Bahasa Arab Hijaz

Dialek bahasa Arab

Bahasa Arab Hijaz (Arab: حجازي ḥijāzī), juga dikenali sebagai Bahasa Arab Barat Arabia ialah sebuah dialek bahasa Arab yang ditutur di wilayah Hijaz di Arab Saudi. Kendatipun sebenarnya terdapat dua dialek yang ditutur di wilayah Hijaz, satu oleh kaum badwi dan penduduk pedalaman dan satu yang ditutur penduduk bandar, istilah ini lazimnya merujuk kepada jenis bandar, yang ditutur di bandar-bandar seperti Jeddah, Makkah, Yanbu, Ta'if, dan Madinah.

Bahasa Arab Hijaz
Asli kepadaWilayah Hijaz, Arab Saudi
Penutur bahasa
(6 juta setakat 1996)e17
Afro-Asiatic
Abjad Arab
Kod bahasa
ISO 639-3acw
Glottologhija1235
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Dialek Hijaz bandar kelihatan amat berkait dengan dialek-dialek bahasa Arab di Sudan Utara dan Upper Egypt. Bahasa Arab Hijaz mempunyai banyak kesamaan dengan Bahasa Arab Mesir.[1] Dialek ini juga ditutur oleh kaum orang Rasyaida di Eritrea dan Sudan. Dialek ini digunakan buat perhubungan harian dan tidak mempunyai kedudukan rasmi; sebaliknya Bahasa Arab Piawai Moden digunakan dalam urusan rasmi, terutamnya di Eritrea di mana bahasa Arab tidak merupakan lingua franca.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

  1. ^ "Dialect, Culture, and Society in Eastern Arabia: Glossary". Clive Holes. 2001.