Atalanta Bergamasca Calcio, juga dikenali sebagai Atalanta, Atalanta Bergamo atau Atalanta BC, ialah sebuah kelab bola sepak profesional Itali berpangkalan di Bergamo, Lombardy. Kelab ini bermain dalam Serie A selepas memperoleh kenaikan dari Serie B pada musim 2010-11.

Atalanta
Nama penuhAtalanta Bergamasca
Calcio S.p.A.
GelaranLa Dea (The Goddess)
Diasaskan8 Oktober 1907; 116 tahun yang lalu (1907-10-08)
StadiumStadio Atleti Azzurri d'Italia,
Bergamo, Itali
(Kapasiti: 26,562[1])
PresidenAntonio Percassi
JurulatihGian Piero Gasperini
LigaSerie A
2018–19Serie A, ke-3
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga

Atalanta digelar sebagai Nerazzurri dan Orobici. Atalanta bermain dalam pakaian berjalur biru-hitam bersama seluar pendek hitam dan stokin hitam. Gelanggang utama pasukan ini ialah Atleti Azzurri d'Italia, yang mempunyai 26,638 tempat duduk.

Di Itali, Atalanta kadang-kadang dipanggil Regina delle provinciali (ratu kelab daerah) untuk menandakan fakta bahawa kelab ini dahulu salah satu kelab konsisten di antara kawasan bukan-metropolitan dan telah beraksi 53 kali di Serie A, 28 kali di Serie B dan hanya sekali beraksi di Serie C1.

Kelab ini memenangi Coppa Italia pada tahun 1963 dan melangkah ke peringkat separuh akhir Piala Pemenang UEFA 1988 sewaktu Atalanta bermain di Serie B. Inilah persembahan terbaik yang dilakar oleh kelab bukan divisyen pertama dalam kejohanan besar UEFA. (bersama-sama dengan Cardiff City).[2] Atalanta juga mengambil bahagian dua kali dalam Piala UEFA dan melangkah ke peringkat suku akhir pada musim 1990–91.

Sejarah sunting

Atalanta ditubuhkan pada tahun 1907 manakala kelab bola sepak lain telahpun ditubuhkan di Bergamo sejak 1904. Kelab ini ditubuhkan oleh imigran kaya Swiss, ia dikenali sebagai FC Bergamo. Pesaing Atalanta mula semakin berkembang apabila keluar dari divisyen antara sukan di kota itu. Nama "Atalanta" ini diambil daripada atlet wanita di dalam mitologi Yunani. Persekutuan Bola Sepak Itali (FIGC) belum yakin akan kelab baru ini dan secara rasminya FIGC tidak mengakui Atalanta secara rasmi sehingga 1914. Kelab Atalanta kini merupakan pergabungan antara Atalanta dan pasukan ketiga yang dipanggil Bergamasca. Pada mulanya, warna biru dan hitam dan jersi kedua kelab, warna biru dan putih dipilih sebagai warna bagi kelab baru ini yang dinamakan Atalanta Bergamasca di Ginnastica e Scherma 1907 pada tahun 1924. Pasukan ini berpindah ke tapak gelanggang mereka yang gunakan hingga sekarang, Viale Giulio Cesare pada tahun 1928.

Atalanta sertai liga Itali pada 1929 dan melangkah ke Serie A pada tahun 1937 tetapi tersingkir selepas hanya melalui satu musim. Atalanta kemudian kembali ke divisyen pertama pada tahun 1940 dan kekal di situ sehingga tahun 1959 sebelum disingkirkan. Selepas hanya menghuni satu musim di Serie B, kelab ini memperoleh kenaikan dan kekal di situ buat empat dekad sebelum tersingkir buat kali ketiga dalam sejarahnya pada tahun 1973 yang membawa kepada tempoh tidak menentu, prestasi turun naik antara dua divisyen itu.

 
Pasukan Atalanta pada musim 1913-14.

Kelab ini mencatat kedudukan tertingginya di Serie A pada tahun 1948 apabila menduduki tempat kelima liga. Pada tahun 1981, Atalanta jatuh ke Serie C1, satu tamparan besar buat kelab. Namun, mereka berjaya kembali semula ke Serie B dan ke Serie A pada tahun 1984. Prestasi Atalanta di Serie A tidak menentu apabila tidak berjaya mengelakkan zon penyingkiran pada tahun 1987, 1994, 1998, 2003, 2005 dan 2010. Selepas penukaran pemilik pada 2011, Atalanta dengan pantasnya kembali ke Serie A dan sejak itu, ia berjaya menghuni divisyen itu hingga kini.

Dalam terma kejuaraan trofi, mereka telah merangkul piala domestik Itali, Coppa Italia pada 1963 selain kelab ini juga berjaya mara ke peringkat jauh di kejohanan-kejohanan Eropah. Wakil Wales, Merthyr Tydfil mengecewakan Atalanta 2-1 pada perlawanan pertama yang berlangsung di Penydarren Park pada saingan Piala Pemenang Eropah 1987–88. Selepas Atalanta menang perlawanan timbang balik, 2-0 di Bergamo, Atalanta mara ke separuh akhir sebelum tewas kepada pemenang pada edisi itu, Mechelen dari Belgium. Kemaraan Atalanta ke peringkat separuh akhir membuatkan kelab ini salah satu daripada dua kelab yang melangkah ke pusingan jauh sebegini ketika bermain di selain divisyen teratas liga. Anehnya, satu lagi pasukan yang mampu berbuat demikian ialah pasukan satu negara Merthyr Tydfil, Cardiff City.

Atalanta melangkah ke peringkat suku akhir Piala UEFA pada musim 1990-91 sebelum tewas kepada pasukan dari satu liga yang sama, Internazionale, yang akhirnya menjadi juara kejohanan itu dengan menumpaskan Roma pada aksi final. Selepas tahun 1991, Atalanta tidak pernah beraksi di kejohanan Eropah walaupun menolak peluang untuk beraksi di Piala Intertoto UEFA pada 2001 selepas menamatkan musim di tempat ketujuh di Serie A dan tempat Atalanta diambil oleh pesaing tradisi, Brescia yang tewas pada perlawanan akhir menentang kelab gergasi Perancis, Paris Saint-Germain.

Pada tahun-tahun kini, kelab ini disingkirkan ke divisyen dua selepas musim 2002–03, 2004–05 dan 2009–10 tetapi memperoleh kenaikan ke Serie A selepas hanya satu musim "bermukim" di Serie B pada setiap kali.

Pada musim 2011–12, Atalanta dipotong enam mata di kedudukan liga oleh kerana skandal bola sepak. Meskipun demikian, kelab ini mampu memperoleh 52 mata dalam 38 perlawanan (rekod kelab). Pada tahun berikutnya dengan alasan yang sama, Atalanta dipotong dua mata tetapi berjaya mengelakkan penyingkiran dengan menghuni tempat ke-15 dalam carta kedudukan liga. Pada musim 2013–14, Atalanta menikmati kempen cemerlangnya dengan menduduki tempat kesebelas pada hari terakhir musim.

Atalanta tetap bersungguh-sungguh beraksi pada musim 2014–15 walaupun beberapa keputusan menarik. Pada permulaan musim, pengurus Stefano Colantuono menyerahkan masa depannya kepada kelab. Pada 4 Mac 2015, beliau dipecat selepas prestasi hambar dengan meninggalkan Atalanta sekadar tiga mata di atas zon penyingkiran. Beliau digantikan oleh Edoardo Reja, yang mengemudi kelab buat musim 2015–16, yang mana Atalanta menamatkan musim di tempat ke-13.

Peminat dan pesaing sunting

Penyokong-penyokong Atalanta dilihat sangat setia dengan kelab mereka. Ketika Atalanta beraksi di Atleti Azzurri d'Italia, penyokong menyanyikan lagu Curva Nord (North Curve) untuk menggalakkan pasukan mereka beraksi dengan semangat di atas padang.

Pesaing terbesar di kalangan peminat ialah dengan kelab Brescia[3] dan dengan peminat-peminat Verona, Genoa, Fiorentina, Roma, Lazio, Napoli, Milan, Internazionale dan Torino. Selain itu, ia juga mempunyai hubungan rapat yang berpanjangan dengan kelab Ternana, peminat dari kelab Bundesliga, Eintracht Frankfurt, peminat dari kelab Wacker Innsbruck dan Silver Tassie yang kedua-duannya kelab Austria.

Dalam satu perlawanan, peminat Atalanta memaparkan bendera gergasi biru dan hitam yang dipanggil Bandierù yang menghiasi tempat duduk Curva Nord.

Reputasi sunting

 
Gianpaolo Bellini, memulakan kariernya di Atalanta sehinggalah beliau menggantung but di kelab yang sama.

Selama bertahun-tahun, Atalanta telah memperoleh reputasi sebagai pasukan "pembantu" dalam liga, kebanyakannya disebabkan oleh dasar belia sangat terkenal dan membolehkan kelab itu untuk menghasilkan beberapa pemain berpotensi yang pergi ke kelab yang lebih besar. Kelab ini melancarkan (atau melancarkan semula) karier ramai pemain walaupun pembelian atau peminjaman, pemain yang menjadi pemain Atalanta akan membangun dan berkembang sebelum berpindah. Sama seperti pemain-pemain ini, Andrea Consigli, Daniele Baselli, Giacomo Bonaventura, Roberto Donadoni, Massimo Donati, Fabrizio Ferron, Sergio Floccari, Maurizio Ganz, Filippo Inzaghi, Paolo Montero, Sergio Porrini, Giuseppe Savoldi, Marco Sportiello, Alessio Tacchinardi, Christian Vieri dan Davide Zappacosta manakala pemain-pemain Atalanta seperti Germán Denis dan Gianluigi Lentini memilih untuk menggantung but karier sewaktu masih menjadi pemain Atalanta.

Kelab remaja Atalanta juga membentuk pemain yang setia kepada kelab, Gianpaolo Bellini. Pemain pertahanan tersebut muncul dari pasukan remaja dan membuat debut dengan pasukan senior di Serie B pada 11 April 1999 dan sejak itu, beliau masih lagi menjadi pemain pilihan pertama pasukan dan menjawat sebagai kapten pasukan. Baru-baru ini, beliau mengumumkan kariernyya akan tamat apabila musim 2015–16 lengkap pada penghujungnya. Ini bermakna kariernya hanya untuk Atalanta dari remaja hingga ke persaraan.

Pemain sunting

Skuad semasa sunting

Sehingga 6 September 2017

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
2 DF   Rafael Tolói
5 DF   Andrea Masiello
6 DF   José Luis Palomino
7 MF   Arkadiusz Reca
8 DF   Robin Gosens
9 FW   Luis Muriel
10 FW   Papu Gómez (Kapten)
11 MF   Remo Freuler (Naib-kapten)
15 MF   Marten de Roon
17 FW   Roberto Piccoli
18 MF   Ruslan Malinovskyi
19 DF   Berat Djimsiti
No. Pos. Negara Pemain
21 DF   Timothy Castagne
22 MF   Matteo Pessina
30 DF   Marco Varnier
31 GK   Francesco Rossi
33 DF   Hans Hateboer
37 DF   Martin Škrtel
41 DF   Roger Ibañez
72 FW   Josip Iličić
88 MF   Mario Pašalić (dipinjam dari Chelsea)
91 FW   Duván Zapata (dipinjam dari Sampdoria)
95 GK   Pierluigi Gollini
99 FW   Musa Barrow

Dipinjam sunting

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
GK   Stefano Mazzini (di Gavorrano hingga 30 Jun 2018)
GK   Mirco Miori (di Fano hingga 30 Jun 2018)
GK   Boris Radunović (di Salernitana hingga 30 Jun 2018)
GK   Marco Sportiello (di Fiorentina hingga 30 Jun 2018)
GK   Luca Zanotti (di Juve Stabia hingga 30 Jun 2018)
DF   Alberto Almici (di Cremonese hingga 30 Jun 2018)
DF   Andrea Boffelli (di Mestre hingga 30 Jun 2018)
DF   Michele Canini (di Cremonese hingga 30 Jun 2018)
DF   Stefano Cason (di Carrarese hingga 30 Jun 2018)
DF   Berat Djimsiti (di Benevento hingga 30 Jun 2018)
DF   Fabio Eguelfi (di Cesena hingga 30 Jun 2018)
DF   Alessandro Eleuteri (di Pistoiese hingga 30 Jun 2018)
DF   Riccardo Gatti (di Reggina hingga 30 Jun 2018)
DF   Ákos Kecskés (di Termalica hingga 30 Jun 2018)
DF   Michele Messina (di Pro Piacenza hingga 30 Jun 2018)
DF   Luca Milesi (di Vicenza hingga 30 Jun 2018)
DF   Valerio Nava (di Juve Stabia hingga 30 Jun 2018)
DF   Alex Redolfi (di Juve Stabia hingga 30 Jun 2018)
DF   Emanuele Suagher (di Avellino hingga 30 Jun 2018)
DF   Constantin Nica (di Dinamo Bucureşti hingga 30 Jun 2018)
MF   Davide Agazzi (di Foggia hingga 30 Jun 2018)
MF   Isnik Alimi (di Vicenza hingga 30 Jun 2018)
No. Pos. Negara Pemain
MF   Bryan Cabezas (di Panathinaikos hingga 30 Jun 2018)
MF   Janis Cavagna (di Pro Piacenza hingga 30 Jun 2018)
MF   Marco D'Alessandro (di Benevento hingga 30 Jun 2018)
MF   Nicolò Fazzi (di A.C. Cesena hingga 30 Jun 2018)
MF   Franck Kessié (di Milan hingga 30 Jun 2019)
MF   Nicolas La Vigna (di Pro Piacenza hingga 30 Jun 2018)
MF   Christian Mora (di Piacenza hingga 30 Jun 2018)
MF   Antonio Palma (di Renate hingga 30 Jun 2018)
MF   Matteo Pessina (di Spezia hingga 30 Jun 2018)[4]
MF   Mario Pugliese (di Pro Vercelli hingga 30 Jun 2018)
MF   Roberto Ranieri (di Alessandria hingga 30 Jun 2018)
MF   Tommaso Tentoni (at Carrarese hingga 30 Jun 2018)
MF   Luca Valzania (di Pescara hingga 30 Jun 2018)
FW   Christian Capone (di Pescara hingga 30 Jun 2018)
FW   Giuseppe De Luca (di Virtus Entella hingga 30 Jun 2018)
FW   Simone Emmanuello (di Perugia hingga 30 Jun 2018)
FW   Emmanuel Latte Lath (di Pescara hingga 30 Jun 2018)
FW   Gabriel Lunetta (di Renate hingga 30 Jun 2018)
FW   Alberto Paloschi (di SPAL hingga 30 Jun 2018)
FW   Guido Marilungo (di Spezia hingga 30 Jun 2018)
FW   Gaetano Monachello (di Palermo hingga 30 Jun 2018)
 

Nombor disimpan sunting

12 – Dedikasi kepada peminat, terutamanya untuk Pisani Curve
14 –   Federico Pisani, Penyerang (1991–97) – penghargaan selepas meninggal.
80 – Elio Corbani, wartawan radio.

Senarai presiden sunting

Atalanta telah mempunyai beberapa presiden dalam sejarah. Sesetengahnya adalah pemegang utama kelab manakala lain-lain hanyalah presiden kehormat sahaja. Presiden lepas, Ivan Ruggeri yang melepaskan tugasnya kerana diserang strok pada Januri 2008 dan digantikan oleh anak lelakinya, Alessandro yang diumumkan sebagai Presiden Atalanta baru pada September 2008. Bapanyya, tidak mampu menguruskan kelab kerana menghidap strok. Pada Jun 2010, selepas Atalanta tersingkir ke Serie B, Alessandro Ruggeri menjual semua pegangannya ke atas Atalanta kepada Antonio Percassi, yang menjadi Presiden Atalanta baharu sehingga kini.[5]

 
Nama Tempoh
Enrico Luchsinger 1920–21
Antonio Gambirasi 1926–28
Pietro Capoferri 1928–30
Antonio Pesenti 1930–32
Emilio Santi 1932–35
Lamberto Sala 1935–38
Nardo Bertoncini 1938–44
Guerino Oprandi 1944–45
Daniele Turani 1945–64
Attilio Vicentini 1964–69
 
Nama Tempoh
Giacomo "Mino" Baracchi 1969–70
Achille Bortolotti 1970–74
Enzo Sensi 1974–75
Achille Bortolotti 1975–80
Cesare Bortolotti 1980–90
Achille Bortolotti 1990
Antonio Percassi 1990–94
Ivan Ruggeri 1994–08
Alessandro Ruggeri 2008–10
Antonio Percassi 2010–

Senarai pengurus kelab sunting

Atalanta mempunyai ramai jurulatih dan pengurus sepanjang sejarah. Di bawah merupakan kronologi senarai pengurus kelab ketika Serie A diubah menjadi format liga dari musim 1929–30 dan seterusnya.

 
Nama Warganegara Tempoh
Cesare Lovati   1923–27
Imre Payer   1927–29
Enrico Tirabassi   1928–29
Luigi Cevenini   1929–30
József Viola   1930–33
Imre Payer   1933
Angelo Mattea   1933–35
Imre Payer   1935–36
Ottavio Barbieri   1936–38
Géza Kertész   1938–39
Ivo Fiorentini   1939–41
János Nehadoma   1941–46
Giuseppe Meazza   1946
Luis Monti   1946
Ivo Fiorentini   1946–49
Alberto Citterio
Carlo Carcano
 
 
1949
Giovanni Varglien   1949–51
Denis Charles Neville   1951–52
Carlo Ceresoli   1952
Luigi Ferrero   1952–54
Francesco Simonetti
Luigi Tentorio
 
 
1954
Luigi Bonizzoni   1954–57
 
Nama Warganegara Tempoh
Carlo Rigotti   1957–58
Giuseppe Bonomi   1958
Karl Adamek   1958–59
Ferruccio Valcareggi   1959–62
Paolo Tabanelli   1962–63
Carlo Alberto Quario   1963–64
Carlo Ceresoli   1964
Héctor Puricelli   1965–66
Stefano Angeleri   1966–67
Paolo Tabanelli   1967–68
Stefano Angeleri   1968–69
Silvano Moro   1969
Carlo Ceresoli   1969
Corrado Viciani   1969–70
Renato Gei   1970
Giovan Battista Rota   1970
Giulio Corsini   1970–74
Heriberto Herrera Udrizar   1974–75
Angelo Piccioli   1975
Giancarlo Cadè   1975–76
Gianfranco Leoncini   1976
Giovan Battista Rota   1976–80
Bruno Bolchi   1980–81
Giulio Corsini   1981
 
Nama Warganegara Tempoh
Ottavio Bianchi   1981 – 30 June 1983
Nedo Sonetti   1 Julai 1983 – 30 Jun 1987
Emiliano Mondonico   1 Julai 1987 – 30 Jun 1990
Pierluigi Frosio   1990–91
Bruno Giorgi   1991–92
Marcello Lippi   1 Julai 1992 – 30 Jun 1993
Francesco Guidolin   1 Julai 1993 – 30 Sept 1993
Andrea Valdinoci
Cesare Prandelli
 
 
1 Nov 1993 – 30 Jun 1994
Emiliano Mondonico   1 Julai 1994 – 30 Jun 1998
Bortolo Mutti   1 Julai 1998 – 30 Jun 1999
Giovanni Vavassori   1 Julai 1999 – 30 Nov 2002
Giancarlo Finardi   1 Dis 2002 – 30 Jun 2003
Andrea Mandorlini   1 Julai 2003–05
Delio Rossi   6 Dis 2004 – 30 Jun 2005
Stefano Colantuono   1 Julai 2005 – 30 Jun 2007
Luigi Delneri   1 Julai 2007 – 30 Jun 2009
Angelo Gregucci   1 Julai 2009 – 21 Sept 2009
Antonio Conte   21 Sept 2009 – 7 Jan 2010
Valter Bonacina (interim)   7 Jan 2010 – 10 Jan 2010
Bortolo Mutti   11 Jan 2010 – 10 Jun 2010
Stefano Colantuono   14 Jun 2010 – 4 Mac 2015
Edoardo Reja   4 Mac 2015 – 14 Jun 2016
Gian Piero Gasperini   14 Jun 2016 –

Kejayaan sunting

 
Pemain-pemain Atalanta menyambut dan meraikan kejayaan selaku juara Serie B buat musim 2010-11.

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.stadiumguide.com/atletiazzurri/
  2. ^ Cardiff City
  3. ^ "Italy". footballderbies.com.
  4. ^ "Mercato: Matteo Pessina nuovo centrocampista aquilotto". Spezia Calcio - Sito ufficiale. Dicapai pada 2017-08-27.
  5. ^ name=Ruggeri-Percassi

Pautan luar sunting