Bakmi (Jawa: ꦧꦏ꧀ꦩꦶ, translit. bakmi) atau Bakmi (Hokkien: 肉麵; dialek xiamen: bah mi) atau bami (Bahasa Thai: บะหมี่) ialah sejenis mi berasaskan gandum yang berasal dari tradisi memasak Cina. Ia dibawa ke Asia Tenggara oleh pendatang Cina dari wilayah-wilayah China Selatan seperti Fujian. Hidangan ini biasanya disiapkan dengan perasa kicap dan dihiasi dengan produk babi, yang sering diganti dengan sumber protein lain di seluruhIndonesia yang kebanyakannya beragama Islam. Mie gandum gaya Cina telah menjadi salah satu hidangan mi yang paling biasa, terutama di Asia Tenggara negara-negara yang mempunyai populasi Cina yang penting dan dikenali dengan pelbagai nama.

Bakmi
Bakmi dihiasi dengan daging babi
Nama alternatifBami, bakmie
JenisMi
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalChina[1]
Kawasan/rantauIndonesia, Thailand, Singapura, Suriname, Belgium dan Belanda
Suhu penghidanganpanas
Bahan utamaTepung gandum, babi cincang, kicap
Bahan yang biasa digunakanMi, Bok choy, daging ayam, bawang putih, Kicap manis, minyak bijan, garam Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Bami goreng (bakmi goreng) di Belanda

Mie gandum gaya Cina dikenal sebagai bakmi di Indonesia, yang ia telah disesuaikan untuk lebih selaras dengan selera tempatan dan disesuaikan dalam masakan Jawa dan Indo. Bakmi adalah antara mi gandum gaya Cina dan ketebalan udon Jepun, dan ada beberapa jenis bakmi di Indonesia. Walaupun nama bakmi secara harfiah diterjemahkan ke "mi babi", pelbagai jenis daging mungkin digunakan, termasuk daging ayam dan lembu.

Asal dan sejarah sunting

Bakmi terdiri daripada dua perkataan Cina Hokkien, yang secara harfiah diterjemahkan ke bahasa Inggeris sebagai "mi daging" (, Pe̍h-ōe-jī: bah-mī).

Pengaruh Cina terbukti dalam makanan Indonesia, seperti bakmi, mie ayam, pangsit, mie goreng, dan kwetiau goreng.[2] Perkataan mie dan bami, yang digunakan dalam bahasa Belanda, berasal dari bakmi dan diperkenalkan ke dalam bahasa Belanda pada masa penjajahan Belanda di Indonesia. Makanan Indonesia sangat popular di Belanda, dan bami goreng (bakmi goreng) merupakan hidangan yang popular.

Di Thailand, mi telur berasaskan gandum dikenali sebagai bami, yang boleh dipesan sebagai bami nam atau bami haeng (mi telur dengan sup dan tanpa sup masing-masing), dan mi boleh digunakan dalam masakan tumis gaya Cina.[3]

Kata-kata mie and bami, yang digunakan di Belanda, berasal dari bakmi dan diperkenalkan ke dalam bahasa Belanda pada masa penjajahan Belanda di Indonesia. Makanan Indonesia sangat popular di Belanda, dan bami goreng (bakmi goreng) adalah hidangan yang popular.

Di Thailand, mi telur berasaskan gandum dikenali sebagai bami, yang boleh dipesan sebagai bami nam atau bami haeng (mi telur dengan sup dan tanpa sup masing-masing), dan mi boleh digunakan dalam masakan goreng kilas ala Cina.

Bahan sunting

Bakmi atau bami adalah sejenis mi gandum dengan warna kuning sedikit pucat. Jenis bakmi yang paling umum di Indonesia ialah mi kuning yang dibuat daripada gandum halus, kadang-kadang diperkaya dengan telur sebagai mi telur dibuat menjadi doh lalu dibentuk melalui lubang untuk membuat bebenang mi. Cara tradisional untuk membuat bakmi adalah dengan menarik doh beberapa kali dilapisi dengan tepung untuk membuat mi serupa dengan kaedah membuat lamian.

Resipi hidangan bakmi yang paling biasa di Indonesia menggunakan daging ayam kerana majoriti orang Indonesia ialah Muslim. Mi ayam (Indonesia: bakmie ayam atau mie ayam) ialah mi gandum yang di atasnya daging ayam dadu yang dibumbui dengan kicap. Mie ayam sering disertai dengan wonton (Indonesia: pangsit) sama ada goreng rangup atau sup, dan juga bakso. Bakmi ayam ialah hidangan Cina Indonesia yang popular dan terdapat di mana-mana di bandar-bandar Indonesia, hidangan ini boleh disajikan di restoranhinggalah warung jalanan yang sederhana. Resipi bakmi Indonesia lain yang popular ialah 'bakmi' goreng (Indonesia: bakmie goreng atau Indonesia: mie goreng).

Persiapan sunting

Bakmi biasanya direbus untuk dihidangkan. Apabila bakmi dimaksudkan untuk digunakan dalam sup, biasanya direbus secara berasingan daripada kuah. Mi biasanya dicampur dengan lemak haiwan, baik dari daging babi, ayam atau daging lembu. Mi kemudian disajikan dengan pelbagai toping: contohnya merangkumi beberapa potong daging babi dengan penambahan sayur-sayuran hijau Cina dan semangkuk kuah.

Di Indonesia, hiasan makanan yang paling umum ialah ayam dadu dengan choy sum dan kulit wonton goreng sehingga jenis-jenis yang lebih mahal dengan menggunakan wonton goreng atau rebus dan bakso (bebola daging). Sup disajikan dalam mangkuk yang berbeza, dan ditambahkan ke mi oleh setiap individu makan mengikut cita rasa. Beberapa hidangan khas Indonesia yang dikembangkan dari tradisi mi gandum asli Cina termasuk mie ayam dan mie goreng (mi goreng kilas dalam kicap manis). I fu mie ialah bakmi yang pertama digoreng dan kemudian dihiris dengan kuah pekat sayur dan daging.

Jenis sunting

Indonesia sunting

 
Bakmi Bangka

Thailand sunting

 
Bami haeng dengan itik panggang.
  • Bami haeng (Bahasa Thai: บะหมี่แห้งเป็ด, hidangan yang dibuat dengan mi gandum (bami) disajikan "kering" (haeng).
  • Bami mu daeng (Bahasa Thai: บะหมี่หมูแดง, hidangan mi dengan babi panggang merah.
  • Khao soi (Bahasa Thai: ข้าวซอย), hidangan sup kari Thai Utara yang menggunakan mi bami.[7]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Sejarah Bakmie Indonesia". (Bahasa Indonesia)
  2. ^ Heinz Von Holzen (2014). A New Approach to Indonesian Cooking. Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd. m/s. 15. ISBN 9789814634953. Dicapai pada 15 February 2016.
  3. ^ Thapanachai, Somporn. "A shared history". Bangkok Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada April 16, 2021.
  4. ^ Media, Kompas Cyber. "Cara Membuat Bakmi Bangka, Praktis!". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-07-15.
  5. ^ Media, Kompas Cyber. "Cari Bakmi Bangka Halal di Jakarta? Yuk ke Bakmi Bangka 777 Aloiy Halaman all". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-07-15.
  6. ^ "Penjualnya Cantik, Masyhurnya Bakmi Siantar Lina Hingga Terkenal Sampai Tangerang". Tribun Medan (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-07-15.
  7. ^ "Use Your Noodle: A Primer On Thai Noodles". Michelin (dalam bahasa Inggeris). November 8, 2020. Dicapai pada April 16, 2021.

Templat:Masakan Belanda Templat:Masakan Suriname