Bahasa Igbo

bahasa asli orang Igbo

Bahasa Igbo (Templat:Lang-ig [ásʊ̀sʊ̀ ìɡ͡bò ]) dituturkan dalam kalangan orang Igbo, suatu kelompok etnik yang menduduki kawasan tenggara Nigeria di barat benua Afrika. Ia tergolong dalam rumpun bahasa Niger-Congo.

Igbo
Ásụ̀sụ̀ Ìgbò
SebutanTemplat:IPA-ig
Asli kepadaNigeria
KawasanNigeria barat dan Guinea Khatulistiwa
EtnikOrang Igbo
Penutur bahasa
45 million (2020)e22
Bentuk piawai
Igbo Piawai[1]
Dialek/loghatWaawa, Enuani, Ngwa, Ohuhu, Etche, Olu, Ika, Oyigbo Anioma, Owerre (Isuama), Edda, ukwuani, Ikwerre etc.
Aksara Rumi (Önwu)
Tulisan Nwagu Aneke
Braille Igbo
Status rasmi
Bahasa minoriti
dikenali di
Dikawal selia olehSociety for Promoting Igbo Language and Culture (SPILC)
Kod bahasa
ISO 639-1ig
ISO 639-2ibo
ISO 639-3ibo
Glottolognucl1417
Linguasphere98-GAA-a
Peta linguistik Benin, Nigeria, dan Cameroon. Igbo dituturkan di selatan Nigeria, Guinea Khatulistiwa, Kamerun, Haiti, Barbados, Belize, Trinidad dan Tobago, ia juga memberikan sebilangan besar kata-kata kepada Bahasa Patois Jamaica.
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Rujukan sunting

  1. ^ Heusing, Gerald (1999). Aspects of the morphology-syntax interface in four Nigerian languages. LIT erlag Münster. m/s. 3. ISBN 3-8258-3917-6.
  2. ^ "World Directory of Minorities and Indigenous Peoples - Equatorial Guinea : Overview". UNHCR. 20 Mei 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Januari 2013. Dicapai pada 2012-12-18.

Pautan luar sunting