Rawang, Selangor

(Dilencongkan dari Bandar Rawang)

Rawang ialah sebuah bandar dan mukim yang terletak dalam daerah Gombak, Selangor.

Mukim Rawang
Geografi
StatusMukim
Asal namaN/A
Negara Malaysia
Negeri Selangor
DaerahDaerah Gombak
MukimMukim Rawang
KeluasanN/A
Taman Eko Rimba Kanching

Sejarah sunting

Rawang ditubuhkan pada awal abad ke-19 dan merupakan salah satu daripada bandar satelit Kuala Lumpur yang terawal. Semasa pertumbuhan awal perlombongan bijih timah di Kuala Lumpur, banyak lombong bijih timah telah dibuka di utara Kuala Lumpur , bermula pada awalnya di kawasan Ulu Kelang dan secara beransur-ansur bergerak ke arah utara ke Selayang dan ke arah Rawang.

Anggaran terawal tarikh pembukaan Rawang bermula pada tahun 1825. Ini adalah kawasan kedua di Selangor yang diterokai untuk perlombongan bijih timah. Industri perlombongan bijih timah di Rawang berkembang serentak di sekitar masa yang sama dengan lombong timah yang lebih besar Perak.

Semasa Perang Saudara Selangor pada 1860-an dan 1870-an, kumpulan-kumpulan Yap Ah Loy yang bertanding dengan Tengku Kudin menangkis tentera Syed Mashor dari Kuala Lumpur dan mendorong mereka ke utara. Semasa Pertempuran Rawang pada 1871, pengikut Syed Mashor dan kumpulan Cina yang setia kepadanya (dipimpin oleh Chong Chong) akhirnya ditolak ke Serendah dan Kuala Kubu Bharu, dengan lelaki Yap Ah Loy (yang dipimpin oleh Chung Piang) memegang jawatan mereka di Rawang. Oleh itu, Rawang menjadi sempadan Tengku Kudin yang tidak rasmi di Lembah Klang utara semasa perang.

Pada tahun 1894, penjana elektrik pertama di British Malaya telah dipasang di Rawang untuk menyokong industri perlombongan, menjadikan Rawang sebagai lokasi pertama untuk mendapatkan elektrik di Malaysia . Banyak lombong bijih elektrik dikendalikan oleh Loke Yew dan K. Thamboosamy Pillay, yang kedua-duanya memberi sumbangan besar kepada pertumbuhan Rawang. Dengan Rawang sebagai bandar pertama di Malaya untuk menggunakan elektrik untuk perlombongan timah, ia juga merupakan bandar pertama yang mempunyai lampu jalan elektrik, dan Stesen Kereta Api Rawang merupakan stesen keretapi pertama di Malaya yang mempunyai bekalan elektrik untuk menyalakan lampu dan peminat.

Ketika Perang Dunia II melanda, Rawang jatuh ke serangan Jepun dan sektor perlombongan bijih timah semakin merosot. Selepas perang, Kampung Baru Rawang (yang kini dikenali sebagai Kampung Sungai Terentang) telah ditubuhkan oleh British pada tahun 1951 semasa Kecemasan. Pada masa ini, penduduk China di Rawang juga mempunyai peratusan yang tinggi dari Kantonis di samping Hakkas dan Hokkiens.

Industri perlombongan bijih timah di Rawang meningkat semula pada tahun 1950-an. Estet getah juga ditubuhkan di sekitar Rawang pada masa ini. Pada tahun 1953, kilang simen pertama di Malaya, Rawang Works, dilancarkan oleh Syarikat Bersama Pan Malayan Cement (sekarang Lafarge Malaysia Berhad) yang mengambil alih sebahagian besar tanah yang ditinggalkan daripada industri perlombongan timah yang bergerak ke barat ke Batang Berjuntai. Ia juga menjadikan Rawang sebagai salah sebuah pekan terdahulu di Malaysia untuk menghasilkan sumber pertanian, sumber semula jadi, dan simen serentak.

Timah dan getah merupakan hasil ekonomi utama Rawang hingga akhir 1970-an, selepas itu ladang kelapa sawit dimulakan oleh syarikat swasta. Sepanjang 1980-an hingga tahun 1990-an, keluaran ekonomi Rawang terus mempelbagaikan dan banyak kawasan perindustrian ringan dibuka semasa pemajuan perindustrian Malaysia di bawah Rancangan Malaysia Kelima (RMK-5). Zon-kawasan perindustrian yang ditubuhkan di Sungai Dua dan Rawang Perdana dalam tempoh ini menghasilkan pekerjaan yang mengakibatkan pertumbuhan penduduk dan peningkatan pekerja asing yang tinggal di Rawang. Kemasukan pekerja asing telah mengubah landskap dan komposisi estet perindustrian dan perbandaran.

Pada tahun 1974, selepas pemisahan Kuala Lumpur dari Selangor , mukim Rawang dipindahkan dari Hulu Selangor ke Gombak .

Rawang adalah ibu kota Gombak sehingga tahun 1997 apabila berpindah ke Batu Caves , dan kini menjadi pusat pentadbiran utama bagi daerah Selayang . Rawang telah mengalami pertumbuhan yang besar sejak PLUS North South Highway dibuka pada pertengahan 1990-an. Penduduk Rawang berada pada 120,447 mengikut pangkalan data geografi GeoNames. Bangunan Majlis Perbandaran Selayang terletak di pusat bandar Rawang baru yang ditubuhkan pada awal tahun 2000-an sedikit di utara bandar lama Rawang.

Mahkamah Majistret daerah dan Ibu Pejabat Polis Daerah dipindahkan ke Selayang dari Rawang pada tahun 1990-an, manakala perpustakaan bandar dan klinik awam yang dikendalikan oleh kerajaan telah dibatalkan. Dengan ini bandar ini kini tidak mempunyai bidang bermain dan taman untuk menyokong dan semua pertumbuhan pusingan seperti sebelum ini. Kawasan tanah besar di mana mahkamah majistret, perpustakaan, kuarters polis dan klinik kerajaan digunakan untuk tinggal semula dibangunkan sebagai pusat bandar baru Rawang.

Sehingga pertengahan 2000-an, sempadan Rawang telah berkembang luas untuk merangkumi ladang-ladang getah di luar Serendah di utara (kini perbandaran Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa); Dan Sungai Bakau serta bahagian-bahagian Kundang di barat (sekarang bandar-bandar di Bandar Tasik Puteri, Bandar Country Homes, Emerald Barat dan Anggun Rawang). Bagi mengekalkan pertumbuhan dan saiz penduduk, lebuh raya PLUS North South kini telah dilengkapkan dengan Lebuhraya Koridor Guthrie (menghubungkan Rawang ke Shah Alam), Lebuhraya LATAR (menghubungkan Rawang ke Kuala Selangor ) dan Jalan Pintasan Rawang (Rawang Bypass) Dari Templer-Serendah.

Demografi dan agama sunting

Selain tambang timah, Rawang juga mempunyai ladang getah yang besar di pinggir bandar. Akibatnya, Rawang mempunyai populasi perintis Cina dan India yang besar, yang bersamaan dengan penduduk Melayu yang sedia ada, menjadikan Rawang sebagai bandar berbilang kaum yang bertenaga dan pelbagai sejak awal abad ke-20. Ini dicerminkan dengan kehadiran sekolah rendah Melayu , Inggeris , Tamil dan Cina berdekatan dengan satu sama lain sejak awal. Perkembangan pada tahun 1980-an dan penjelasan perladangan untuk perumahan membawa masalah kepada pekerja yang terlantar dan masalah sosial sendiri ke Rawang dan isu-isu yang berkaitan dengan gangsterisme dan jenayah.

Kuil Sze Yeah Kong Cina diasaskan oleh imigran Hakka pada tahun 1869 sebagai kuil utama Cina di Rawang. Hakka dan pendatang Hokkien menguasai sektor perlombongan bijih timah di Rawang sehingga tahun 1930-an, di mana Rawang terus berkembang dengan pesat dan banyak candu dan pelacuran dibuka oleh triad Cina untuk memberikan hiburan kepada pelombong dan pelancong.

Masyarakat India kebanyakannya terdiri daripada kilang simen dan pekerja perladangan termasuk perniagaan kecil yang terdiri daripada pedagang tekstil dan perak kepada tukang gunting rambut dan restoran. Candi Hindu utama di Rawang, kuil Sri Veerakathy Vinayagar, dibina di sepanjang Jalan Welman pada tahun 1943. Ia terletak kurang dari 100 meter jauhnya dari kuil Sze Yeah Kong Cina.

Rawang juga mempunyai komuniti Sikh , yang pada asalnya bertentangan dengan kawasan Kampung Kenanga ialah Kampung Banggali (Kampung Khalsa). The Rawang Sikh gurdwara (Gurdwara Sahib Rawang) dibina pada tahun 1938 tidak jauh dari stesen keretapi Rawang yang terletak di rawang timah.

Rawang adalah salah satu daripada beberapa bandar di Malaysia dengan penduduk Gurkha dan penempatan. Mereka adalah keturunan anggota tentera Gurkha yang dibawa masuk oleh British.

Masyarakat Melayu Rawang kebanyakannya tinggal di dua kampung yang sempadan pusat bandar yang kebanyakannya ditempatkan semula ke Kampung Kenanga pada akhir 1960-an dan Kampung Melayu pada tahun 1980-an. Sebuah masjid memenuhi keperluan agama masyarakat Melayu , yang terletak di Kampung Kenanga pada tahun 1969. Oleh sebab pertumbuhan penduduk, sebuah masjid baru dibina di Kampung Melayu Batu 16. Pada tahun 1971, masjid itu dinaiktaraf menjadi Masjid Jamek, dan dirasmikan oleh Sultan Selangor pada 5 Mac 1971 dengan nama baru Masjid Jamek Nurul Iman Rawang.

Gereja St. Jude yang terletak di pinggir Bandar Rawang dibina pada tahun 1955 dan melayani komuniti Katolik Rawang.

Pentadbiran sunting

Mukim Rawang merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam negeri Selangor, dan juga merupakan satu dari mukim yang terletak dalam pentadbiran Daerah Gombak.

Rawang ialah sebuah mukim dan bandar yang terletak di daerah Gombak, Selangor, Malaysia. Ia adalah sebuah ibu daerah sehingga tahun 1997. Bandar ini adalah sebuah bandar dalam pembangunan. Antara mukim lain di Gombak ialah Batu, Setapak dan Ulu Kelang.

Pihak berkuasa tempatan bagi Rawang adalah Majlis Perbandaran Selayang.

Tempat sunting

Untuk sampai ke pusat bandar, seseorang mesti memandu kira-kira 25 minit dari Kuala Lumpur. Orang boleh memilih untuk mengambil Persimpangan Rawang EXIT 116 dari Lebuhraya Utara-Selatan, Lebuhraya Koridor Guthrie dari Persimpangan Rawang Selatan EXIT 115, Lebuhraya Kuala Lumpur-Kuala Selangor dari Persimpangan Rawang Selatan EXIT 115, jalan B27 dari Batang Berjuntai, atau Jalan raya ke Rawang.

Di jalan utama, penumpang dapat melihat Taman Templer, Hutan Lipur Sg. Kanching, dan Taman Hutan Komanwel. Ini adalah semua hutan simpan dan tempat-tempat panas untuk trekking hutan dan perkhemahan. Pokok di sepanjang jalan di Templer Park telah dibersihkan untuk pembinaan lebih banyak rumah dan lereng dibiarkan kosong dengan banyak hakisan. Jalan trunk dari Templer Park ke Bandar Baru Selayang kini diperluaskan untuk memasukkan lorong kedua.

Pendidikan sunting

Sebelum pembukaan SRJK (Ing) Rawang sekitar tahun 1964, sekolah swasta, Institut Clifford digunakan untuk menjadi satu-satunya sekolah bahasa Inggeris untuk pelajar yang ingin mengikuti pendidikan dalam Bahasa Inggeris. Terdapat beberapa buah sekolah rendah dan menengah di bandar ini sekarang. Beberapa sekolah menengah perintis seperti Seri Garing High School mempunyai populasi pelajar yang sangat besar sehingga kelas mereka juga berada di dalam bekas perkapalan. Penyesuaian dan lukisan ad hoc yang hebat telah merosakkan sekolah elit dan elegan.

Sekolah rendah sunting

Sekolah menengah sunting

Masjid sunting

Pembangunan sunting

Bandar Rawang telah mengalami pembangunan yang agak pesat. Terdapat banyak kedai-kedai dan rumah-rumah baru dalam pembinaan sekarang. Pada tahun 2006, sebuah pasar tengah yang baru telah dibuka untuk memenuhi keperluan penduduk manakala sebuah balai polis dan perhentian bas dan teksi sedang dibina.Pada tahun 2011,pusat membeli belah AEON Rawang Anggun Shopping Centre telah dibuka .

Rujukan sunting

Pautan luar sunting