Koordinat: 32°59′20″N 70°36′20″E / 32.98889°N 70.60556°E / 32.98889; 70.60556

Bannu (Urdu: بنوں; Pashto: بنو [Banu], Bana, atau Bani Gul) adalah bandar utama di daerah Bannu di Wilayah Sempadan Barat Laut Pakistan. Ia merupakan persimpangan jalan dan bandar pasaran yang penting. Bannu adalah sebuah bandar yang sangat tua, didirikan pada tempoh masa yang sama seperti Dera Ismail Khan dan Dera Ghazi Khan. Pusat bandar Bannu diasaskan oleh Sir Herbert Edwardes pada tahun 1848, dan sebelumnya disebut 'Edwardesabad' dan 'Dhulipnagar'. Ia terletak di barat laut daerah, di lembah Sungai Kurram dan merupakan pangkalan tentera British utama, terutama dalam tindakan melawan puak sempadan Afghan. Bandar ini terletak di koordinat 33° 0' Utara dan 70° 36' Timur, satu batu di selatan Sungai Kurram, 79 di selatan Kohat, dan 89 di utara Dera Ismail Khan.

Lokasi Daerah Bannu (diserlahkan dengan merah) dalam Wilayah Sempadan Barat Laut

Era Inggeris sunting

Bannu adalah sebuah bandar dan daerah British India .Bancian penduduk pada 1901 adalah 14.291 India. Empayar Inggeris merangkumi Lembah Tochi dan sempadan Waziristan .Jalan Bannu menuju ke arah bandar Dera Ismail Khan dibina oleh Tentera Engineering Services di bawah pengawasan seorang jurutera Bannu, Ram N. Mullick yang lulus dari Kolej Teknik Banaras . Beliau pernah bertugas bertugas di Iraq dan Lahore . Beliau pindah ke New Delhi selepas partisyen India.

Pentadbiran sunting

Daerah Bannu dibahagikan kepada:

Constituency MPA Party
PF-70 (Bannu-1) Ziad Akram Khan Durrani JUI (F)
PF-71 (Bannu-2) Sher Azam Wazir PPPP Minister for Labour
PF-72 (Bannu-3) Adnan Khan Wazir Independent
PF-73 (Bannu-4) Akram Khan Durrani JUI (F)
PF_SURANI-1 (Bannu-5) GUL_MALIK JUI (F)

Pendidikan sunting

Universiti Kejuruteraan dan Teknologi Bannu sunting

Universiti Kejuruteraan dan Teknologi (UET) terdapat di Bannu. Kampus UET Bannu ditubuhkan pada 2002 oleh Mantan Gabenor Iftikhar Hussain Shah .Sekarang menjadi salah satu institut terbaik di daerah ini. Ia menyediakan kelas teknikal Universiti telah menghasilkan jurutera besar seperti Abu Bakr Sahibzada, Khuram Shahzad dan Muhammad Shoaib

Universiti Sains dan Teknologi Bannu sunting

Universiti Sains dan Teknologi Bannu (USTB) ditubuhkan pada tahun 2005. Universiti Sains dan Teknologi Bannu adalah inagurated oleh Mantan Ketua Terhormat Menteri NWFP Akram Khan Durrani dan sekarang menjadi salah satu universiti terbaik di negeri ini. Universiti ini menyediakan kemudahan kelas tinggi dan persekitaran studi yang baik. Pelajar undang-undang diiktiraf oleh Suruhanjaya Pendidikan Tinggi Pakistan (HEC). Pembangunan kampus baru berhampiran Stesen Kereta Api Bannu.

Demografi sunting

Bahasa utama Bannu adalah Pashto. Hampir 85-90% daripada penduduk adalah etnik Pashtun. Syed Kasta juga asli di Bannu sebagai Shajees. Bannu disebut Bana dan Bani Gul dalam bahasa Pashto. Populasi terdiri daripada kelahiran asli disebut Banisee, Wazirs (yang telah berhijrah dari Waziristan), Marwat, dan Khattaks oz Niazi. Ada banyak orang yang tinggal di Bannu yang merupakan pendatang seperti Qazi [Sokari & Fathimah Khail berhijrah ke Bannu daripada Arab melalui Bukhara (Uzbakistan) Khattak, Afridi, Marwat, dan Kashmir. Hal ini juga untuk direkodkan bahawa selepas partisyen India, ratusan keluarga Hindustan berhijrah dan menetap di Bannu. Mereka disebut oleh masyarakat tempatan sebagai panahgazeen atau Mahajir (pendatang). Mirzali Khel (pada dasarnya Masid) berhijrah ke Bannu dari Afghanistan dan menetap di kawasan Manddan (Joji Kella, Sala Khan, Emaro, badda, Zalam dan Ghreyi Kella).

Daerah Bannu terbahagi kepada Surani, Mamashh Khel, Amandi, Mandan, Kaki, Bharat, Haved, Hinjal, Sokari, Meera Khel, Gheriwol, Nor, Naurang, Jhandi Khel, Dabak, Domel, Beezan Khel, Bannu Bazar, Cantt Bannu, Bannu Town, Shajee kela, Nasim akbar shah, Esaki Sheikhan dan lain-lain.

Agama sunting

Lebih 99% penduduk Bannu adalah Muslim Sunni. Selainnya ialah penganut Islam Syiah. Segenlintir orang Hindu masih tinggal di Bannu , yang tidak berhijrah ke India. Sebelum Partisyen India, sejumlah besar orang-orang Hindu tinggal di sini khususnya di Kaki dan daerah Bharat. Sejumlah kecil penganut agama Kristian dibawa oleh Inggeris selama masa Penjajahan Inggeris.

Kesihatan sunting

Terdapat hospital dan klinik swasta di daerah ini dengan kos berpatutan.Antaranya ialah Khlifa Gul Nawaz Medical Complexks.

Akram Durrani, bekas Ketua Menteri NWFP mengumumkan bahawa Institut Nuclear Medicine akan dibina .

Bannu Medical College sunting

Kerajaan mengumumkan 100 kerusi (terbuka merit) untuk Bannu Medical College (BMC).Tujuan pembinaan untuk menghasilkan lulusan perubatan tempatan. Empat universiti perubatan hasil usaha Akram Khan Durani.