Bahasa Bisaya atau bahasa Visaya[2] ialah subkumpulan bahasa Austronesia yang dituturkan di Filipina. Mereka berkait rapat dengan bahasa Tagalog dan Bikol, yang kesemuanya ialah sebahagian daripada bahasa Filipina Tengah. Kebanyakan bahasa Bisaya dituturkan di seluruh bahagian Visayas di negara ini, tetapi mereka juga dituturkan di bahagian selatan Wilayah Bicol (terutamanya di Masbate dan Sorsogon di mana beberapa dialek Waray digunakan), pulau-pulau di selatan Luzon, seperti yang yang membentuk Romblon, kebanyakan kawasan Mindanao dan wilayah Sulu yang terletak di barat daya Mindanao. Beberapa penduduk Metro Manila juga bercakap salah satu bahasa Bisaya.

Bisaya
Visaya/Binisaya
Taburan
geografi:
Seluruh Visaya, sebahagian besar Mindanao, barat daya Luzon, dan hujung selatan Mindoro di Filipina, Sabah di Malaysia, dan komuniti pendatang
Klasifikasi bahasa:Austronesia
Pembahagian:
Glottolog:bisa1268[1]
{{{mapalt}}}
Jangkauan geografi rumpun bahasa Bisaya berdasarkan Ethnologue dan Bancian Penduduk dan Perumahan tahun 2000 Jabatan Perangkaan Nasional Filipina

Cebú

  Cebú

Bisaya Tengah

  Waray
  Ati

Bisaya Barat

Asi

  Asi

Bisaya Selatan

  Tausug

Bisakol

Legenda lain Templat:Legend striped

Templat:Legend striped

Rujukan sunting

  1. ^ Hammarström, Harald; Forkel, Robert; Haspelmath, Martin, penyunting (2017). "Bisayan". Glottolog 3.0. Jena, Germany: Max Planck Institute for the Science of Human History.
  2. ^ Adelaar, Alexander (2005). "The Austronesian languages of Asia and Madagascar: a historical perspective". Dalam Adelaar, Alexander; Himmelamnn, Nikolaus (penyunting). The Austronesian languages of Asia and Madagascar. London: Routledge. m/s. 1–42., page 16.

Pautan luar sunting