Bahasa Jongkha

(Dilencongkan dari Bahasa Dzongkha)

Jongkha atau Dzongkha (Jong-kă) merupakan bahasa kebangsaan negara Bhutan. Perkataan "Jongkha" atau "dzongkha" bermaksud yang bahasa tersebut (kha, jong) disebut dengan dzong (jong), dzong wujud seperti kubu-kubu untuk sami-sami yang ada diseluruh Bhutan diwujudkan oleh Shabdrung Ngawang Namgyel dalam kurun ke-17.

Jongkha (Dzongkha)
རྫོང་ཁ་
KawasanBhutan
Penutur bahasa
130,000 [perlu rujukan]
Sino-Tibetan
Status rasmi
Bahasa rasmi di
Bhutan
Kod bahasa
ISO 639-1dz
ISO 639-2dzo
ISO 639-3dzo

Jongkha menjadi bahasa penghantaran moden untuk orang Tibet seperti mana diantara bahasa Sepanyol dan bahasa Portugis. Di Bhutan, bahasa kudus yang digunakan merujuk kepada Chöke (ཆོས་སྐད་).

Dialek Jongkha merupakan bahasa pertuturan dibeberapa kawasan daerah disebelah barat Bhutan diantaranya ialah (Phodrang, Punakha, Thimphu, Gasa, Paro, Ha, Dhakana, and Chukha). Juga, ia ditutur dikawasan berhampiran bandar orang India iaitu Kalimpong, sebahagian dari Bhutan, dimana sekarang berada di Bengal Barat. Pembelajaran Jongkha merupakan satu kewajiban di semua sekolah yang berada di Bhutan, dan bahasa ini menjadi bahasa antrabangsa didaerah-daerah dari selatan hingga ke timur, walaupun ia bukan bahasa ibunda.

Pembangunan Kamus sunting

Pada tahun 1986, kamus pertama telah diterbit oleh Jabatan Buku Teks oleh Kementerian Pendidikan Bhutan. Kemudiannya, setelah 7 tahun berlalu, dalam tahun 1993, Kamus Jongkha yang diterbit oleh DCC, merupakan kamus yang terbesar setakat ini, menghimpun sebanyak 7932 jumlah perkataan yang ada.

Pautan luar sunting