The Avengers adalah pasukan fiksyen superhero yang muncul dalam buku komik siri terhad yang diterbitkan oleh Marvel Comics. Pasukan ini membuat debutnya dalam The Avengers # 1 (cover-dated September 1963), dicipta oleh editor penulis Stan Lee dan artis / plotter Jack Kirby. The Avengers adalah pengubahsuaian Lee dan Kirby dari pasukan superhero sebelumnya, All-Winners Squad, yang muncul dalam siri buku komik yang diterbitkan oleh komik Marvel Comics 'Timely Comics.

The Avengers
Maklumat penerbitan
PenerbitMarvel Comics
Debut pertamaThe Avengers #1 (September, 1963)
Karya olehStan Lee (writer)
Jack Kirby (artist)
Maklumat dalam komik
Jenis organisasiSuperheroes
Ibu pejabatAvengers Tower
Avengers Mansion
Hydro-Base
PengarahCaptain America
Black Panther
EjenBlade
Captain Marvel
[Ghost Rider
Iron Man
She-Hulk
Thor

Dilabelkan sebagai "Heroes of the World", Avengers pada asalnya terdiri daripada Ant-Man, Hulk, Iron Man, Thor (Marvel Comics) Thor, dan Tawon. Ant-Man telah menjadi Giant-Man dengan isu # 2. Kapten Amerika yang asli dijumpai terperangkap dalam ais dalam isu # 4, dan menyertai kumpulan selepas mereka menghidupkannya semula. Satu jadual berputar menjadi ciri utama siri ini, walaupun satu tema tetap konsisten: The Avengers melawan "musuh tanpa ada seorang superhero yang dapat bertahan." Pasukan ini, terkenal dengan seruan pertempuran "Avengers Assemble!", Telah menampilkan manusia, mutan, Inhumans, androids, makhluk asing, makhluk ghaib, dan bekas penjahat.

The Avengers telah muncul dalam pelbagai media di luar buku komik, termasuk beberapa siri televisyen animasi yang berbeza dan filem langsung-ke-video. The Avengers juga memainkan peranan utama dalam Marvel Cinematic Universe (MCU) yang menjadi tumpuan dalam pelbagai filem MCU, bermula dengan filem live-action eponim 2012, Avengers, dan diikuti oleh sekuel, Age of Ultron (2015), dan Infinity War ( 2018), dan Endgame (2019), yang berdasarkan kepada The Infinity Gauntlet jalan cerita. The Avengers juga dipaparkan dalam Captain America: Civil War (2016) melancarkan longgar dari jalan cerita Perang saudara.

Sejarah penerbitan sunting

Pasukan itu memulakan kerjaya dalam buku komik The Avengers # 1 (September 1963). Sama seperti Liga Keadilan, The Avengers adalah kumpulan watak superhero yang sedia ada yang dibuat oleh Stan Lee dan Jack Kirby. Siri awal ini diterbitkan dua bulanan melalui terbitan # 6 (Julai 1964) dan bulanan selepas itu berlalu melalui isu # 402 (September 1996), dengan spin-spin termasuk beberapa tahunan, miniseri dan siri kakak raksasa bersaiz gergasi yang berlari secara ringkas pada pertengahan 1970-an.[1]

Siri spinoff lain termasuk West Coast Avengers , yang pada mulanya diterbitkan sebagai miniseries empat isu pada tahun 1984, diikuti oleh siri 102-isu (Oktober 1985-Jan. 1994), bertajuk Avengers West Coast dengan # 47;[2][3] dan isu-40 Solo Avengers (Dis.1987-Jan. 1991), Avengers Spotlight dengan bertajuk # 21.[4][5]

Di media lain sunting

Rujukan sunting