Pondok Nipah, Payag, Kamalig atau Bahay Kubo, adalah sejenis rumah panggung yang berasal dari budaya Filipina.[1][2] Ia sering berfungsi sebagai ikon budaya Filipina atau, lebih khusus, budaya luar bandar.[3] Prinsip seni bina memberi jalan kepada banyak rumah dan bangunan tradisional Filipina yang meningkat selepas era pra-kolonial. Ini termasuk era kolonial "Bahay na Bato" yang merupakan versi mulia dari Rumah Kubo dengan pengaruh Sepanyol dan beberapa pengaruh seni bina Cina yang utama dan telah menjadi seni bina bandar yang dominan di masa lalu. Dan ada juga bangunan kontemporari seperti Istana Kelapa, Sto. Keramat Niño, Pusat Kebudayaan Filipina dan Pusat Seni Kebangsaan yang merupakan bangunan moden yang menggunakan Bahay kubo sebagai pengaruh utama.

Rumah vernakular, Ditinggikan melalui stilt, jawatan, Buluh, Kayu balak atau Kayu

Etimologi sunting

 
Bahay Kubo ditinggikan melalui jawatan kayu

Istilah Filipina Bahay Kubo secara harfiah bermaksud "rumah kubus," yang menggambarkan bentuk umum kediaman itu. Istilah "Nipa Hut," yang diperkenalkan semasa zaman kolonial Amerika Filipina, merujuk kepada bahan nipa atau anahaw yang sering digunakan untuk bumbung. Walau bagaimanapun, tidak semua rumah Kubo menggunakan bahan Nipa, dan tidak semuanya berbentuk kubus.

Sejarah sunting

Zaman klasik (Era Pra-kolonial) sunting

Perkampungan Nipa adalah rumah asli orang asli Filipina sebelum orang Sepanyol tiba. Mereka direka untuk menanggung iklim dan alam sekitar Filipina. [4] Struktur ini bersifat sementara, diperbuat daripada bahan tumbuhan seperti buluh. [5] Kebolehcapaian bahan-bahan itu memudahkan untuk membina semula pondok nipa apabila rosak dari ribut atau gempa bumi. [5] Mereka masih digunakan hari ini, terutamanya di kawasan luar bandar. Reka bentuk seni bina yang berbeza terdapat di kalangan kumpulan ethnolinguistik di negara ini, walaupun semuanya adalah rumah mewah, sama seperti yang terdapat di negara jiran seperti Indonesia, Malaysia, dan negara-negara lain di Asia Tenggara .

 
Masa penjajah Sepanyol Nipa Mansion, sebuah rumah gaya "Proto-Bahay na batu" di Filipina.

Era Kolonial sunting

Kemunculan era Kolonial Sepanyol memperkenalkan idea untuk membina masyarakat yang lebih kekal dengan gereja dan pusat kerajaan sebagai titik fokus. Persediaan komuniti baru ini membuat pembinaan menggunakan bahan-bahan yang lebih berat, lebih kekal yang diingini. Beberapa bahan termasuk batu bata, mortar, jubin dan batu. [5] Mencari gaya pembinaan Eropah tidak praktikal dalam keadaan tempatan, pembina Sepanyol dan Filipina dengan cepat menyesuaikan ciri-ciri Bahay Kubo dan memohonnya kepada rumah Antillean yang dikenali sebagai Bahay na Bato / Bahay Luma.

Bahay Na Bato sunting

 
Keramat Rizal di Calamba adalah contoh Bahay Na Bato.

Bahay na Bato atau Bahay Na Luma adalah versi rumah Kubo yang terkenal dengan Sepanyol dan pengaruh Cina. Reka bentuknya berkembang sepanjang zaman tetapi mengekalkan akar seni nipa hutnya. Penampilan yang paling biasa adalah seperti nipa pondok yang berdiri di atas batu-batu batu gaya Sepanyol atau bata sebagai landasan dan bukannya tiang kayu atau buluh.

Rumah na Bato, rumah penjajah Filipina, mengikut susunan nipa hut seperti pengudaraan terbuka dan pangsapuri yang bertingkat. Ia popular di kalangan golongan elit atau pertengahan dan menggabungkan ciri-ciri nipa hut dengan gaya, budaya, dan teknologi seni bina Sepanyol. [4] [6] Perbezaan yang paling jelas antara kedua-dua rumah adalah bahan yang digunakan untuk membina mereka. Bahay Na Bato dibina daripada bata dan batu dan bukannya bahan buluh tradisional. Ia adalah campuran pengaruh Filipina, Sepanyol dan Cina. Pada abad ke-19, orang kaya Filipina membina beberapa rumah yang baik, biasanya dengan asas batu padu atau dinding bawah bata, dan ceruk atas cerita / cerita atas lantai dengan ventilasi Ventanillas dan tingkap cengkerang capiz, dan atap tile Cina atau kadang-kadang bumbung Nipa hari ini digantikan oleh bumbung bergalvani. Bahay Na Bato mempunyai pelan segi empat yang mencerminkan gaya Sepanyol yang digabungkan dengan gaya Tradisional Filipina.[6] Semasa tempoh Amerika di Filipina, mereka masih menggabungkan gaya Bahay Na Bato, walaupun rumah Antillean Amerika lebih dibebaskan dalam reka bentuk tetapi masih mengekalkan reka bentuk Kolonial Sepanyol. Hari ini rumah-rumah ini lebih dikenali sebagai rumah nenek moyang, kerana kebanyakan rumah nenek moyang di Filipina adalah Bahay na Bato.

Abad ke-20 "penafsiran semula" neovernakular sunting

Kebangkitan semangat nasionalis memandangkan kemerdekaan Filipina dan selepas Perang Dunia II menyebabkan pergerakan arkitek yang berminat untuk mengekspresikan budaya Filipina dalam seni bina moden. Walaupun terdapat gaya antarabangsa pada tahun 1950-an, arkitek seperti Francisco Mañosa menarik inspirasi langsung dari rumah kubo dalam mewujudkan apa yang kemudiannya dipanggil seni bina neovernakular Filipina. [7]

Varian lain sunting

Bale sunting

Rumah-rumah Ifugao yang dipanggil Bale biasanya sama dalam reka bentuk seni bina tetapi mereka berbeza dalam butiran hiasan bergantung kepada suku-suku. Rumah mereka terletak dengan harmoni dengan kontur teres sawah padi. Rumah satu-bilik di Ifugao biasanya tahu mereka sebagai fale. Bahagian luar rumah nampaknya tidak lain kecuali piramid yang terletak pada empat tiang, manakala ruang dalamnya diselimuti oleh dinding cincin dan siling yang nampaknya bulat yang dibentuk oleh loteng.

Rumah Ifugao adalah kayu yang diperbuat daripada kayu amugawan yang dibangkitkan pada empat tiang, yang dikebumikan 50 sentimeter di bawah tanah dan dikunci dengan batu. Empat tiang kayu yang terletak di atas turapan dan menyokong dua girders kayu, yang juga menyokong tiga gelangsar melintang kayu. Gegelung lantai, silinder lantai, kancing menegak dan balok mendatar terletak pada tiang dan galang pada paras kepala dari sangkar. Papan lantai dipasang di antara gelegar. Bahagian kayu rumah condong keluar dan bangkit ke pinggang, ini membentuk bahagian bawah dinding. Bahagian atas dinding dibentuk oleh bahagian dalam bumbung. Ini mencipta ruang gelap, tanpa jendela yang mencadangkan rahim. Sistem bumbung terletak pada "kandang rumah". Bumbung pyramidal yang menonjol ditutup dengan lapisan tebal orkid yang tebal, menebat rumah dari panas matahari dan dari kereta api yang keras. [3]

Torogan sunting

The Torogan adalah rumah nenek moyang Maranao kelas atas di Kawasan Lanao Mindanao. Ia adalah tempat kediaman datu bersama dengan isteri dan anak-anaknya. Tidak ada mana-mana rumah yang lebih besar daripada torogan datu dalam kesultanan, kerana ini menandakan pangkat, prestij dan kekayaan.

Maranaos mempunyai tiga jenis rumah: lawig (rumah kecil), mala-a-walai (rumah besar), dan torogan. Para torogans yang sedia ada dibina oleh masyarakat dan hamba untuk datu pada tahun 1800-an. Rumah datu ini tidak mempunyai sekatan. Ia adalah kediaman yang berlainan dimana semua isteri dan anak-anak datu tinggal. Tingkap torogan adalah cincin dan dibingkai dengan panel kayu dengan reka bentuk okir di depan rumah. Dapur umum adalah setengah meter lebih rendah daripada rumah utama yang digunakan untuk memasak dan makan.

Bumbung gable tinggi yang tinggi dari torogan, nipis di puncak dan anggun melayang ke atap, duduk di atas struktur besar yang ditutup dengan kepingan kayu dan diangkat lebih dari dua meter di atas tanah dengan batang besar pokok yang telah ditetapkan di atas batu. Rasuk lantai akhir diperpanjang sebagai panolong yang seolah-olah mengangkat seluruh rumah. Torogan dihiasi dengan hiasan. Terdapat diongal di puncak bumbung, sebuah tinai yang diukir dengan rumai walai, reka bentuk okir di lantai, di tingkap dan di panolong. Terdapat weaves berwarna oren atau gantung tergantung dari kasau, menggunakan tali di sekitar wilayah tertentu untuk privasi. Rumah itu dibina untuk beralih semasa gempa bumi. Dua puluh lima tiang pokok pokok besar tidak dikebumikan tetapi bebas. Kadangkala, jika diperlukan, pasak kayu digunakan untuk mengamankan ahli kayu. Ini digunakan untuk mengelakkan rumah runtuh. [3]

Rumah Sulu sunting

Di kepulauan Sulu, rumah asli adalah pelbagai. Rumah panggung orang Tausug disesuaikan dengan gaya hidup pesisir. Rumah bangsawan tradisional Tausug mempunyai "tanduk" yang dikenali di atas bumbung, satu-satunya gaya seni bina di negara ini mempunyai gaya bumbung. Seni bina Tausug dalam negeri adalah serupa, tetapi mempunyai pangkalan yang serupa dengan rumah kubo.

Orang Bajau, dan para peramal laut lain di kepulauan Sulu, terkenal dengan seni bina rumah mereka. Mereka tinggal di dalam bot dengan bumbung, diolah sebagai pengangkutan dan rumah kekal. Dengan cara ini, Bajau tidak lagi menubuhkan sebuah rumah ketika mereka melintasi banyak pulau dan kawasan perikanan Sulu.

Yakan dari Basilan juga mempunyai seni bina yang berbeza. Rumah mereka telah dipengaruhi oleh Tausug, Bajau, dan pedagang dari Butuan dan Champa pra-kolonial (sekarang Vietnam tengah).

 
Casa Redonda

Daru Jambangan sunting

Istana Bunga adalah istana kerajaan Sultan Sulu sejak zaman sejarah. Teori mencadangkan, berdasarkan penampilan dan status Daru Jambangan, bahawa istana-istana pra-penjajah yang lain di bahagian lain yang pernah dibahagikan sebelum penjajahan Filipina mungkin kelihatan sama kecuali untuk beberapa perbezaan budaya dan individu. [3]

Casa Redonda sunting

Keramat Rizal (Dapitan) adalah kumpulan lima buah buluh dan nipa yang asalnya dibina oleh José Rizal. [8] Ia menunjukkan gaya yang berbeza yang boleh muncul dari seni bina Nipa Hut. Salah satu yang paling terkenal ialah Casa Redonda: Sebuah rumah bersayap oktagon yang berfungsi sebagai tempat pelajar Rizal dan klinik. [3]

Ciri-ciri sunting

Walaupun tidak ada definisi yang ketat tentang Bahay Kubo dan gaya pembinaan yang berbeza-beza di seluruh kepulauan Filipina, [9] Ia pada asalnya dan masih tipikal hari ini untuk Rumah kubo yang kebanyakannya bahan organik dan dinaikkan, terutama untuk alasan Vernakular dan Takhayul dan kerana banjir semasa musim hujan dan tanah kering panas semasa musim panas boleh menyebabkan banyak masalah bagi penduduk. Keadaan serupa di kawasan tanah rendah Filipina telah membawa kepada ciri-ciri "tipikal" contoh-contoh Rumah Kubo. Rumah-rumah ini kebanyakannya stereotaip hari ini sebagai kecil dan miskin, terutamanya kerana moden Nipa pondok kebanyakannya memiliki ciri-ciri ini. Tetapi ramai yang sebenarnya besar dan boleh dianggap "rumah". Contohnya adalah Rumah na batu rumah, yang sering disalahtafsirkan sebagai rumah jenis lain apabila realiti Rumah na batu masih dianggap sebagai "Bahay kubo". Satu lagi contoh ialah masjid vernakular lama di Filipina yang dipanggil "Langgal". Satu lagi adalah istana Kerajaan Pra-penjajahan yang diterangkan oleh penjelajah Eropah sebagai sebahagian besarnya yang terbukti dalam istana yang direkodkan seperti Daru Jambangan dari Sulu dan rumah-rumah kerajaan Torogan Maranao .

Struktur tiga lapisan sunting

Dengan beberapa pengecualian yang timbul hanya pada zaman moden, kebanyakan Rumah Kubo berada di panggung: ruang tamu diakses oleh tangga. Ini secara semulajadi membahagikan rumah itu kepada tiga kawasan: kawasan hidup di tengah, kawasan di bawahnya (disebut dalam bahasa Tagalog sebagai silong ), dan ruang bumbung ( bubung ), yang mungkin atau tidak boleh dipisahkan dari kawasan hidup oleh siling ( kisame ).

Bumbung sunting

Bentuk bumbung tradisional di Rumah Kubo adalah tinggi dan tajam, dan berakhir dengan daun panjang. [2] Bumbung yang tinggi menimbulkan ruang di atas ruang tamu di mana udara hangat boleh naik, memberikan Bahay Kubo kesan penyejukan semulajadi walaupun semasa musim panas. Padang yang curam membolehkan air mengalir dengan cepat pada ketinggian musim tengkujuh sementara bising yang panjang memberi ruang kepada orang ramai untuk bergerak di sekitar luaran rumah apabila hujan. [2] Gerbang bumbung curam sering digunakan untuk menjelaskan mengapa banyak rumah Kubo terselamat dari kejatuhan abu dari letusan Gunung Pinatubo, ketika lebih banyak rumah 'moden' runtuh dari berat abu. [2]


Silong sunting

Dibina di atas kayu keras yang berfungsi sebagai jawatan utama rumah, Bahay Kubo mempunyai silong (kata bahasa Tagalog juga bermaksud "bayang-bayang") di bawah ruang hidup untuk beberapa sebab, yang paling penting adalah untuk membuat kawasan penampan untuk peningkatan air semasa banjir dan untuk mencegah perosak seperti tikus dari bangun ke ruang tamu. [2] Bahagian rumah ini sering digunakan untuk penyimpanan, dan kadang kala untuk menaikkan haiwan ladang, [9] dan dengan itu mungkin atau mungkin tidak dipagari.

Ruang hidup sunting

Ruang tamu utama direka untuk membiarkan udara segar dan cahaya semulajadi yang mungkin. Bahay Kubo lebih kecil sering mempunyai lantai slat bambu yang membolehkan udara sejuk mengalir ke ruang hidup dari silong di bawah (dalam hal ini silong biasanya tidak digunakan untuk barang-barang yang menghasilkan bau yang kuat). Bahay Kubo boleh dibina tanpa kisame (siling) supaya udara panas boleh naik terus ke kawasan besar di bawah bumbung dan keluar melalui lubang yang diletakkan secara strategik.

Dinding sunting

Dinding selalu bahan ringan seperti kayu, batang buluh, atau tikar bambu yang disebut "sawali." Oleh itu, mereka cenderung membiarkan aliran kesejukan secara semulajadi melalui mereka semasa waktu panas dan mengekalkan kehangatan semasa musim hujan yang sejuk.

Bentuk kubus yang tersendiri dari Bahay Kubo timbul dari fakta bahawa ia adalah yang paling mudah untuk membina dinding terlebih dahulu dan kemudian melampirkannya ke jawatan-jawatan kayu yang berfungsi sebagai sudut rumah. Oleh itu, pembinaan Bahay Kubo biasanya bersifat modular, dengan tiang kayu yang pertama ditubuhkan, rangka lantai dibina seterusnya, kemudian bingkai dinding, dan akhirnya, bumbung.

Tingkap sunting

 
Pondok Nipa moden dengan dinding buluh

Rumah kubo biasanya dibina dengan tingkap-tingkap besar, untuk membiarkan lebih banyak udara dan cahaya semula jadi. Yang paling tradisional ialah tingkap-tingkap besar, dipegang terbuka oleh batang kayu. [2] Tingkap gelongsor juga biasa, sama ada dengan kayu biasa atau dengan bingkai kayu cangkerang Capiz kayu yang membolehkan cahaya memasuki ruang tamu walaupun dengan tingkap ditutup. Dalam dekad-dekad yang lebih baru-baru ini tingkap jalousie murah menjadi biasa.

Dalam contoh yang lebih besar, tingkap atas besar boleh ditambah dengan tingkap yang lebih kecil yang disebut ventanillas (bahasa Sepanyol untuk "tingkap kecil") di bawahnya, yang boleh dibuka untuk pengalihudaraan untuk membiarkan udara tambahan pada hari-hari yang sangat panas. [2]

Batalan sunting

 
Bajau moden merangkumi rumah di atas laut di Basilan

Beberapa Bahay Kubo, terutama yang dibina untuk kediaman jangka panjang, mempunyai batalan ("kawasan basah") yang berbeza dari bahagian lain rumah — biasanya keluar dari salah satu dinding. Kadang-kadang pada tahap yang sama dengan ruang tamu dan kadang-kadang di aras tanah, batalan dapat mengandungi apa-apa kombinasi masakan dan tempat pencuci piring, kawasan mandi dan, dalam beberapa hal, tandas.

Bahan pembinaan sunting

Dinding ruang tamu terbuat dari bahan ringan. Pos, dinding, dan lantai biasanya diperbuat daripada kayu atau buluh dan bahan ringan lainnya. Bumbung jerami sering diperbuat daripada nipah, anahaw atau beberapa tumbuhan lain yang berlainan dalam negeri. Oleh itu, memudahkan gubuk nipa dipindahkan jika diperlukan.

Kepentingan budaya sunting

A nipa hut adalah ikon budaya Filipina kerana ia mewakili nilai Filipina bayanihan, yang merujuk kepada semangat perpaduan atau usaha komunal untuk mencapai matlamat. [3] [10]

 
Ahli komuniti mengamalkan "bayanihan", bekerjasama untuk memindahkan rumah ke lokasi baru.

Seni sunting

Lagu rakyat yang terkenal sering dinyanyikan di sekolah yang menyebutkan sebuah rumah kecil yang dikelilingi oleh sayur-sayuran seperti ini:

Bahay kubo, kahit munti,
ang halaman doon ay sari-sari:
singkamas at talong, sigarilyas at mani,
sitaw, bataw, patani,

Kundol, patola, upo't kalabasa,
At saka mayroon pang labanos, mustasa,
sibuyas, kamatis, bawang at luya.
Sa paligid-ligid ay puno ng linga.[11]

Lagu ini menjadi lagu kebudayaan tetapi liriknya tidak tepat seperti yang digambarkan kerana bukan semua Rumah kubo kecil dan dikelilingi oleh sayur-sayuran.

Beberapa varian awal dan asli bahkan seperti istana atau rumah dan digunakan oleh royalti asli atau dalam era kolonial yang digunakan oleh Kapten dan gabenor. Sesetengah masjid dan gereja asli di Filipina juga mempunyai gaya seni bina pondok Nipa.

William Le Baron Jenney sunting

 
William Le Baron Jenney

Arkitek dan Jurutera Amerika William Le Baron Jenney melawat Filipina selama 3 bulan pada tahun 1850. Beliau menyedari bahawa semasa ribut, struktur Nipa Hut sangat "ringan dan fleksibel". Ia hanya menari dan bersayap melalui ribut. Ini mengilhamkannya untuk menyalin fleksibiliti kerangka pondok Nipa. Pada tahun 1879, beliau membina bangunan ringan yang pertama. Dan pada tahun 1884, beliau membina Bangunan Insurans Rumah di Chicago, pencakar langit logam yang pertama di Amerika Syarikat . Oleh kerana itu, ia dikenali sebagai "Bapa Pencakar Langit Amerika Modern", yang menjadi model semua pencakar langit moden di dunia. [3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Lee, Jonathan HX, Ensiklopedia cerita rakyat Amerika dan folklore Asia, Vol. 1.
  2. ^ a b c d e f g Caruncho, Eric S. (2012-05-15). "Green by Design: Sustainable Living through Filipino Architecture". Philippine Daily Inquirer. Makati, Philippines: Philippine Daily Inquirer, Inc. Dicapai pada 2013-10-16.
  3. ^ a b c d e f Cruz, Rachelle (2013-08-23). "THE BAYANIHAN: Art Installation at Daniel Spectrum". The Philippine Reporter. Toronto, Ontario, Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-21. Dicapai pada 2013-10-16. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "toronto" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  4. ^ a b Kim, Young-Hoon (2013). "A Study on the Vernacular Architecture in Bahay na Bato, Spanish Colonial Style in Philippines". KIEAE Journal. 13: 135–144 – melalui Korea Institute of Science and Technology Information.
  5. ^ a b c Stott, Philip. "Republic of the Philippines". Oxford Art Online. Dicapai pada 2017-05-25.
  6. ^ a b Kim, Young Hoon (2013). "A Study on the Spatial Composition influenced by climatic conditions in 19C Bahay na Bato around Cebu city in Philippines". KIEAE Journal: 29–37 – melalui Korea Institute of Science and Technology Information.
  7. ^ Caruncho, Eric S. (2017-02-15). "Mañosa at National Museum: The Filipino artist who should have been National Artist" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-10-24.
  8. ^ "Rizal Shrine Dapitan". National Historical Commission. Dicapai pada 9 November 2014.
  9. ^ a b Alojado, Jennibeth Montejo. "From Nipa Hut to House of Stone". philippine-islands.ph. Alojado Publishing International. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-08. Dicapai pada 2013-10-16. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  10. ^ Werth, Brenda G., Mencerminkan hak asasi manusia dalam teater abad ke-21: perspektif global .
  11. ^ "Bahay Kubo (Philippine Kids Song)". Mama Lisa's World. Dicapai pada 23 July 2015.

Pautan luar sunting

Templat:Symbols of the Philippines Templat:Huts