Balasaraswati

Penari India terkenal

Tanjore Balasaraswati [1] juga dikenali sebagai Balasaraswati (13 Mei 1918 – 9 Februari 1984) adalah seorang penari India terkenal dan persembahan Bharatanatyamnya yang baik, sebuah gaya tarian klasik berasal dari India Selatan negeri Tamil Nadu, membuatkan gaya tarian ini lebih dikenali di bahagian lain India dan juga banyak bahagian dunia.

Tanjore Balasaraswati
Kelahiran13 Mei 1918
Madras, British India
Berasal dariTanjore
Meninggal dunia9 Februari 1984 (umur 65)
Madras, India
GenreMuzik klasik Carnatic
PekerjaanPenari Bharatanatyam
Tahun aktif1925-1984

Beliau telah dianugerahkan penghormatan awam kedua tertinggi yang diberikan oleh Kerajaan India, Padma Vibhushan, pada tahun 1977.[1] Pada 1981, beliau telah dianugerahkan anugerah Sangeetha Kalasikhamani diberi oleh The Indian Fine Arts Society, Chennai.

Awal kehidupan dan latar belakang sunting

Balasaraswati adalah wakil generasi ketujuh daripada keluarga tradisional matrilineal pemuzik dan penari kuil (devadasi,[2] yang secara tradisinya menikmati status sosial tinggi) yang telah digambarkan sebagai repositori tunggal yang paling besar daripada seni tradisional muzik dan tarian di rantau selatan India ("Balasaraswati" oleh V.K. Narayana Menon). Nenek moyangnya Papammal seorang ahli muzik dan penari kerap pada pertengahan abad keempat belas oleh mahkamah Thanjavur. Neneknya Vina Dhanammal (1867–1938) dianggap oleh ramai sebagai pemuzik yang paling berpengaruh pada awal abad kedua puluh. Ibunya, Jayammal (1890–1967) seorang penyanyi yang menggalakkan latihan Balasaraswati dan merupakan pengiring Balasaraswati. Balasaraswati mencipta revolusi dalam muzik keturunan dan tarian untuk bharatanatyam, sebuah gabungan seni persembahan muzik dan tarian. Balasaraswati belajar muzik dari keluarganya sejak kecil dan latihan yang ketat beliau dalam tarian telah dimulakan ketika umurnya empat tahun di bawah guru tarian terkenal K. Kandappan Pillai, ahli keluarga Thanjavur Nattuvanar yang terkenal. Adiknya seorang ahli muzik T. Ranganathan dan T. Viswanathan yang kedua-duanya akan menjadi penghibur terkenal dan guru di India dan Amerika Syarikat. Anak perempuannya, Lakshmi Knight (1943–2001), menjadi penari terkenal gaya ibunya. Cucunya Aniruddha Knight terus mempersembahkan gaya keluarga pada hari ini dan seorang pengarah artistik Persatuan Muzik dan Tarian Bala di Amerika Syarikat and Sekolah Menari Balasaraswati di India. Anak mertuanya, Douglas M. Knight, Jr telah menulis biografinya dengan sokonyan Guggenheim Fellowship (2003). Pembuat filem India terkenal Satyajit Ray telah membuat sebuah dokumentari pada ciptaanya.

Kerjaya sunting

Kemunculan Balasaraswati sebagai seorang menari bermula pada 1925. Beliau merupakan penari pertama gaya tradisionalnya di luar India Selatan, mempersembahkan pertama di Calcutta pada 1934. Dia pergi ke kerjaya global yang menarik perhatian kritikal antarabangsa dan penghormatan penari hebat seperti Shambhu Maharaj, Dame Margot Fonteyn, Martha Graham dan Merce Cunningham. Pengkritik tarian The New York Times, Anna Kisselgoff ational service (1977) dan Sangita Kalanidhi dari Akademi Muzik Madras, anugerah tertinggi India Selatan bagi ahli muzik (1973). Beliau merupakan satu-satunya penari bukan barat termasuk dalam himpunan Tarian Warisan Gabungan, "America's Irreplaceable Dance Treasures: The First 100" (2000).

Dalam budaya popular sunting

Pengarah filem Benggali, Satyajit Ray, telah membuat sebuah filem dokumentari mengenai Balasaraswati bertajuk Bala (1976)[3]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Padma Awards Directory (1954-2007)" (PDF). Ministry of Home Affairs. 2007-05-30.
  2. ^ http://www.indianexpress.com/news/temple-dancer/920036/
  3. ^ "Bala at SatyajitRay.org". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-11. Dicapai pada 2014-07-17.

Pautan luar sunting