Bahagian pentadbiran di Brunei

rencana muka bagi peringkat bahagian pentadbiran Brunei

Bahagian pentadbiran Brunei terutamanya terdiri daripada daerah, mukim dan kampung. Mereka disusun mengikut hierarki, dengan daerah sebagai peringkat pertama dan kampung sebagai peringkat ketiga.

Terdapat juga beberapa bahagian perbandaran (bandaran): Bandar Seri Begawan dan beberapa pekan daerah. Mereka dianggap berada di luar hierarki bahagian pentadbiran utama.

Semua bahagian pentadbiran adalah di bawah tadbir urus langsung kerajaan melalui Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri. Secara amnya, bahagian pentadbiran berfungsi untuk membantu banci penduduk. Kawasan pentadbiran memiliki autonomi yang terhadap hingga tiada, dan lebih ketara ke arah peringkat pentadbiran terendah. Aspek sosiopolitik utama seperti pendidikan dan undang-undang dipusatkan dan diuruskan melalui kementerian atau jabatan kerajaan yang berasingan.

Daerah sunting

Terdapat empat daerah di Brunei: Brunei-Muara, Belait, Tutong dan Temburong. Brunei-Muara merupakan daerah terkecil tetapi mempunyai penduduk yang paling banyak.[1] Belait ialah daerah terbesar dan pusat pengeluaran minyak dan gas.[2]

Sesebuah daerah diketuai oleh Pegawai Daerah, dan dibantu oleh Penolong Pegawai Daerah.

Mukim sunting

Peringkat pentadbiran mukim terletak di bawah daerah. Pada masa ini, terdapat 38 mukim, dengan 17 di Brunei-Muara,[3] 8 di Tutong,[4] 8 di Belait[5] dan 5 di Daerah Temburong.[6] Sebuah mukim diketuai oleh seorang penghulu.

Kampung sunting

Sebuah kampung ialah peringkat pentadbiran terendah di Brunei dan diketuai oleh ketua kampung. Penduduknya berbeza dari beberapa ratus hingga ribuan.

Kampong Ayer tidak dianggap sebagai bahagian pentadbiran kampung. Ia hanyalah istilah biasa dalam merujuk kepada keseluruhan gugusan penempatan di Sungai Brunei. Walau bagaimanapun, Kampong Ayer merupakan kawasan yang luas yang terdiri daripada beberapa mukim dan beberapa buah kampung.[3]

Bandaran sunting

Terdapat empat kawasan penduduk yang dianggap sebagai bandaran atau perbandaran, iaitu:

Majlis bandaran dianggap di luar hierarki bahagian pentadbiran utama, kerana bidang kuasa mereka tidak semestinya sesuai dengan mana-mana peringkat, serta saiznya tidak konsisten — Bandar Seri Begawan terdiri daripada beberapa mukim tetapi bandar lain hanya terdiri daripada beberapa kampung. Selain itu, majlis perbandaran ditadbir di bawah jabatan yang berbeza daripada jabatan yang mentadbir daerah dan subbahagiannya, walaupun masih dalam kementerian yang sama.[7]

Majlis perbandaran diketuai oleh Pengerusi Lembaga Bandaran.

Walaupun Bangar adalah bandar tumpuan Temburong, ia masih belum mempunyai status bandaran. Walaupun nama rasmi bagi Bangar ialah Pekan Bangar, ia adalah pembahagian kampung. Begitu juga Pekan Muara; ia sebuah bandar pelabuhan di Daerah Brunei-Muara tetapi ia juga ditadbir sebagai sebuah kampung di bawah mukim Serasa.

Rujukan sunting

  1. ^ Road Map and Street Index of Brunei Darussalam. Brunei Shell Marketing Company. m/s. 32. ISBN 9991790101.
  2. ^ Road Map and Street Index of Brunei Darussalam. Brunei Shell Marketing Company. m/s. 42. ISBN 9991790101.
  3. ^ a b "Brunei-Muara District" (PDF). Information Department, Prime Minister's Office, Brunei Darussalam. 2010. Dicapai pada 2017-03-09.
  4. ^ "Tutong District" (PDF). Information Department, Prime Minister's Office, Brunei Darussalam. 2013. Dicapai pada 2017-03-09.
  5. ^ "Belait District" (PDF). Information Department, Prime Minister's Office, Brunei Darussalam. 2011. Dicapai pada 2017-03-09.
  6. ^ "Temburong District" (PDF). Information Department, Prime Minister's Office, Brunei Darussalam. 2011. Dicapai pada 2017-03-09.
  7. ^ "Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri, Negara Brunei Darussalam - Carta Organisasi". moha.gov.bn (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-03-09.