Bangau paya[1] atau pucung serandau[2] (bahasa Inggeris: Purple Heron) adalah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya ialah Ardea purpurea. [3]

Burung Bangau Paya
Purple Heron, Souss-Massa National Park, Morocco
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
A. purpurea
Nama binomial
Ardea purpurea
(Linnaeus, 1766)
Ardea purpurea

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" daripada segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan sunting

Burung Bangau Paya boleh didapati di Afrika, bahagian tengah dan selatan Eropah dan bahagian selatan serta timur Asia.

Ciri-ciri sunting

Burung Bangau Paya ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Burung, Susunan : Ciconiiformes, keluarga : Ardeidae. Burung Bangau Paya ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Bangau Paya terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Bangau Paya membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Perlindungan sunting

Burung Bangau Paya merupakan burung yang dilindungi di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar Malaysia. [4]

Rujukan sunting

  1. ^ WILDLIFE CONSERVATION ENACTMENT 1997 PDF[pautan mati kekal]
  2. ^ (Melayu) Senarai burung di Kuala Gula – format DOC Diarkibkan 2010-03-08 di Wayback Machine
  3. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997[pautan mati kekal]
  4. ^ "Protection of Wil d Life Act 1972" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-02-21. Dicapai pada 2012-06-23.


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z