Atlas Penciptaan (atau, dalam bahasa Turki, Yaratılış Atlası) ialah siri buku-buku yang ditulis oleh Adnan Oktar di bawah nama pena Harun Yahya. Oktar menerbitkan jilid 1 Atlas Penciptaan dengan Global Publishing, Istanbul, Turki pada Oktober 2006.[1] Jilid 2 dan 3 diikuti pada tahun 2007 dan Jilid 4 pada tahun 2012. Sebuah laman web khusus (yaratilisatlasi.com, Bahasa Inggeris atlasofcreation.com) yang berdaftar dengan Global Yayıncılık (Global Publishing), Istanbul, juga dalam talian pada tahun 2007.

Atlas Penciptaan Jilid 1
Umum
PengarangHarun Yahya
NegaraTurki
SubjekCiptaanisme
Penerbitan
PenerbitGlobal Yayıncılık
Tarikh penerbitan
2006
Halaman870
Kronologi
Atlas Penciptaan Jilid 2

Jilid pertama mengandungi lebih daripada 800 muka surat berkilat dan mempunyai berat 12 paun (5.4 kg). Edisi asal Turki telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris, Jerman, Cina, Perancis, Belanda, Itali, Urdu, Hindi, Rusia, Melayu dan Indonesia.

Kandungan sunting

Buku-buku yang berhujah bahawa bentuk-bentuk kehidupan di bumi tidak pernah menjalani walaupun perubahan sedikit dan tidak pernah berkembang menjadi satu sama lain. Buku ini menunjukkan gambar-gambar fosil berusia juta tahun dan gambar-gambar haiwan moden yang didakwa adalah bersamaan moden mereka. Oleh itu, buku ini menunjukkan bahawa hidupan adalah tepat hari ini yang sama seperti mereka beratus-ratus berjuta-juta tahun yang lalu. Dalam erti kata lain, mereka tidak pernah menjalani evolusi tetapi telah diciptakan oleh Allah.

Pengedaran sunting

Berpuluh-puluh ribu naskhah buku itu telah dihantar, secara tidak diminta, kepada sekolah-sekolah, penyelidik terkemuka dan institusi penyelidikan di seluruh Amerika Syarikat dan Eropah, [2][3] termasuk kepada sebilangan besar sekolah-sekolah Perancis, Belgium, Sepanyol dan Switzerland.[4] Antara sekolah-sekolah yang menerima salinan adalah di Perancis dan juga penyelidik terkemuka di Utrecht University, Universiti Tilburg, University of California, Brown University, University of Colorado, University of Chicago, Brigham Young University, Brook University Stony, Universiti Connecticut , University of Georgia, Imperial College London, Universiti Abertay, Universiti Idaho, Universiti Vermont, dan beberapa yang lain.[2][5] Apabila buku itu dihantar ke sekolah-sekolah dan universiti Perancis, kontroversi mengakibatkan dan buku itu mencetuskan kebimbangan lanjut mengenai radikal Islam di Perancis.[2]

Sambutan sunting

Hujah-hujah yang digunakan oleh buku ini untuk melemahkan evolusi telah dikritik sebagai tidak logik, manakala biologi evolusi Kevin Padian telah menyatakan bahawa orang-orang yang telah menerima salinan "hanya terkejut pada nilai saiz dan pengeluaran dan sama-sama tercengang apa yang beban adalah. . "sambil menambah bahawa" [Oktar] tidak benar-benar mempunyai apa-apa rasa apa yang kita tahu tentang bagaimana perkara akan berubah melalui masa" [2][6] Ahli biologi PZ Myers menulis:" pola umum buku ini adalah berulang-ulang dan boleh diramal: buku menunjukkan gambar fosil dan gambar haiwan yang hidup, dan mengisytiharkan bahawa mereka tidak berubah sedikit, oleh itu evolusi adalah palsu. lebih dan lebih. ia mendapat cepat tua, dan ia biasanya salah (mereka telah berubah!) dan fotografi, manakala yang indah, sepenuhnya dicuri.[7]

Richard Dawkins mengulas buku (kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Turki) menyatakan bahawa ia mengandungi beberapa kesilapan fakta, seperti pengenalan yang salah ular laut sebagai belut (satu adalah reptilia yang lain ikan) dan di dua tempat menggunakan imej mata kail disalin dari internet dan bukannya spesies yang sebenar. Beberapa spesies moden lain disalahnama. Beliau menyimpulkan: "Saya di kerugian untuk mendamaikan nilai pengeluaran yang mahal dan berkilat buku ini dengan perbuatan bodoh yang menakjubkan kandungan Tentulah perbuatan bodoh, atau adakah ia kemalasan hanya biasa - atau kesedaran mungkin sinis terhadap kejahilan dan kebodohan. sasaran penonton - kebanyakannya penciptaan Islam. Dan di manakah wang itu datang?"[8][9]

Majlis Eropah sunting

Jawatankuasa mengenai Sains dan Pendidikan Dewan Parlimen Majlis Eropah dalam laporannya, yang memanggil bahaya penciptaan dalam bidang pendidikan, berhujah:[4]

Dalam banyak kerja-kerja anti-Darwinis beliau, [Yahya] cuba untuk membuktikan kemustahilan dan sifat tidak saintifik teori evolusi, yang baginya hanya satu daripada penipuan paling besar syaitan. Walau bagaimanapun, kaedah pseudo-saintifik dia menggunakan dalam karyanya The Atlas of Creation tidak boleh sama sekali dianggap saintifik. Penulis cuba untuk membuktikan sifat bukan saintifik teori evolusi dengan mengambil dan mencabar bukti evolusi. Dia tidak menyatakan apa-apa soal siasat terlebih dahulu. Lebih-lebih lagi, kerana dia hanya membandingkan gambar fosil-fosil untuk gambar spesies semasa dia tidak memberikan bukti saintifik bagi kenyataan ini. Lebih baik, ..., pada halaman 60 karya ini kita melihat gambar yang luar biasa dari sebuah fosil hinggap dengan tuntutan dalam kapsyen bahawa ikan ini tidak berkembang sejak berjuta-juta tahun. Itu, bagaimanapun, adalah salah: satu kajian terperinci fosil dan hinggap hidup hari ini menunjukkan bahawa, sebaliknya, mereka telah berkembang banyak. Malangnya, buku Yahya penuh dengan jenis yang salah. Tiada seorang pun daripada hujah-hujah dalam kerja-kerja ini adalah berdasarkan bukti saintifik, dan buku itu kelihatan lebih seperti sebuah risalah teologi primitif daripada penyangkalan saintifik teori evolusi. Ia boleh diperhatikan bahawa Yahya berkata, beliau mendapat sokongan daripada ahli-ahli sains utama. Mereka juga akan menjadi pakar dalam biologi evolusi! ... Dengan hanya menyampaikan fakta tanpa mana-mana teori atau bukti, Harun Yahya menyalahgunakan hal mudah percaya individu yang mendengar kepadanya atau membaca karya-karya beliau. Selain itu, seperti Jacques Arnoult menekankan, yang BAV dan Harun Yahya di Turki, seperti American Institute for Creation Research, mengambil jalan keluar dengan separa ini, sememangnya salah, rujukan untuk membangunkan hujah penciptaan mereka. Penulis tidak teragak-agak untuk memetik artikel majalah yang mempertahankan evolusi tetapi mereka berjaya beralih pusingan makna dengan memendekkan petikan. Ini adalah tidak kurang daripada kecurangan intelek, yang amat berbahaya.

Rujukan sunting

  1. ^ ATLAS OF CREATION
  2. ^ a b c d Dean, Cornelia (2007-07-17). "Islamic Creationist and a Book Sent Round the World". New York Times. Dicapai pada 2007-07-17.
  3. ^ "In the beginning". The Economist. 2007-04-19. Dicapai pada 2007-04-28. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  4. ^ a b The dangers of creationism in education Report; Committee on Culture, Science and Education Rapporteur: Mr Guy LENGAGNE, France, Socialist Group
  5. ^ "Controversial creationist book hits Scots universities: Academics fear the book could also end up in schools". Sunday Herald. December 10, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-08-21. Dicapai pada 2007-04-28. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  6. ^ Enserink, Martin (2007). "FAITH AND SCIENCE: In Europe's Mailbag: A Glossy Attack on Evolution". Science. 315 (5814): 925a. doi:10.1126/science.315.5814.925a. PMID 17303725.
  7. ^ Myers, PZ (January 2008). "Well, fly fishing is a science". Pharyngula (blog). Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-05-01. Dicapai pada 2007-04-28. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  8. ^ Dawkins, Richard (2008-07-07). "Venomous Snakes, Slippery Eels and Harun Yahya". Richard Dawkins Foundation for Reason and Science. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-03-05. Dicapai pada 2008-10-17.
  9. ^ Yahya, Harun (2008-01-09). "Atlas of Creation by Harun Yahya". Forbidden Music. Dicapai pada 2009-01-01.

Pautan luar sunting