Bahasa Chukchi(лыгъоравэтлъан йилйил, lyg"oravetl'an jiljil) juga dikenali sebagai Luoravetlan, Chukot dan Chukcha yang merupakan bahasa Palaeosiberia yang ditutur oleh orang Chukchi,yakni merupakan penghuni yang menduduki kawasan Siberia yang paling timur, terutamanya di Negeri Autonomi Chukotka. Mengikut bancian Rusia, kira-kira 7700 dari 15,700 bangsa Chukchi bertutur dalam bahasa Chukchi; pengetahuan mengenai bahasa ini semakin berkurangan, dan kebanyakkan bangsa Chukchi bertutur dalam Rusia (kurang dari 500 melaporkan tidak langsung bertutur dalam bahasa Rusia). Bahasa Chukchi ini ada perkaitan dengan bahasa Koryak, dimana ia ditutur separuh sahaja dari jumlahnya. Bahasa-bahasa seperti Kerek, Alutor dan Itelmen membentuk menjadikan keluarga bahasa Chukotko-Kamchatkan.

Chukchi
лыгъоравэтльан йилйил (lyg"oravetl'an jiljil)
Asli kepadaRusia
KawasanNegeri Autonomi Chukotka
Penutur bahasa
7742 (Bancian 2002)
Chukotko-Kamchatkan
  • Utara
    • Chukchi
Kod bahasa
ISO 639-2mis
ISO 639-3ckt
ELPChukchi

Dengan kuasa autonomi yang ada dan aktivit pengembalaan reindeer ia membentuk kebudayaan diantara bangsa Chukchi dan Koryaks.

Dalam , buku merah UNESCO menyenaraikan bahasa Chukchi diantara bahasa yang terancam. Bahasa Chukchi ditulis dalam abjad Rusia dengan tambahan dua abjad: Ӄӄ danӇӈ, termasuk simbol ʼ.

Bibliografi sunting

  • The languages of the Soviet Union, Cambridge University Press (Cambridge Language Surveys) 1981. ISBN 0-521-23230-9 (kulit keras) and ISBN 0-521-29877-6 (kulit nipis)
  • Nedjalkov, V. P. 1976. Diathesen und Satzstruktur im Tschuktschischen. In Studia Gramatika 13, Berlin (G.D.R) (dalam bahasa Jerman)
  • Skorik, P. Ja. (1961). Grammatika čukotskogo jazyka: Fonetika i morfologija imennyx častej reči (2 Volumes). Leningrad: Nauka.
  • Bogoras, W. 1922. Chukchee. In Handbook of American Indian languages II, e. F. Boas, Washington, D.C.