Baechu-kimchi (배추김치), diterjemahkan sebagai kimci kubis atau sekadar kimci ialah banchan (lauk) klasik dalam masakan Korea, dibuat dengan kubis cina masin, diperisakan, dan diperam.[2]

Baechu-kimchi
JenisKimci
Jenis sajianBanchan (hidangan sampingan)
Tempat asalKorea
Masakan berkaitanMasakan Korea
Masa memasak 5 jam
Suhu penghidangan4–10 °C (39–50 °F)
Bahan utamaKubis Cina
Tenaga makanan
(setiap 50g hidangan)
19 kcal (80 kJ)[1]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Korean name
Hangul배추김치
Hanjan/a
Perumian Semakanbaechu-gimchi
McCune–Reischauerpaech'u-kimch'i

Penyediaan sunting

Baechu-kimchi dibuat dengan pemeraman kubis cina masin dengan lobak Korea, sayur-sayuran aromatik, jeotgal (makanan laut masin), gochugaru (serbuk cili) dan pelbagai perencah lain. Varieti utara lebih lembut dan lebih enak. Varieti selatan pula lebih masin dan lebih tajam.

Kubis sunting

Garam perapan Korea, dengan ukuran butir yang lebih besar dan kandungan natrium yang lebih rendah berbanding garam dapur biasa, digunakan untuk pengasinan awal kubis cina. Diproses secara minimum akan berfungsi membantu mengembangkan rasa dalam makanan yang diperam.[3] Setiap 100 gram (3.5 oz) air, sekitar 2 gram (0.071 oz) garam digunakan.[4] Separuh garam dilarutkan dalam air sebelum memasukkan kubis, dan separuh lagi ditaburkan di antara lapisan kubis yang dibasuh, dipangkas, dan dibelah dua atau dibelah empat. Kubis diasinkan di dalam air garam selama beberapa jam, dibalikkan, kemudian diasinkan lebih lama. Selepas itu, kubis masin dibasuh dengan bersih di bawah air yang mengalir dan disalirkan.

Pengisian sunting

 
Bahan kimci (kubis, lobak, daun bawang, lobak merah, bawang putih, garam, sos ikan, dan serbuk cili)

Pes cair berupa bubur dibuat dengan merebus sedikit tepung beras pulut di dalam air. Untuk itu, gochutgaru (serbuk cili), jeotgal (makanan laut masin), lobak Korea, dan sayur-sayuran aromatik ditambahkan untuk membuat perencah kimci.[5][6]

Daun bawang, bawang putih cincang, dan halia kisar adalah yang paling biasa digunakan sebagai sayur-sayuran aromatik, dan kucai bawang putih, pasli Korea, bawang, lobak merah, dan cili juga sering ditambah. Lobak Korea biasanya dipotong Julienne, dan sayuran aromatik pula boleh dicincang, dikisar, atau digiling.

Jeotgal dapat diganti dengan makanan laut mentah di bahagian utara semenanjung Korea yang lebih sejuk.[7] Sekiranya ada, saeu-jeot (udang masin) yang lebih ringan atau jogi-jeot (gelama masin) lebih disukai dan jumlah jeotgal pula dikurangkan di wilayah Utara dan Tengah. Di Korea Selatan, sebaliknya, sejumlah besar myeolchi-jeot (bilis masin) dan galchi-jeot (selayur masin) yang banyak digunakan. Makanan laut mentah atau daegu-agami-jeot (insang ikan kod masin) digunakan di kawasan pantai Timur. Aekjeot (jeotgal cair, atau sos ikan) yang paling biasa digunakan ialah myeolchi-aekjeot (sos bilis) dan kkanari-aekjeot (sos lans pasir).[8] Aekjeot boleh digunakan sebagai ganti jeotgal pepejal atau digunakan bersama dengannya. Sebilangan kecil gula, madu, jus buah, atau buah kisar juga boleh ditambahkan.

Isian diselit dan dibungkus di antara setiap helaian daun kubis.

Penapaian sunting

Kimci diletakkan di dalam onggi (tembikar) atau bekas yang ditutup, dan ditekan ke bawah, dan dibiarkan terperam pada suhu bilik selama satu atau dua hari. Secara tradisional, kimci disimpan di bawah tanah dalam onggi (tembikar).[9] Hari ini, ia lebih kerap disimpan di dalam peti sejuk kimci atau peti sejuk biasa.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Nutrition Policy Division, Korea Food and Drug Administration, penyunting (2012). Oesik yeongyang seongbun jaryojip 외식 영양성분 자료집 (PDF) (dalam bahasa Korea). 1. Cheongwon, Korea: Ministry of Food and Drug Safety. m/s. 188. ISBN 978-89-93060-17-1.
  2. ^ National Institute of Korean Language (30 Julai 2014). "주요 한식명(200개) 로마자 표기 및 번역(영, 중, 일) 표준안" [Standardized Romanizations and Translations (English, Chinese, and Japanese) of (200) Major Korean Dishes] (PDF) (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 11 April 2017. Unknown parameter |laysource= ignored (bantuan); Unknown parameter |layurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Parks, Cara (16 December 2014). "Shaking Up Salt". Modern Farmer. Dicapai pada 11 April 2017.
  4. ^ "baechu-kimchi" 배추김치. Korean Food Foundation. Dicapai pada 11 April 2017.
  5. ^ "Kimchi". Encyclopædia Britannica. 1 October 2008. Dicapai pada 11 April 2017.
  6. ^ Chin, Mei (14 October 2009). "The Art of Kimchi". Saveur. Dicapai pada 11 April 2017.
  7. ^ "kimchi" 김치. Doopedia. Doosan Corporation. Dicapai pada 11 April 2017.
  8. ^ Shin, Dong-Hwa; Kim, Young-Myoung; Park, Wan-Soo; Kim, Jae-Ho (2016). "Ethnic Fermented Foods and Beverages of Korea". Dalam Tamang, Jyoti Prakash (penyunting). Ethnic Fermented Foods and Alcoholic Beverages of Asia. Springer. m/s. 292. doi:10.1007/978-81-322-2800-4_11. ISBN 978-81-322-2798-4.
  9. ^ Pettid, Michael J. (2008). Korean Cuisine: An Illustrated History. London: Reaktion Books. m/s. 50. ISBN 978-1-86189-348-2.

Bacaan lanjut sunting