Backstreet Rookie[1] (Hangul편의점 샛별이; RRPyeonuijeom Saetbyeoli; lit. Convenience Store Saet-byul) adalah siri televisyen Korea Selatan tahun 2020. Dibintangi Ji Chang-wook, Kim Yoo-jung, Han Sun-hwa dan Do Sang-woo. Drama Ini berdasarkan webtoon Convenience Store Saet-byul, mengisahkan kisah cinta 24 jam yang tidak dapat diramalkan tentang seorang pelajar sambilan wanita yang nakal dan seorang pengurus kedai runcit lelaki yang comel dan hangat.[2][3]

Backstreet Rookie
Genre
Berdasarkan daripada
Convenience Store Saet-byul oleh
Hwalhwasan and Geumsagong
Ditulis olehSon Geun-joo
PengarahMyoungwoo Lee
Dibintangi oleh
Negara asalKorea Selatan
BahasaBahasa Korea
Bilangan episod16
Penerbitan
Penerbit eksekutifJung Tae Won
Pemasangan kamera
Kamera single
Tempoh siaran70 minit
Syarikat penerbitan
Taewon Entertainment
Syarikat pengedaran
Penyiaran
Saluran asalSBS TV
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal19 Jun 2020 (2020-06-19) – kini (kini)
Pautan luar
Laman sesawang

Drama ini adalah drama originals iQIYI dan juga merupakan drama Korea pertama yang dilaburkan oleh saluran global Lifetime dan dihasilkan oleh Taewon Entertainment.. SIri ini bersiaran di SBS TV pada slot masa 22:00 (KST) pada Jumaat dan Sabtu, bermula 19 Jun 2020. Ia tersedia di iQIYI dan Viu dengan sari kata pelbagai bahasa di global.[4][5]

Sinopsis sunting

Choi Dae-hyun (Ji Chang-wook) bertemu dengan sekumpulan pelajar sekolah menengah wanita, termasuk Jung Saet-byul (Kim Yoo-jung), yang kelihatan seperti pengacau. Saet-byul meminta Dae-hyun untuk membelikannya rokok dari kedai serbaneka, Tetapi dia membelikannya gula-gula dan memberikan Saet-byul nombornya tetapi dia tidak pernah memanggilnya.

Tiga tahun kemudian, Dae-hyun mengusahakan sebuah kedai serbaneka setelah mengundurkan diri. Semasa mencari pekerja sambilan untuk bekerja shif malam di kedai serbaneka, Saet-byul memohon pekerjaan itu dan mula bekerja di sana.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ "Backstreet Rookie [Title in the URL]". SBS. Dicapai pada May 23, 2020.
  2. ^ Cho, Yoon-sun (May 7, 2020). "지창욱X김유정 '편의점 샛별이' 대본 리딩부터 '환상 케미'". Sports Chosun (dalam bahasa Korea). Dicapai pada May 25, 2020.
  3. ^ Ahn, Sun-young (April 7, 2020). "한선화, SBS '편의점 샛별이' 유연주 役 출연 확정!.. 지창욱-김유정과 호흡". Gukje News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada May 23, 2020.
  4. ^ Ago, 2 Days (2020-06-15). "China's iQiyi goes global with A+E Network's first Korean drama". TBI Vision (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-17.
  5. ^ Editor. "A+E Networks Korea Launches 'Backstreet Rookie' On SBS". VideoAge International (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-17.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  6. ^ "Backstreet Rookie – Characters". SBS (dalam bahasa Korea). Dicapai pada May 23, 2020.

Pautan Luar sunting