Bangkit tubi (bahasa Inggeris: sit-up) adalah latihan senaman dikenakan pada abdomen untuk menguatkan dan menegangkan otot perut.

Animasi[pautan mati kekal] menunjukkan bangkit tubi

Cara sunting

Pesenam berbaring dengan punggung di lantai, biasanya dengan lengan di dada atau tangan di belakang kepala dan lutut dibengkokkan untuk mengurangkan tekanan pada otot belakang dan tulang belakang. Dua-dua vertebra atas dan bawah badan diangkat dari lantai sehingga semua yang unggul dari punggung tidak menyentuh tanah.

Senaman ini perlu dilakukan dengan postur yang betul agar tidak ada risiko sakit belakang dan terlengkungnya bawah pinggang yang boleh mendatangkan risiko kecederaan.[1] Ada yang berpendapat bahawa senaman ini boleh membahayakan kerana beban mampatan yang tinggi pada tulang lumbar [2] dan mungkin digantikan dengan crunch dalam program latihan sebagai pilihan.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Abdominal Training
  2. ^ McGill, Stuart M. (June 1999). "Stability: from biomechanical concept to chiropractic practice". Journal of the Canadian Chiropractic Association. 43 (2): 75–88. PMC 2485366.
  3. ^ McGill, Stuart (2002). Low Back Disorders: Evidence-based Prevention and Rehabilitation. Human Kinetics Publishers. ISBN 978-0-7360-6692-1.[halaman diperlukan]