Bahasa siul

Bahasa siul adalah bahasa yang menggunakan siulan untuk memudahkan komunikasi sesama dua orang penyiul di mana turutan siulan tertentu memberikan maksud tersendiri; ia memungkinkan penyiul mengirim dan memahami sejumlah pesanan tidak terbatas pada jarak yang jauh. Secara umumnya, bahasa jenis ini meniru gaya penyampaian bahasa tuturan semula jadi tidak sahaja dari segi nada tetapi juga aspek intonasi dan prosodi sehingga pendengar yang terlatih yang berbicara bahasa yang sama bisa memahami pesanan yang tersirat. Penutur bahasa Inggeris mengalami hal yang sama saat mereka mendengar suara gelombang-sinus. [1]

Bahasa siul sangat jarang wujud dibandingkan dengan bahasa berasaskan suara, namun ia tetao dapat dijumpai di seluruh dunia. Hal ini sangat umum pada pada bahasa yang menggunakan nada yang mana nada siulan mengirimkan nada dari silabus (melodi nada dari kata). Hal ini mungkin kerana pada bahasa nada melodi nada membawa fungsi komunikasi yang lebih sedangkan pada fonologi bukan-nada membawa lebih sedikit.

Asal mula dari bahasa siul belum pernah tercatat dan belum pernah mendapatkan kajian yang produktif.

RujukanSunting

  1. ^ Davis, Matt (24 November 2007). "An Introduction to Sine-Wave Speech". Cognition and Brain Sciences Unit. Dicapai pada 25 Februari 2014.