Bank Eropah untuk Pembinaan Semula dan Pembangunan

Bank Eropah untuk Pembinaan Semula dan Pembangunan (bahasa Inggeris: European Bank for Reconstruction and Development; EBRD) ialah sebuah institusi kewangan antarabangsa ditubuhkan pada tahun 1991. Sebagai bank pelaburan pembangunan multilateral, EBRD menggunakan pelaburan sebagai alat untuk membina ekonomi pasaran. Pada awalnya memberi tumpuan kepada negara-negara bekas Blok Timur ia berkembang untuk menyokong pembangunan di lebih daripada 30 negara dari Eropah Tengah ke Asia Tengah. Sama seperti bank pembangunan pelbagai hala yang lain, EBRD mempunyai ahli dari seluruh dunia (Amerika Utara, Afrika, Asia dan Australia, lihat di bawah), dengan pemegang saham terbesar sebagai Amerika Syarikat, tetapi hanya meminjamkan secara serantau ke negara-negara operasi. Beribu pejabat di London, EBRD dimiliki oleh 69 negara dan dua institusi EU, ke-69 yang India baru-baru ini pada bulan Julai 2018. Walaupun pemegang saham sektor awam, ia melabur di perusahaan swasta, bersama dengan rakan komersial.

Bank Eropah untuk Pembinaan Semula dan Pembangunan
Jenis/bentuk sahinstitusi kewangan antarabangsa
IndustriBank, pertubuhan kerajaan atau bukan kerajaan antarabangsa Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1991; 33 tahun yang lalu (1991)
Ibu pejabatLondon,
United Kingdom
Tokoh pentingSuma Chakrabarti
(Presiden)
Pendapatan bersihUS$1.1 bilion (2016)[1]
Jumlah asetUS$59.15 bilion (2016)[1]
Jumlah ekuitiUS$16.27 bilion (2016)[1]
Bilangan kakitangan3000[2]
Tapak webebrd.com
Facebook: ebrdhq Twitter: ebrd Instagram: ebrd_official LinkedIn: ebrd Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

EBRD tidak akan dikelirukan dengan Bank Pelaburan Eropah (EIB), yang dimiliki oleh negara anggota EU dan digunakan untuk menyokong dasar EU. EBRD juga berbeza daripada Majlis Pembangunan Bank Eropah (CEB).

Sejarah sunting

EBRD ditubuhkan pada April 1991 semasa pembubaran Kesatuan Soviet oleh wakil-wakil dari 40 negara dari 3 benua dan dua institusi Eropah, Bank Pelaburan Eropah (EIB) dan Komuniti Ekonomi Eropah (EEC, sekarang Kesatuan Eropah - EU), selepas mencapai persetujuan mengenai piagam, saiz dan pengagihan kuasa bank di kalangan para pemegang saham.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "In numbers - EBRD Annual Report 2016". ar-ebrd.com.
  2. ^ "EBRD Annual Report 2016". ebrd.com.
  3. ^ "The European Bank for Reconstruction and Development". Overseas Development Institut briefing paper. Overseas Development Institute. n.d. Dicapai pada 28 June 2011.

Pautan luar sunting