Seorang banduan politik adalah seseorang yang dipenjarakan kerana mereka telah menentang atau mengkritik kerajaan yang bertanggungjawab atas memenjarakan mereka.

Istilah ini digunakan oleh orang atau kumpulan yang mencabar legitimasi penahanan seorang individu banduan. Penyokong istilah menentukan banduan politik sebagai seseorang yang dipenjarakan kerana penyertaannya dalam aktiviti politik. Jika suatu kesalahan politik bukanlah alasan rasmi untuk penahanan tahanan, istilah itu akan membayangkan bahawa penahanan itu didorong oleh penangkapan bermotifkan politik.

Amnesty International sunting

Kempen Amnesty International untuk pembebasan banduan politik, yang merangkumi kedua jenis banduan politik serta mereka yang dipenjarakan kerana kepercayaan agama atau falsafah mereka. Untuk mengurangkan kontroversi, dan sebagai perkara asas, dasar organisasi hanya terpakai kepada banduan yang tidak melakukan atau membiayai keganasan. Oleh itu, terdapat banduan politik yang tidak sesuai dengan kriteria ketat untuk POC. Organisasi ini mendefinisikan perbezaan-perbezaan seperti berikut:[1]

AI menggunakan istilah "banduan politik" secara meluas. Ia tidak menggunakannya, seperti yang dilakukan oleh sesetengah pertubuhan lain, untuk membayangkan bahawa semua tahanan itu mempunyai status istimewa atau harus dibebaskan. Ia menggunakan istilah ini untuk menentukan kategori banduan yang mana AI menuntut perbicaraan yang adil dan cepat.

Dalam penggunaan istilah oleh AI, istilah ini termasuk mana-mana banduan yang kesnya mempunyai unsur politik yang penting: sama ada motivasi perbuatan banduan, perbuatannya sendiri, atau motivasi pihak berkuasa.

"Politik" digunakan oleh AI untuk merujuk kepada aspek hubungan manusia yang berkaitan dengan "politik": mekanisme masyarakat dan tatanan sivil, prinsip, organisasi, atau kelakuan pemerintahan atau hal-hal umum, dan hubungan semua ini kepada persoalan-persoalan bahasa, asal etnik, jantina atau agama, status atau pengaruh (antara faktor lain).

Kategori banduan politik merangkumi kategori banduan bersih, satu-satunya tahanan yang menuntut AI harus segera dan tanpa syarat dikeluarkan, serta orang-orang yang menggunakan kekerasan jenayah untuk motif politik.

Dalam istilah AI ini, terdapat beberapa contoh banduan politik:

  • seseorang yang dituduh atau disabitkan oleh suatu jenayah biasa yang dijalankan untuk motif politik, seperti pembunuhan atau rompakan yang dijalankan untuk menyokong objektif kumpulan pembangkang;
  • seseorang yang dituduh atau disabitkan oleh suatu jenayah biasa yang dilakukan dalam konteks politik, seperti pada demonstrasi oleh kesatuan sekerja atau organisasi petani;
  • ahli atau ahli yang disyaki kumpulan pembangkang bersenjata yang telah dituduh dengan pengkhianatan atau "subversi".

Kerajaan sering mengatakan mereka tidak mempunyai banduan politik, hanya banduan yang ditahan di bawah undang-undang jenayah biasa. AI bagaimanapun menggambarkan kes seperti contoh yang diberikan di atas sebagai "politik" dan menggunakan istilah "percubaan politik" dan "pemenjaraan politik" apabila merujuk kepada mereka. Tetapi dengan berbuat demikian, AI tidak menentang pemenjaraan, kecuali di mana ia terus mengekalkan bahawa tahanan itu adalah seorang tahanan bersih, atau mengutuk perbicaraan itu, kecuali jika ia menyimpulkan bahawa ia adalah tidak adil.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "FOKUS AI". Amnesty International. Diperoleh pada 5 April 2012.