Bantuan:Paparkan pralihat

Di bawah kotak edit ialah butang Paparkan pralihat. Menekan ini akan menunjukkan kepada anda rupa artikel tersebut tanpa benar-benar melaksanakan suntingan anda (iaitu menerbitkan perubahan anda dalam talian.) Anda amat disyorkan agar menggunakan ini sebelum menekan Terbit perubahan atau Terbitkan, yang akan menyebabkan suntingan anda diterbitkan pada halaman dan dilihat serta-merta kepada semua orang.

Ringkasan (Nyatakan dengan ringkas perubahan yang anda lakukan)

 

Suntingan kecil.   Pantau laman ini

Dengan menyimpan perubahan, anda bersetuju dengan Syarat-Syarat Penggunaan, dan bersetuju tanpa keupayaan menarik balik, untuk melepaskan sumbangan anda di bawah Lesen CC BY-SA 4.0 serta GFDL. Anda bersetuju bahawa sebuah pautan hiper atau URL ialah pengiktirafan yang memadai di bawah lesen Creative Commons.

Terbit perubahan Paparkan pralihat Lihat perubahan Batal

Menyunting sunting

Gunakan pralihat semasa menyunting untuk memeriksa bagaimana rupa rencana akan kelihatan selepas menyimpan dan untuk menyemak bahawa anda tidak membuat sebarang kesilapan. Ia juga menghalang keperluan untuk menyimpan banyak kali. Ia juga menghalang keperluan untuk berbilang menyelamatkan. Menyimpan rencana yang sama beberapa kali secara berturut-turut menjadikan ia sukar bagi orang ramai untuk memeriksa apa yang berubah, dan memadatkan sejarah laman dengan sejarah suntingan tidak dapat dipastikan. Apabila membuat suntingan besar, pertimbangkan menyalin kandungan ke dalam anda papan klip. Pelayan Wikipedia kadang-kadang akan tersedu, dan anda boleh kehilangan suntingan anda.

Tip: Apabila anda pralihat, anda juga akan melihat pralihat ringkasan penyuntingan, jadi contohnya pautan boleh disemak.

Pralihat secara langsung sunting

Anda boleh mendapatkan pralihat langsung, juga dikenali sebagai Quick-preview atau AJAX preview, di mana sahaja kawasan pralihat akan menambah nilai, berbanding dengan seluruh halaman. Anda boleh aktifkan pilihan ini dalam laman keutamaan, dengan memilih pilihan Gunakan pralihat langsung dalam bahagian Menyunting.

Terdapat juga beberapa skrip pengguna yang menyediakan fungsi yang sama atau tambahan, seperti:

  • wikEd, berdasarkan suntingan JavaScript yang besar dengan banyak ciri-ciri.
  • en:User:Js/ajaxPreview, menambah butang preview di atas suntingan kawasan teks.

Kelebihan lain sunting

Menggunakan Paparkan pralihat menghalang masa log masuk anda habis, yang akan bermakna suntingan anda tidak akan dikaitkan dengan nama pengguna anda. Klik pralihat secara tetap akan memulakan semula pemasa, jadi anda masih log masuk. Juga, jika anda tidak lagi log masuk, menunjukkan pralihat akan membuat anda sedar tentang perkara ini supaya anda boleh log masuk dan menyimpan kerja anda selepas itu. Anda boleh menyemak ini dengan melihat jika nama pengguna anda muncul pada penjuru atas kanan apabila anda menekan pralihat. Jika anda belum log masuk, buka Khas:Log_masuk di dalam tetingkap berbeza (klik kanan "Log masuk" dan tekan "Buka pautan dalam tetingkap baru" atau yang sama waktu dengannya). Log masuk, kemudian kembali ke pengeditan anda dan tekan "pralihat" sekali lagi untuk memastikan semuanya berjalan dengan lancar. Ambil perhatian bahawa ini akan membersihkan edit kecil dan menonton kotak semak, jadi pastikan mereka ditetapkan bersesuaian sekali lagi sebelum anda akhirnya menyimpan halaman.

Templat sunting

Biasanya, bahagian halaman tidak termasuk (noinclude) templat mengandungi contoh termasuk atau penggantian templat tersebut. Perubahan dalam templat yang berfungsi (cth. perubahan diluar dari bahagian noinclude) belum berkuatkuasa dalam contoh-contoh ini dalam pralihat dan, dalam hal penggantian, dalam "lihat perubahan".

Lihat juga sunting