BOH Plantations Sdn Bhd atau lebih dikenali sebagai Boh ialah pengeluar teh hitam yang terbesar di Malaysia, dengan pengagihan domestik dan antarabangsa yang dimiliki oleh BOH Plantations Sdn Bhd. BOH Tea Plantation, yang terletak di Cameron Highlands, Pahang, Malaysia juga ladang teh terbesar di Malaysia.

BOH Plantations Sdn Bhd
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriTeh
Ditubuhkan1929 (1929) di Cameron Highlands, Tanah Melayu
PengasasJ.A. Russell[1]
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia[2]
Tapak webwww.boh.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

BOH Plantations ditubuhkan pada tahun 1929 oleh J. A. Russell, seorang ahli perniagaan British berpendidikan British yang dilahirkan di zaman penjajah British di Tanah Melayu. Russell tiba di Kuala Lumpur pada usia tujuh tahun, pada tahun 1890; eksport utama ketika itu timah. Sebelum BOH, Russell telah bekerja di Straits Trading Company, belajar bertutur dalam beberapa dialek Cina (bersama-sama dengan Melayu) dan menjalin hubungan dengan pelombong-pelombong Cina kaya. Selain melabur dalam timah, Russell dan adik-beradiknya (Philip, Donald dan Robert) melabur dalam industri getah baru yang berkembang pada tahun 1908. J. A. dan Philip juga melabur dalam pembinaan yang berkaitan kereta api, termasuk stesen keretapi Kuala Lumpur. Pada tahun 1913, Russell membeli hampir satu pertiga daripada harta tanah di bandar Ipoh. Beliau dan Donald (jurutera perlombongan dari Colorado School of Mines) menubuhkan kolieri di Batu Arang, Selangor kira-kira 25 kilometer dari ibu negara.

Sejarah sunting

 
Ladang teh BOH di Cameron Highlands.

Walaupun Kemelesetan Besar di seluruh dunia ketika BOH telah ditubuhkan pada tahun 1929, Russell optimis dengan perniagaan ladang teh, disebabkan permintaan yang stabil. Apabila konsesi tanah (bersama-sama dengan penanam teh veteran A.B. Milne dari Ceylon) untuk taman teh BOH yang pertama di Habu (ia juga adalah taman teh yang pertama di Cameron Highlands). Pada masa itu, tanah itu adalah kawasan hutan yang belum dibangunkan, di cerun curam; dengan memaksakan dan pasukan keldai, perladangan melangkah telah dibuat.

Sehingga 2016, BOH Plantations memiliki empat teh taman-taman-di Habu (asal), Tea Garden Fairlie, Tea Garden Sungai Palas, dan Bukit Cheeding di Selangor.[3] Terdapat sebuah kilang pembungkusan berhampiran taman utama. BOH menawarkan lawatan kilang.[4][5] Bersama-sama, empat ladang jumlah anot 1200 hektar tanah, dan menghasilkan kira-kira 4 juta kg teh setiap tahun, kira-kira 70% daripada pengeluaran teh Malaysia.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "STEPPING BACK IN TIME: DISCOVERING BOH". BOH. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-21. Dicapai pada 18 March 2016.
  2. ^ "Contact". BOH. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-21. Dicapai pada 18 March 2016.
  3. ^ a b "BOH Plantations SDN. BHD". BOH. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-22. Dicapai pada 18 March 2016.
  4. ^ http://www.lonelyplanet.com/malaysia/peninsular-malaysia-west-coast/cameron-highlands/sights/other/boh-sungei-palas-tea-estate
  5. ^ Gregory Rodgers. "Trails for Trekking in the Cameron Highlands". About.com Travel. Dicapai pada 18 March 2016.

Pautan luar sunting