai
Sejarah
DilancarkanMalaysia 13 Oktober 2007; 16 tahun yang lalu (2007-10-13) (SD)
Malaysia 22 November 2019; 4 tahun yang lalu (2019-11-22) (HD)
DitutupMalaysia 15 Mac 2021; 3 tahun yang lalu (2021-03-15) (SD)
Brunei 1 April 2022; 2 tahun yang lalu (2022-04-01)
Malaysia 4 September 2023; 6 bulan yang lalu (2023-09-04) (Astro & NJOI)
Digantikan olehAstro AEC
Pautan
Laman webxuan.com.my/xtyfun
Ketersediaan
Media penstriman
Malaysia AstroAstro GO / On Demand
Astro Xiao Tai Yang
Cina Tradisional: 小太陽
Maksud harfiah: Matahari cilik

Selepas 15 tahun bersiaran, Astro Xiao Tai Yang telah ditamatkan siaran pada 4 September 2023 kini menjadi saluran On Demand & Kandungan Saluran ini akan disiarkan di Astro AEC CH 306 melalui ( Waktu Slot Kanak - Kanak Xiao Tai Yang @ AEC ) Pada Setiap Isnin - Jumaat 10:00 - 11:00 Pagi / ( Ulangan ) 5:30 - 6:30 Petang & Sabtu 10:00 - 10:30 Pagi / ( Ulangan ) 6:00 - 6:30 Petang

Latar belakang sunting

Berdiri awal sunting

Astro Xiao Tai Yang akan dilancarkan siaran perdana tanggal 13 Oktober 2007 dapat boleh disaksikan melalui televisyen satelit Astro di saluran 325 dan setelah suskes mendapatkan 8 saluran baharu. Saluran televisyen ini menayangkan rancangan animasi, hiburan dan pendidikan dalam berbahasa Mandarin tidak lupa menambahkan saluran Inggeris berfokus pada aktifiti dan seni kanak-kanak. Xiao Tai Yang merupakan kata berasal artinya "matahari cilik".

Selain itu, Astro Xiao Tai Yang menayangkan rancangan import dari negara Cina seperti CCTV-14 pemilik oleh China Central Television dan Taiwan termasuk EBC Yoyo dan Momo Kids Channel juga dilihat ringkasan senarai hari jadi untuk kanak-kanak. Mulai tahun depan, animasi terkenal dapat disiarkan dengan rumah produksi oleh EBS, jaringan televisyen pendidikan terbesar di Korea Selatan.

Pada tahun 2013, Astro Xiao Tai Yang memulai program varian muzik dan cerita berjudul Tong Tong's Wonderland yang menampilkan tiga pengisi acara untuk satu syarat kelompok dua wanita dan satu pria pabila banyak sering ditayangkan buat penonton keluarga.

Kemudian pada bulan September 2016, Astro Xiao Tai Yang memulai rancangan kerajinan tangan pertama di Malaysia dengan berbahasa Mandarin dan karakter yang menarik berjudul Jollyfish yang menampilkan oleh Jolly Siewyee sebagai hos pertamanya di studio setelah kegiatan program memiliki lima orang wanita saat ditayangkan waktu filler ini.

Penyiar berkostum sunting

Pada bulan September 2015, Astro Xiao Tai Yang dalam sempena ulangtahun ke-8 akan melancarkan program kartun siri karakter rasmi bertemakan dunia keajaiban sarkas namanya XTY Fun Circus ditayangkan durasi selama lima minit. Selain itu juga rancangan pertunjukan muzikal terdiri dari lima orang berkostum (berisi empat wanita dan satu pria) dan banyak tarian wanita bertajuk XTY Fun Circus Tour akan diadakan menjelang tahun baru Cina.

Berapa tahun kemudian, karakter XTY Fun Circus kembali pengumuman menggunakan judul The Five Elves: A Magical Journey. Siri animasi dengan format tiga dimensi akan ditayangkan oleh Astro Xiao Tai Yang mulai bulan Mei 2018, kemudian diunggah video ke YouTube dan tersedia perangkat video-on-demand sehingga tahun 2023 kecuali Astro GO. Berikutnya, diadakan rancangan pertunjukan muzikal mulai 8 November 2018 sampai 11 November 2018 dari Plenary Hall, Kuala Lumpur Convention Center. Masing-masing mendapatkan tiket untuk target keluarga selama hari cuti sekolah. Rancangan kedatangan karakter ini dilakukan mulai 28 Ogos 2018 di IPC Shopping Centre.

Salah satu pertunjukan muzikal pertama di Malaysia dengan berbahasa Mandarin ini yang terdiri dari lima orang berisi empat pria dan satu wanita, Jolly Siewyee awalnya disukai karakter badut bertemakan dari bawah laut mengadakan kostum gaun warna putih dan ikat pinggang warna merah muda kemudian sudah jadi watak dengan kostum karakter QQ pengganti penyiar setelah bergabung program New Tong Tong's Wonderland musim ke-2, Lia Qiang berusaha seorang penyanyi di acara kompetisi ini dan sudah mantan penyiar Melody FM dan menjadi pemain dengan kostum Moshu. Beh Beh merupakan pengisi rancangan baharu di musim ini setelah pengganti oleh Danny Ah Boy selaku pembawa rancangan pertama di Tong Tong's Wonderland pada tahun 2013 dan kembali tampil sebagai pemain member dari atas panggung.

Perubahan nombor sunting

Berikut ini adalah perubahan nombor yang ada di Astro Xiao Tai Yang:

  • Pada tanggal 13 Oktober 2007, Astro Xiao Tai Yang dapat boleh disaksikan melalui Astro di saluran 325.
  • Pada tanggal 22 November 2019, Astro Xiao Tai Yang akan menambahkan siaran kualiti gambar HD di saluran 304. (Memakai logo baharu saja tidak perlu tanda HD lagi).
  • Pada tanggal 1 April 2020, Astro Xiao Tai Yang akan diubah nombor menjadi 304 untuk siaran definisi tinggi dan 344 untuk siaran definisi standar.
  • Pada tanggal 15 Mac 2021, siaran definisi standard akan menamatkan siaran dan beralih definisi tinggi di saluran 304.
  • Pada tanggal 4 September 2023, Astro Xiao Tai Yang telah rasmi ditamatkan siaran.

Senarai rancangan sunting

Program dalaman sunting

  • I Wonder Why?
  • Jollyfish
  • Pebbles
  • My Recipe Magic
  • New Tong Tong's Wonderland
  • Safety Rangers
  • Tong Tong's Wonderland
  • Tong Tong's Storyteller
  • The Mouse Family
  • The Mouse Family 2
  • New Tong Tong's Wonderland
  • XTY Super Talent Show
  • XTY UPSR
  • Young School Musical: The Z Tornado

Program khusus sunting

  • Makes Learing FUN
  • The Five Elves : A Magical Journey (五力魔法小精灵之奇幻旅程)
  • The Five Elves Musical : A Magical Journey
  • XTY Fun Circus (魔法小精灵五力马戏团)
  • XTY Fun Circus Tour

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting