Bank Pusat Eropah (European Central Bank, ECB; B. Jerman: Europäische Zentralbank (EZB), B. Perancis: Banque centrale européenne (BCE)) ialah bank pusat untuk euro dan mentadbir dasar kewangan kawasan euro salah satu kawasan matawang terbesar di dunia terdiri daripada 19 negara anggota Kesatuan Eropah (EU). Ia adalah salah satu bank pusat yang paling penting di dunia dan salah satu dari tujuh institusi penting Kesatuan Eropah seperti yang disenaraikan dalam Perjanjian Kesatuan Eropah. Saham modal bank ini dimiliki oleh bank-bank pusat semua 28 negara anggota EU. Bank ini ditubuhkan hasil Perjanjian Amsterdam pada tahun 1998, dan beribu pejabat di Frankfurt, Jerman. Setakat 2015 ini Presiden dari EROPAH adalah Mario Draghi iaitu bekas gabenor Bank Itali, bekas anggota Bank Dunia,[1] dan bekas pengarah urusan Goldman Sachs bahagian antarabangsa (2002-2005).[2] bank terutamanya menduduki Eurotower sebelum, dan di siang, pembinaan ibu pejabat baru.

Bangunan Großmarkthalle di Frankfurt, Jerman yang menjadi kerusi Bank Pusat Eropah.

Matlamat utama EBC seperti yang dimaktubkan dalam Perkara 2 Statutnya[3] adalah untuk menjaga kestabilan harga dalam zon euro. Tugas-tugas asasnya yang ditetapkan dalam Perkara 3 Statut yang sama adalah untuk menetapkan dan melaksanakan dasar kewangan untuk Zon, untuk menjalankan operasi pertukaran asing, untuk menjaga rizab-rizab asing dari Sistem Bank Pusat Eropah dan operasi infrastruktur pasaran kewangan di bawah sistem pembayaran TARGET2 dan teknikal platform (yang sedang dimajukan) untuk memastikan keselamatan dalam Eropah (Sekuriti TARGET2). ECB, mempunyai hak eksklusif di bawah Artikel 16 Statutnya untuk membenarkan pengeluaran wang kertas euro. Anggota boleh mengeluarkan euro syiling, tetapi jumlah yang dihasilkan harus diberikan kebenaran oleh Bank ini terlebih dahulu.

Bank pusat ini ditadbir secara langsung oleh undang-undang Eropah, namun infrastrukturnya menyerupai sebuah perbadanan yang mempunyai pemegang saham dan saham modal. Modalnya yang bernilai €11 bilion dipegang oleh bank-bank pusat negara anggota Kesatuan sebagai pemegang saham. Kunci peletakan modal awal telah ditentukan pada tahun 1998 berdasarkan kependudukan dan keluaran dalam negeri kasar negara, namun modal utama telah disesuaikan. Saham dalam bank pusat tidak boleh dipindahkan serta tidak dapat digunakan sebagai jaminan.

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Foley, Stephen (18 November 2011). "What price the new democracy? Goldman Sachs conquers Europe". London: The Independent.
  2. ^ Robert Reich (17 Julai 2015). "How Goldman Sachs Profited from the Greek Debt Crisis". The Huffington Post.
  3. ^ "Statute of the ECB" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2013-05-31. Dicapai pada 2018-03-23.

Pautan luar sunting