Bahagian pentadbiran di Singapura

Dengan saiz fizikalnya yang kecil, negara bandar ini tidak memenuhi ciri penciptaan subbahagian kebangsaan dalam pembentukan wilayah, negeri, dan bahagian politik seperti negara lain, yang terdapat di negara-negara yang lebih besar, bandar ini secara pentadbirannya dibahagikan dalam pelbagai cara sepanjang tempoh sejarahnya dalam tujuan menubuhkan pentadbiran tempatan dan perancangan di kawasan bandar yang bersesuaian.

Dari segi sejarah, subbahagian ini didasarkan pada daerah pos, terutamanya semasa era penjajahan. Apabila pilihan raya tempatan memerlukan penubuhan daerah wakil rakyat, kerajaan Singapura mula menambah daerah pos sebagai bentuk alternatif pemerintahan setempat, kerana setiap daerah pengundi dipimpin oleh ahli parlimen yang mewakili dan berbicara untuk kawasan pengundi masing-masing.

Majlis Pembangunan Masyarakat sunting

Majlis Pembangunan Masyarakat Daerah Singapura
 
KategoriNegara kesatuan
LokasiRepublik Singapura
Ditubuhkan olehAkta PA 1997
Ditubuhkan pada
  • Februari 1997 [1]
  • 11 November, 2001 (Dimuktamadkan)
Bilangan5 daerah (setakat 2015)
Kerajaan/pemerintah
Subbahagian

Ditubuhkan pada tahun 1997 oleh Akta PA, terdapat 9 daerah yang dahulu, ditadbir oleh 9 Majlis Pembangunan Masyarakat (CDC/MPM) yang berbeza. Pada tahun 2001, 9 daerah dan MPM kemudiannya diubah menjadi 5, iaitu MPM Timur Utara, MPM Timur Barat, MPM Singapura Tengah, MPM Barat Daya dan MPM Timur Selatan.[1][2] Setiap daerah kemudiannya dibahagikan kepada kawasan pilihan raya dan majlis bandar.

Batasan majlis mengikut bahagian politik yang ada, dengan setiap pengendalian antara empat dan enam GRC dan SMC dan secara kasar membahagikan penduduk negara menjadi bahagian yang sama. Setiap MPM diuruskan oleh Majlis, yang kemudiannya diketuai oleh Datuk Bandar dan mempunyai antara 12 dan 80 ahli. Ahli-ahli dilantik oleh Pengerusi atau Timbalan Pengerusi Persatuan Rakyat.

Peranan MPM adalah untuk memulakan, merancang dan mengurus program komuniti untuk menggalakkan ikatan komuniti dan perpaduan sosial dalam masyarakat tempatan.[3] Batas-batas pilihan raya Singapura agak bendalir, dan kerap dikaji semula sebelum setiap pilihan raya umum. Daerah-daerah terdiri daripada daerah pemilih dan daerah pilihan raya (yang terakhir pada PRU 2015).

Terdapat 5 Majlis MPM/CDC, 5 daripadanya adalah:

  • Majlis Pembangunan Masyarakat Singapura Tengah (Inggeris: Central Singapore Community Development Council)
  • Majlis Pembangunan Masyarakat Timur Utara (North East Community Development Council)
  • Majlis Pembangunan Masyarakat Timur Barat (North West Community Development Council)
  • Majlis Pembangunan Masyarakat Barat Daya (South West Community Development Council)
  • Majlis Pembangunan Masyarakat Timur Selatan (South East Community Development Council)

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Full map of CDCs released for first time". The Straits Times, p. 25 (Dicapai dari akhbar SG). Ogos 21, 1997. Dicapai pada Ogos 19, 2016.
  2. ^ "First 2 CDCs preparing for launch". The Straits Times, p. 27. (Dicapai dari akhbar SG). Februari 17, 1997. Dicapai pada Ogos 19, 2016.
  3. ^ Fernandez, W. (1996, August 19). PM Goh urges young to rally behind him. The Straits Times, p. 1. Dicapai dari akhbar SG; The Straits Times, 19 Ogos 1996, p. 24.

Pautan luar sunting