Aviamarch

Aviamarch (Rusia: Авиамарш) juga dikenali sebagai March of the Pilots (Bahasa Rusia: Марш авиаторов) adalah perarakan tentera Soviet dan sekarang Rusia yang diterbitkan pada musim bunga 1923 yang kini berfungsi sebagai lagu kebangsaan Tentera Udara Rusia. Dahulu ia berfungsi sebagai lagu kebangsaan Tentera Udara Soviet. Muzik menuju perarakan digubah oleh Yuli Khayt sementara liriknya ditulis oleh Pavel Herman. Versi Jerman dengan melodi yang sama yang disebut "Das Berliner Jungarbeierlied" yang digunakan hingga akhir Perang Dunia Kedua. Ini adalah sebahagian daripada kumpulan tentera Rusia dan hari ini sering dilakukan Perbarisan Hari Kemenangan di Moscow dan seluruh bekas Kesatuan Soviet. Melodi untuk perarakan itu digunakan semasa Perang Dunia II di Macedonia Yugoslavia dalam sebuah lagu berjudul "Dalam perjuangan, orang-orang Macedonia!" (Bahasa Macedonia: Во борба, македонски народе!).

Aviamarch
Inggeris: March of The Pilot
Roundel of Russia.svg

Lagu kebangsaan Tentera Udara Soviet dan Tentera Udara Rusia
LirikPavel Herman
MuzikYuli Khayt
Diterbitkan1923 (1923)

Melodi tersebut dipinjam oleh Parti Komunis Jerman pada awal tahun 1920-an dan digunakan dengan lirik bahasa Jerman. Kemudian Nazi meminjam melodi itu, hanya menukar beberapa akord dan menulis lirik mereka sendiri. Perarakan baru dengan tajuk "Herbei zum Kampf" digunakan oleh SA sejak 1929.

Di Jerman Timur yang pro-Soviet, Aviamarch juga digunakan oleh Jerman Timur pada. Perarakan itu digunakan sejak akhir 1950-an dengan muzik asli Soviet (bukan versi Nazi) dan lirik Jerman baru yang didedikasikan untuk Tentera Udara Soviet (bukan Jerman Timur).

Lihat jugaSunting

Pautan luarSunting