Balmain, New South Wales

Balmain, New South Wales adalah pinggir bandar di Inner West[2] Sydney, New South Wales, Australia. Balmain terletak 6 km barat dari daerah perniagaan pusat Sydney, di kawasan kerajaan tempatan dari Majlis Barat Inner. Ia terletak di semenanjung kecil yang menggali keluar dari Pelabuhan Sydney, terus bertentangan dengan Milson's Point.

Balmain
SydneyNew South Wales
Map
Penduduk10,453 (2016)[1]
 • Kepadatan6,970/km2 (18,000/sq mi)
Ditubuhkan1836
Poskod2041
Kawasan1.5 km2 (0.6 sq mi)
Lokasi5 km (3 mi) west Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanInner West Council
Kawasan pilihan raya negeriBalmain
Kawasan pilihan raya persekutuanGrayndler
Subbandar di sekitar Balmain:
Drummoyne Birchgrove
Rozelle Balmain Balmain East
Rozelle Rozelle

Ia terletak di Semenanjung Balmain yang dikelilingi oleh Port Jackson, bersebelahan dengan pinggiran Rozelle ke barat daya, Birchgrove ke utara-barat, dan Balmain Timur ke timur. Iron Cove terletak di sebelah barat semenanjung, dengan White Bay di sebelah selatan-timur dan Mort Bay di timur laut sebelah.

Secara tradisi Blue Collar, Balmain adalah di mana akar perindustrian pergerakan Kesatuan sekerja bermula. Ia telah ditubuhkan di Australia budaya kelas pekerja dan sejarah, kerana menjadi tempat di mana Parti Buruh Australia dibentuk pada tahun 1891 dan sejarah sosial dan statusnya adalah kepentingan budaya yang tinggi kedua-dua Sydney dan New South Wales. Hari ini, ALP bertanding dengan Australia Greens untuk keunggulan politik di Balmain, dan Jamie Parker Greens memegang Daerah Balmain.

Sejarah sunting

 
Darling Street sekitar tahun 1888

Sebelum penempatan Eropah, kawasan ini didiami oleh orang asli Orang Asli Australia, Gadigal dan Wangal. Kisah-kisah dari peneroka awal di kawasan itu menceritakan bagaimana penduduk pribumi tempatan memburu kangaroo dengan memandu mereka melalui semenanjung lebat, menuruni bukit ke Peacock Point di hujung Timur, di mana mereka terbunuh. [perlu rujukan]

Kawasan yang kini dikenali sebagai Balmain adalah sebahagian daripada peruntukan 550 ekar (2.2 km2) kepada ahli bedah kolonial Dr William Balmain (1762-1803) John Hunter (New South Wales) | John Hunter]]. Setahun kemudian, Balmain memindahkan seluruh pegangannya untuk menyelesaikan hutang kepada John Borthwick Gilchrist sebelum kembali ke Scotland. Kesahihan pemindahan tanah dari Balmain ke Gilchrist untuk hanya 5 shilling telah dicabar oleh keturunan Balmain dan pembangunan selanjutnya kawasan itu dihalang. Kawasan itu kemudiannya dikenali sebagai tempat Gilchrist, walaupun dokumen pengadilan merujuk kepada kawasan itu sebagai Ladang Balmain.

Selama bertahun-tahun cabaran hukum, tanah itu dipajak untuk tujuan pertanian dan lembu. Pada tahun 1814, rumah birchgrove yang berdekatan Birchgrove dijual kepada Roland Warpole Loane, seorang pedagang dan peneroka yang berasal dari keluarga tuan tanah Inggeris. Seratus hektar di estet Balmain yang bersambung dipajak kepada Loane.[3]

 
Lever Brothers factory 1939

Pada tahun 1833, Gilchrist memindahkan kuasa wakil kepada Frederick Parbury. Apabila pajakan Loane akhirnya tamat pada tahun 1836 dan tanah diperoleh dari kepunyaannya, Parbury mengarahkan juruukur John Armstrong untuk membahagikan tanah itu menjadi enam petak. Tiga petak dijual kepada Thomas Hyndes pada tahun 1837. Kawasan ini dibelah dan berkembang dengan pesat pada tahun 1840-an dan pada tahun 1861 telah dibahagikan kepada pinggiran pinggiran timur Balmain dan kawasan barat yang jarang penduduknya, Callan Park]], dikenali sebagai Balmain West.

Semenanjung berubah dengan pesat pada tahun 1800-an dan menjadi salah satu pusat perindustrian utama di Sydney. Industri-industri yang berkumpul di sekitar Mort Bay termasuk pembinaan kapal, sebuah kilang logam, kejuruteraan, membuat dandang dan pekerjaan Mort's Dock and Engineering Company yang dibuka pada tahun 1855—pada 1958 Mort's Dock ditutup dan adalah tapak daripada Mort Bay Park.[4]

Peningkatan perindustrian di Balmain mewujudkan permintaan untuk perumahan murah. Ini berpuas hati oleh para pemilik dok yang menjual sebidang tanah kecil kepada usahawan yang kemudiannya membina pondok-pondok kecil dan menyewakannya kepada para pekerja.

 
Tram elektrik di Wharf ferry Balmain Timur pada tahun 1951

Lever Brothers Factory dibuka pada tahun 1895. Sebuah lombong arang batu dibuka pada tahun 1897 di samping apa yang sekarang menjadi Sekolah Awam Birchgrove oleh para pemegang saham Inggeris.[perlu rujukan]. Dari bahagian bawah aci penurunan menjadi ledakan di antara pelabuhan di antara Ballast Point dan Goat Island.[5] Balmain Power Station didirikan secara berperingkat-peringkat dari tahun 1909 dan Balmain Reservoir dibina pada tahun 1915.

Pembukaan keretapi pada tahun 1920-an terus ditubuhkan dan Balmain mendapat reputasi sebagai kawasan kelas pekerja Sydney yang sibuk.

Lombong arang batu ditutup pada tahun 1931. Kebanjiran besar pendatang menaikkan populasi Balmain pada tahun 1950-an.

Gentrifikasi Balmain bermula pada tahun 1960-an ketika industri semakin berkurang. Keistimewaan Balmain ke kelas menengah adalah disebabkan sebahagiannya dari lokasi tepi pantai dan berdekatan dengan CBD Sydney. Persatuan Balmain dibentuk pada tahun 1965.[6]

Peningkatan nilai hartanah dan pembangunan tepi pantai terus mendorong industri selebihnya di pinggir bandar. Pada tahun 1996, tapak Lever Brothers menjadi satu siri kompleks pangsapuri dengan segelintir bangunan asal yang dipelihara. Stesen janakuasa telah dirobohkan pada tahun 1998 untuk membuat jalan untuk pangsapuri. Bagaimanapun, banyak aspek dari masa lalu industri Balmain telah dikekalkan sebagai warisan.

 
Pemandangan Sydney dari Balmain

Demografi sunting

Menurut Banci 2016 penduduk, terdapat 10,453 penduduk di Balmain. 61.9% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran paling umum akan datang adalah England 9.1%, New Zealand 3.3%, Ireland 1.5% dan Amerika Syarikat 1.5%. 79.6% orang hanya bercakap bahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang digunakan di rumah termasuk bahasa Itali pada 1.3%. Tanggapan yang paling umum untuk gabungan agama adalah Tidak Agama 41.2% dan Katolik 22.3%.[1]

Kawasan komersial sunting

 
Balmain mempunyai kafe-kafe dan tempat makan yang berlimpah, yang memberi budaya makan yang menawan di kawasan itu.
 
Balmain Working Men's Institute

Darling Street, jalan utama Balmain, mempunyai kedai-kedai butik, restoran dan kafe yang berkualiti bersama-sama pertubuhan minum. Tanda tempat di jalan ini termasuk Post Office dan Court House, bersama Balmain Town Hall, Westpac Bank bersejarah, Balmain Fire Station dan Balmain Working Men's Institute. Perkembangan komersil lain tersebar di seluruh pinggir bandar. Ibu pejabat Polis Air NSW berpindah ke Cameron Cove di Balmain pada akhir 2007.

Warisan sunting

Sebagai pinggiran bandar lama, Balmain mempunyai banyak bangunan warisan. Bangunan berikut disenaraikan di Daftar Kawasan Kebangsaan:[7]

  • Exchange Hotel, Beattie Street (circa 1885)
  • Presbyterian Church, Campbell Street (1867–78)
  • Presbyterian Church Hall, Campbell Street (late 19th century)
  • Two-storey house, 9 Campbell Street (late 19th century)
  • Presbyterian Manse, Campbell Street (late 1890s)
  • St Andrew's Congregational Church and Hall, Darling Street (1855)[8]
  • Fire Station Darling Street (1894)
  • Post Office, Court House and Police Station, Darling Street (1886)
  • Watch House, Darling Street (1854)
  • St Augustine's Catholic Church, Eaton Street (old church 1848–51, extensions 1860, new church 1906)
  • Public School, Eaton Street (1876, extensions 1892)
  • Public School, Nicholson Street (1877)
  • Balmain Volunteer, Queens Place (1850)
  • Terraces, 5–9 Queens Place (circa 1850)
  • Thames Street Ferry Wharf and Shelter, Thames Street (circa 1895)

Pengangkutan sunting

 
Galangan kapal Balmain

Balmain mempunyai beberapa feri feri yang diservis oleh perkhidmatan feri Inner Harbour. Dermaga ini terletak di Thames Street, Elliot Street dan di Darling Street, Balmain East. Perkhidmatan berjalan ke Circular Quay. Penyelenggaraan dan pembaikan pangkalan Harbour City Ferries adalah di Galangan Kapal Balmain.

Rangkaian jalan Balmain memakan tiga jalan utama - Darling Street, Beattie Street, dan Montague / Mullen Street. Jalan-jalan ini mempunyai kelajuan yang terhad, biasanya 40kph dan semuanya kereta tunggal tunggal dengan tempat letak kereta selari. Oleh kerana geografi Semenanjung, semua jalan ini memasuki Victoria Road dan Pengedar Barat.

Trem pernah berlari sepanjang Jalan Darling ke Wharf di Balmain Timur. Kerana cenderung curam di bahagian bawah jalan, trem menggunakan sistem penimbangan kompleks 'dummy' yang dibina di bawah permukaan jalan. Trem-trem itu ditolak oleh bukit yang curam oleh dummy, dan menunggang dummy dalam perjalanan ke bawah dengan selamat turun bukit. 441 - Birchgrove ke Galeri Seni New South Wales melalui Rozelle dan QVB, 442 - Balmain ke Bangunan Queen Victoria melalui Rozelle , 444/445 - Balmain ke Campsie, 433 – Balmain ke Martin Place.

Budaya sunting

Pertubuhan minum sunting

Balmain adalah rumah kepada banyak hotel bersejarah, termasuk Cat and Fiddle Hotel, Cricketer's Arms Hotel, Dick's Hotel, Dry Dock Hotel, Exchange Hotel. Hotel Forth & Clyde, Kent Hotel, Unity Hall Hotel, London Hotel, Mort Bay Hotel, Norfolk Pines Hotel, Pacific Hotel, Royal Oak Hotel, Shipwright's Hotel Arms, Star Hotel, Town Hall Hotel, Volunteer Hotel dan West End Hotel.

The Riverview Hotel adalah bangunan sudut tersenarai warisan yang dibina pada tahun 1880 dalam gaya Seni dan Kraf.[9] Antara tahun 1888 dan 1913 pub itu dinamakan Hotel Bergin selepas penerbit Joseph Bergin. Juara renang Australia Dawn Fraser adalah penerbit Riverview dari tahun 1978 hingga 1983.[10]

Budaya Pop sunting

 
Exchange Hotel, Beattie Street

Ungkapan yang banyak digunakan untuk menggambarkan pinggiran bandar dan penduduknya, termasuk "anak lelaki Balmain tidak menangis" (bekas NSW Premier Neville Wran di Suruhanjaya Diraja Jalan Raya); "Anda boleh membawa budak itu keluar dari Balmain, tetapi anda tidak boleh membawa Balmain keluar dari budak lelaki itu" (Tidak diketahui); "Hanya ada dua jenis lelaki di dunia ini: mereka yang dilahirkan di Balmain dan mereka yang menghendaki mereka" (Pesuruhjaya Polis New South Wales). Perdana Menteri Australia Paul Keating mengulas mengenai gentrifikasi pinggir bandar dengan menggunakan istilah "penenun keranjang Balmain". Sehingga tahun 1970-an, orang Balmain yang lebih tua akan merujuk kepada "pergi ke Sydney". Bangunan Pejabat Pos / Mahkamah / Polis & sekitar secara amnya dirujuk sebagai "Dewan Bandaran", dengan jam Pejabat Pos yang sering dipanggil jam Dewan Bandaran. Ini mungkin disebabkan oleh Pejabat Pos & Bangunan Mahkamah yang dibina di antara Dewan Bandaran & Dewan Bandaran yang lebih awal.

Pada pertengahan tahun 1960-an, Balmain menjadi tempat bagi siri komedi popular Seven Network My Name's McGooley, What's Yours?, dibintangi Gordon Chater, dan Judi Farr.[11]

Balmain adalah persembahan untuk filem The Sum of Us, yang membintangi [[Jack Thompson (pelakon) Jack Thompson], John Polson dan Russell Crowe.[12]

Pacific Hotel telah digunakan sebagai set untuk televisyen drama lipur lara E Street.

Taman dan rizab sunting

 
Ruang terbuka awam di pinggir Mort Bay di Balmain, sempadan Balmain Timur

Balmain mempunyai beberapa taman termasuk Gladstone Park, Birrung Park dan White Bay Park. Semenanjung yang lebih luas mempunyai lebih banyak taman berdekatan, terutamanya di sepanjang pantai.

Sukan dan rekreasi sunting

Balmain adalah rumah kepada kelab bola sepak ragbi Balmain Tigers yang kini diwakili di NRL oleh kelab Wests Tigers rugby liga. Kelab ini dibentuk pada pertengahan tahun 1999 oleh Usaha Sama antara Balmain Tigers dan Western Suburbs Magpies sebagai persiapan untuk musim 2000.[13] Pada tahun 2005, Tigers mengalahkan North Queensland Cowboys di Pusingan Akhir untuk memenangi keperdanaan.[13]

Kelab Ragbi Futball Balmain, yang diasaskan pada tahun 1873, mengambil bahagian dalam struktur persaingan yang pertama dan sebenarnya memenangi perdana menteri pertama mereka pada tahun 1875. Pemain kalah dalam Perang Dunia ke-1 memaksa kelab untuk bergabung dengan Glebe "Dirty Reds" (Kotor Merah) RUFC pada tahun 1919, untuk membentuk RFC Glebe-Balmain. Sebagai sebuah kelab yang digabungkan, mereka mempunyai kejayaan besar pada Twenties, memenangi empat keperdanaan. Pada tahun 1931, sebagai projek kemelesetan, Drummoyne Oval seperti yang kita ketahui sekarang dibina di tapak bujur kecil yang digunakan oleh Glebe dan Balmain untuk pertandingan junior sejak tahun 1892. Untuk memastikan umur panjang, kerana hanya ada alasan sukan yang cukup di Sydney, tetapi dengan keengganan, Kelab Glebe-Balmain memutuskan untuk menukar namanya ke Kelab Bola Sepak Ragbi Daerah Drummoyne.[14] Ia berbuat demikian tanpa melepaskan tradisi yang lama, penerjun merah Glebe dan tag terkenalnya di dunia, "The Dirty Reds" (Si Kotor Merah) dan hitam dan emas Balmain, warna-warna yang masih dipakai oleh para pemain hari ini dalam stoking mereka. Kelab Rugby Drummoyne[14] masih wujud dan masih mempertahankan sejarah dan tradisi bangga.

Pinggir bandar juga terletak di Kelab Futball Australia Balmain, ahli pengasas pada tahun 1903 dari Liga Futball Sydney.[15]

Balmain juga merupakan rumah kepada Balmain FC, yang merupakan kelab bola sepak separa profesional, bermain di National Leagues Premier NSW 3. Pada tahun 2015 mereka layak untuk Piala FFA Pusingan 32 di seluruh Australia dan ditarik ke atas kelab A-League Melbourne Victory FC di mana mereka dikalahkan 6-0 di hadapan 5,000 peminat di Leichhardt Oval.

Balmain Sailing Club terletak di Birchgrove yang terletak berhampiran dan Balmain Regatta tahunan.

Kelab Dayuh Balmain dibentuk pada bulan Julai 1882, dan masih menduduki lokasi White Street yang asalnya. Kelab ini menggunakan warna hitam dan kuning dari pembentukannya, yang kemudiannya menjadi warna-warna daerah. Juara hebat Illawarra Bill Beach mempunyai hubungan rapat dengan kelab dan memakai warna hitam dan emas mereka dalam persaingan.

Perumahan sunting

Gentrifikasi pasca-industri Balmain telah menghasilkan pinggiran pesona dan minat yang besar di mana rumah-rumah yang sederhana, cantik memerintah harga yang tinggi. Walau bagaimanapun, Balmain masih mengekalkan pelbagai campuran penduduk kerana blok unit Suruhanjaya Perumahan di pinggir bandar.[16] Kebanyakan pinggir bandar adalah kawasan pemuliharaan warisan dan reka bentuk kreatif diperlukan untuk memodenkan stok perumahan Victoria dan Edward. Pada tahun 2013 rumah Balmain kontemporari yang direka oleh arkitek Harry Seidler dijual sebanyak $6 juta.[17] Rumah Tom Uren di Gilchrist Place direka oleh Richard Leplastrier.

Penduduk yang terkenal sunting

 
Henry Parkes Residence Hampton Villa

Penduduk yang terdahulu dan yang sekarang termasuk:

Catatan sunting

  1.   Kod 2041 meliputi pinggir bandar Balmain, Balmain Timur dan Birchgrove.
  2.   Jumlah penduduk gabungan untuk semua penduduk kod pos 2041.
  3.   Harga rumah median untuk semua harta kod pos 2041.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 Jun 2017). "Balmain (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 21 Disember 2017.  
  2. ^ Australian Suburb Guide: Sydney Inner West Diarkibkan 26 Disember 2012 di Wayback Machine Retrieved 7 August 2013.
  3. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, ISBN 0-207-14495-8, p.14
  4. ^ "Mort Bay Park". Inner West Council. Dicapai pada 26 Disember 2016.
  5. ^ Lawrence, J; Warne, C; A Pictorial History of Balmain to Glebe, Kingsclear Books, 1995, ISBN 0-908272-40-5.
  6. ^ http://australianetwork.com/nexus/stories/s1805487.htm
  7. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company, 1981, pp.2/35-2/37
  8. ^ Eric Letts & Keith Lyons, "A Goodly Heritage", A History: 1853 – 1992, The Independent Press
  9. ^ NSW Heritage Office; Riverview Hotel, Inventory Item. Retrieved October 2006. [1] Diarkibkan 2012-02-05 di Wayback Machine
  10. ^ Davidson, B; Hamey, K; Nicholls, D; Called To The Bar – 150 Years of pubs in Balmain & Rozelle, The Balmain Association, 1991, ISBN 0-9599502-6-5.
  11. ^ "McGooley". Classic Australia TV. 2005. Dicapai pada 11 Mei 2007.
  12. ^ Matthew Potter. "Film Information: The Sum of Us".
  13. ^ a b "Rugby League History: Wests Tigers". RL1908.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Disember 2006. Dicapai pada 4 Disember 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ a b "Drummoyne District Rugby Football Club". Drummoynerugby.com.au. 1 Mac 2010. Dicapai pada 31 Mac 2011.
  15. ^ "Balmain Dockers History". Balmain Dockers. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2007. Dicapai pada 2006-12-04. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  16. ^ Solling, M; Reynolds, P; Leichhardt: On the margins of the city, Allen & Unwin, 1997, ISBN 1-86448-408-X.
  17. ^ $6m buys Harry Seidler-designed home in Balmain Retrieved 15 May 2015.
  18. ^ Koziol, Michael (9 April 2017). "'We've been second-class citizens for 50 years': A dying man's wish to marry the man he loves". The Sydney Morning Herald. Dicapai pada 1 Jun 2017.
  19. ^ "Geraldine Brooks: Australia's Pulitzer Prize Winner". ABC Local Radio. 23 April 2006. Dicapai pada 21 Mei 2007.
  20. ^ "Rose Byrne, accidental star". The Age. 5 Julai 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Mei 2008. Dicapai pada 8 Jun 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  21. ^ "Obituary: Clive Caldwell". 31 Ogos 1994. Dicapai pada 28 Mac 2018.
  22. ^ ^Lawrence, J; Warne, C; A Pictorial History of Balmain to Glebe, p39, Kingsclear Books, 1995, ISBN 0-908272-40-5.
  23. ^ "Carlotta – Australia's Most Famous Les Girl...... At the cafe!". Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Jun 2007. Dicapai pada 25 Jun 2007. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  24. ^ "Dawn Fraser – Troubled Champion". Wesley Mission. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Disember 2006. Dicapai pada 4 Disember 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  25. ^ Australian Dictionary of Biography http://adb.anu.edu.au/biography/hughes-william-morris-billy-6761
  26. ^ John Kerr. Matters for Judgement: An Autobiography. ISBN 0-333-25212-8.
  27. ^ "Interview with Alex Lloyd". Reach Out. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 September 2007. Dicapai pada 2007-05-21. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  28. ^ "Lyell, Lottie Edith (1890–1925)". Australian Dictionary of Biography.
  29. ^ Murphy, Damien (28 Januari 2008). "He argued his way into papers and mags". Sydney Morning Herald. Dicapai pada 26 Mac 2009. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  30. ^ Reeves, Tony; Mr Big: The True Story of Lenny McPherson and his life of crime (Allen & Unwin, Sydney, 2005. ISBN 1-74114-516-3
  31. ^ Fagan, Sean (2005 & 2007) The Rugby Rebellion: Pioneers of Rugby League, RL1908, Sydney
  32. ^ Australian Dictionary of Biography http://adb.anu.edu.au/biography/miller-sir-roderick-william-11126
  33. ^ Australian Dictionary of Biography http://adb.anu.edu.au/biography/miller-robert-william-7588
  34. ^ "Matthew Mitcham Gets Popular Vote". Dicapai pada 9 Ogos 2012.
  35. ^ Frank Moorhouse. The Everlasting Secret Family. ISBN 0-207-15970-X.
  36. ^ "Negus Media International – about us page". Negus International Media website. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Februari 2009. Dicapai pada 4 Februari 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  37. ^ "Hampdon Villa". NSW Heritage Office. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Februari 2007. Dicapai pada 4 Disember 2006.
  38. ^ "Wayne Pearce biography". Wayne Pearce Advantage. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Februari 2007. Dicapai pada 4 Disember 2006.
  39. ^ "Josh Pyke- Heading to the Top of the Hill". Ninemsn. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2012. Dicapai pada 3 November 2007.
  40. ^ "BALMAIN". The Sydney Morning Herald (NSW : 1842 - 1954). NSW: National Library of Australia. 23 Februari 1924. m/s. 16. Dicapai pada 28 Mac 2013.
  41. ^ Australian Dictionary of Biography http://adb.anu.edu.au/biography/storey-john-8686
  42. ^ "Tom Uren: Brief Biography". Australian Biography, National Library of Australia. Dicapai pada 4 Disember 2006.
  43. ^ "Inaugural Dinner Wrap". Balmain Tigers. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2006. Dicapai pada 2006-12-04. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  44. ^ "Person Detail – Neville Wran". State Records NSW.
  45. ^ "He Gave Rock and Roll a Fist". Dicapai pada 30 November 2017.

Pautan luar sunting

Koordinat: 33°51′32″S 151°10′45″E / 33.85895°S 151.17906°E / -33.85895; 151.17906