Babi kecap (dieja "babi kicap" dalam bahasa Melayu) ialah Indonesia rebus daging babi dengan kicap manis (kecap manis).[1][2] Ia adalah klasik Indonesia Cina, kerana kesederhanaan dan popularitinya di kalangan isi rumah Indonesia Cina. Ia juga popular di kalangan orang Indonesia bukan Islam, seperti orang Bali, Ambon, Batak, Minahasa, Dayak, dan di Belanda, di mana ia dikenali sebagai babi ketjap, kerana hubungan kolonial dengan Indonesia. Di Belanda, hidangan itu mungkin juga dihidangkan dalam jamuan rijsttafel yang mewah.[3]

Babi kecap
Babi kecap, Babi Cina Indonesia direbus dalam kicap manis
Nama alternatifBabi ketjap (loghat Belanda)
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauAsia Tenggara
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaDaging babi dan sayur-sayuran direneh dalam kecap manis (kicap manis) dibumbui dengan bawang putih dan bawang merah
Bahan yang biasa digunakanDaging babi, bawang putih, ginger, Daun bawang, Kicap manis, Bunga lawang, Sos tiram, minyak bijan Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiSemur
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Hidangan itu dipercayai berasaskan daging babi rebus Cina Selatan dalam kicap. Namun, ia lebih bersifat Indonesia, kerana rasa manis yang diperkenalkan oleh kecap manis Indonesia (kicap manis). Ia kadang-kadang disediakan dengan sos cili manis.[4]

Di Bali, babi kecap dimakan pada perayaan seperti Galungan dan Nyepi.[5]

Ingredients sunting

 
Daging babi kicap dengan sayur-sayuran dan nasi

Resipi asas, yang biasa digunakan oleh orang Cina Indonesia dalam isi rumah mereka, biasanya memerlukan potongan perut babi yang direbus dengan kicap manis, dibumbui dengan bawang putih, bawang merah atau bawang merah, dan sedikit garam. Resipi popular yang digunakan di tempat lain — daripada restoran di Chinatown di Indonesia, ke Bali dan Belanda, mungkin termasuk bahan tambahan, seperti serai, halia, tomato, udang, salam daun (Bahasa Indonesia daun bay), lada putih dan merah cili.[5] Jika kicap manis tiada, ia boleh diganti dengan kicap biasanya dicampur dengan gula aren atau gula perang. lada manis yang kurang pedas dan pedas boleh digunakan sebagai ganti cili merah.

Variasi sunting

Perut babi biasanya merupakan potongan daging babi pilihan untuk babi kecap. Walau bagaimanapun, potongan daging babi atau jeroan lain juga boleh digunakan dalam resipi berasaskan kicap yang serupa. Derivatif resipi ini yang menggantikan penggunaan perut babi termasuk sengkel babi kecap, yang menggunakan pig trotters, dan sekba, iaitu babi Cina Indonesia offal rebusan yang mungkin juga termasuk hati babi, hidung, lidah, telinga, babat dan usus.

Makanan Serupa sunting

Ia hampir sama dengan kegemaran Indonesia lain yang dipanggil daging semur, walaupun semur biasanya diperbuat daripada daging lembu dan kentang dengan rempah yang sedikit berbeza. Varian ayam dipanggil kicap ayam.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Shurtleff, W.; Aoyagi, A. (2014). History of Soybeans and Soyfoods in Korea, and in Korean Cookbooks, Restaurants, and Korean Work with Soyfoods outside Korea:. Soyinfo Center. m/s. 514. ISBN 978-1-928914-66-2. Dicapai pada 28 September 2016.
  2. ^ Shurtleff, W.; Aoyagi, A. (2012). History of Soy Sauce (160 CE To 2012). Soyinfo Center. m/s. 1467. ISBN 978-1-928914-44-0. Dicapai pada 28 September 2016.
  3. ^ Monique (9 Jun 2013). "Indonesian Braised Pork with Sweet Soy Sauce (Babi Kecap)". My Little Chequered Kitchen.
  4. ^ Kruger, V. (2014). Balinese Food: The Traditional Cuisine & Food Culture of Bali. Tuttle Publishing. m/s. 148. ISBN 978-1-4629-1423-4. Dicapai pada 28 September 2016.
  5. ^ a b De Neefe, J. (2006). Fragrant Rice: My Continuing Love Affair with Bali [Includes 115 Recipes]. Periplus Editions (HK) Limited. m/s. 83. ISBN 978-0-7946-5028-5. Dicapai pada 28 September 2016.

Pautan luar sunting

Templat:Masakan Belanda