Bandar-Bandar di Jepun

A city (Jepun: , Hepburn: shi) ( shi) ini adalah administrasi unit di Jepun. Bandar-bandar berada pada tingkat yang sama sebagai towns (Jepun: , Hepburn: machi) ( nagasaki) dan villages (Jepun: , Hepburn: mura) ( cave) , dengan satu perbezaan yang mereka tidak komponen districts (Jepun: , Hepburn: gun) ( gun) . Seperti yang lain contemporary administrasi unit, mereka adalah ditentukan oleh Tempatan Otonomi undang-Undang 1947.

Bandar-bandar Jepun

Bandar status sunting

Artikel 8 Tempatan Otonomi undang-Undang set berikut syarat untuk kota yang akan ditetapkan sebagai bandar:

  • Penduduk biasanya perlu 50,000 atau lebih besar (原則として人口5万人以上)
  • Sekurang-kurangnya 60% isi rumah perlu diwujudkan di tengah-tengah kawasan bandar (中心市街地の戸数が全戸数の6割以上)
  • Sekurang-kurangnya 60% isi rumah mesti bekerja dalam perdagangan, industri atau yang lain bandar pekerjaan (商工業等の都市的業態に従事する世帯人口が全人口の6割以上)
  • Mana-mana yang lain syarat-syarat yang ditetapkan oleh wilayah ketetapan harus berpuas hati (他に当該都道府県の条例で定める要件を満たしていること)

Kota secara teori boleh diturunkan kepada kampung atau bandar apabila ia gagal untuk memenuhi syarat ini, tapi itu sebuah penurunan pangkat tidak berlaku untuk kencan. Sekurang-kurangnya ramai penduduk kota, Utashinai, Hokkaido, mempunyai penduduk enam ribu, sementara sebuah kota di wilayah yang sama, Otofuke, Hokkaido, telah hampir empat puluh ribu.

Di bawah Akta Khas Ketentuan mengenai Penggabungan Bandar (市町村の合併の特例等に関する法律, Bertindak No. 59 tahun 2004) , standard 50,000 penduduk untuk status bandar telah lega 30,000 jika apa-apa penduduk mendapat hasil daripada penggabungan bandar-bandar dan/atau kampung-kampung, untuk memudahkan apa-apa penggabungan untuk mengurangkan kos pentadbiran. Banyak bandar mendapat status bandar bawah ini reda standard. Di sisi lain, bandar baru-baru ini mendapat status bandar semata-mata sebagai akibat dari peningkatan jumlah penduduk tanpa perluasan area terbatas untuk orang-orang yang terdaftar dalam Daftar mantan bandar-bandar atau desa mendapat status bandar sendirian di Jepun.

Klasifikasi untuk bandar-bandar besar sunting

Itu Kabinet Jepun boleh menetapkan kota-kota sekurang-kurangnya 200,000 penduduk untuk memiliki status yang istimewa bandar, teras city, atau ditetapkan bandar. Ini status mengembangkan skop pentadbiran kuasa yang diwakilkan dari wilayah kerajaan ke kota kerajaan.

Status Tokyo sunting

Tokyo, Jepang modal, wujud sebagai bandar sehingga 1943, tapi kini undang-undang diklasifikasikan sebagai khas jenis wilayah dipanggil metropolis ( 'untuk') . 23 khas wad Tokyo, yang merupakan inti dari Tokyo metropolitan area, masing-masing mempunyai pentadbiran status sama bandar-bandar. Tokyo juga mempunyai beberapa yang lain dimasukkan kota, kota dan desa dalam bidang kuasa.

Lihat juga sunting

  • Bahagian pentadbiran
  • Kawasan bandar
  • Senarai bandar di Jepun
  • Senarai Jepun kota dengan penduduk

Rujukan sunting

Pautan luar sunting