Banadhi Kurnia Dewi

Banadhi Kurnia Dewi (lahir di Pangkal Pinang, 6 Jun 1997; umur 25 tahun) atau akrab dipanggil Onad adalah penyanyi yang berasal dari Indonesia adalah anggota Cherrybelle formasi 2015. Dia dipilih selepas mengalahkan beratus-ratus peserta uji bakat. Onad menguji untuk mencari ahli baru Cherrybelle untuk menggantikan 6 orang yang meninggalkannya diisytiharkan telah memenuhi syarat untuk salah satu daripada 24 finalis dan melakukan latihan fizikal dan nyanyian di Lippo Mall Kemang selama kurang dari 2 minggu. Pada 22 November dia diisytiharkan dipilih anggota baru Cherrybelle. Onad mempunyai keupayaan yang sangat baik, keupayaan vokal dan menari dan juga ahli termuda Cherrybelle pada masa ini.

Banadhi Kurnia Dewi
Latar belakang
Nama lahir Banadhi Kurnia Dewi
Nama lain  Onad
Banad
Lahir (1997-06-06) 6 Jun 1997 (umur 25)
Indonesia Pangkal Pinang, Kepulauan Bangka Belitung, Indonesia
Warganegara Indonesia Indonesia
Pekerjaan Aktres, Penyanyi, Presenter, Rapper
Tahun aktif 2014-kini
Mempengaruhi Cherrybelle
Agama Buddha
Akuan twitter 6OnadChiBi

BiografiSunting

Banadhi Kurnia Dewi atau dipanggil Onad mempunyai tinggi badan 158 cm dan berat badan 45 kg. Beliau adalah anak pertama dari dua adik beradik yang berasal dari keluarga Cina dan Melayu. Makna nama Banadhi Kurnia Dewi Berasal dari kata Banadhi yang berarti ekspresif atau mengartikulasikan, Kurnia yang berarti kegembiraan, dan Dew yang berarti Malaikat. Jadi nama "Banadhi Kurnia Dewi" adalah malaikat bahagia yang suka bercakap. Dia mempunyai hobi yang unik seperti menyanyi, menari, menari, bergaul dengan kawan-kawan, melayari, pulang, kuliner, dan melancong

Sebelum menjadi ahli Cherrybelle, dia telah mengikuti Starteen di 2014 yang merupakan peserta dari Kepulauan Bangka Belitung, pada masa itu masih berusia 17 tahun. Beliau mendakwa mendapat banyak sokongan dari beberapa artis terkenal seperti Amanda Roberta Zevannya, Daniel Mananta, dan Nikita Willy. Kemudian ketika memenangi final grand dia menang dipilih sebagai Juara Kegemaran di Startner 2014 kerana kemahiran nyanyian dan menari rapnya yang luar biasa, bakatnya juga dipuji oleh Boy William yang menjadi tuan rumah majlis tersebut.

Onad juga merupakan pelajar yang paling berjaya di sekolahnya yang pertama, dia adalah anak yang sangat aktif yang selalu mendapat pangkat pertama di sekolahnya dan juga fasih dalam Bahasa Inggeris. Beliau juga memenangi pertandingan Storytelling di Indonesia dan menjadikannya sebagai 5 finalis Pertandingan Ucapan Kebangsaan. Tidak hanya itu, pencapaian akademiknya, beliau juga menerima biasiswa di Sekolah Tinggi Harapan Bangsa Tangerang. Pada masa ini, beliau menduduki sebuah institusi tertutup swasta yang berprestij di Universiti Bina Nusantara.

Kemudian dia berdaftar untuk audisi Cherrybelle untuk menggantikan enam orang yang hilang, dia mendaftar di kawasan Jakarta dan mengalahkan berpuluh-puluh peserta. Kemudian dia berjaya memasuki 24 finalis di seluruh Indonesia, dan beliau terpaksa menjalani latihan dan nyanyian fizikal selama kurang dari 2 minggu, kemudian setelah latihan selesai pengumuman untuk menjadi personel baru dilakukan di Lippo Mall Kemang, ia mendapat dukungan penuh dengan Boy William yang merupakan pasangannya, akhirnya ketika pengumuman itu disebutkan, ia berhasil menjadi salah satu dari 7 orang personel baru dan secara resmi menjadi personel pembentukan Cherrybelle 2015 dengan Ellen, Miftah, Ela, Yori, Muti, dan Tata kerana kepakarannya dalam menari dan menyanyi.

KerjayaSunting

IklanSunting

  • Fresh Care Teens (2014)
  • Eskulin (2017)

DiskografiSunting

Bersama CherrybelleSunting

Video KlipSunting

  • I Am Super Swag! (2015)
  • Boom!! (2016)
  • Funday (2016)

SingleSunting

  • I Am Super Swag! (2015)
  • Funday (2016) bersama Ela dan Muti
  • Boom!! (2016)

MajalahSunting

FilmografiSunting

SinetronSunting

FTVSunting

  • Lovepedia: Ada Apa Dengan Cherrybelle? (2016)

Pautan luarSunting

Templat:Cherrybelle