Ayam-Hutan Biasa atau Ayam Hutan Merah adalah salah satu daripada haiwan, spesies burung yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Gallus gallus.

Ayam hutan
ايم هوتن
Jantan (kiri) dan dua ekor betina di Taman Negara Kaziranga, Assam, India
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
G. gallus
Nama binomial
Gallus gallus
(Linnaeus, 1758)
Taburan ayam hutan
Gallus gallus

Ciri-ciri sunting

Ayam Hutan ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Ayam Hutan ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang diliputi bulu pelepah. Paruh Ayam Hutan tidak bergigi.

 
Ilustrasi ayam hutan jantan dan betina

Makanan sunting

biasanya ayam hutan makan serangga yang terdapat di sekitar habitat hidupnya seperti di ladang kelapa sawit. haiwan ini juga makan biji-bijian hutan.

Pembiakan sunting

Ayam Hutan membiak dengan bertelur. Telur Ayam Hutan bercangkerang keras.

Habitat sunting

di hutan pegunungan dataran tinggi, hutan padang rumput terbuka ( jika musim berbiak mereka sering menghabiskan waktunya di hutan semak belukar)

Rujukan sunting

  • "Gallus gallus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes justification for why this species is of least concern

Pautan luar sunting



Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z