Ayah yang tinggal di rumah (sebagai alternatif, bapa sepenuh masa, bapa tinggal di rumah, bapa rumah, suami rumah, atau pasangan rumah ) ialah bapa yang merupakan pengasuh utama anak- anak dan pada umumnya suri rumah kepada rumahtangga. Apabila keluarga telah berkembang, amalan menjadi bapa yang tinggal di rumah telah menjadi lebih biasa dan diterima secara sosial. Pra -industrialisasi, keluarga bekerja bersama sebagai satu unit dan berdikari. [1] Apabila perkahwinan berasaskan kasih sayang muncul pada tahun 1830-an, ibu bapa mula menumpukan lebih perhatian kepada anak-anak dan hubungan keluarga menjadi lebih terbuka. [2] Bermula dengan Revolusi Perindustrian, pengeluaran berskala besar menggantikan pembuatan rumah; anjakan ini, ditambah pula dengan norma lazim yang mengawal peranan seks atau jantina, menentukan bahawa bapa menjadi pencari nafkah dan ibu sebagai penjaga . [3]

Seorang ayah yang tinggal di rumah yang menjaga anak-anak


Bilangan bapa yang tinggal di rumah mula meningkat secara beransur-ansur pada akhir abad ke-20, terutamanya di negara Barat yang maju.

Walaupun peranan itu tertakluk kepada banyak stereotaip, dan lelaki mungkin menghadapi kesukaran untuk mengakses faedah keibubapaan, komuniti dan perkhidmatan yang disasarkan kepada ibu, ia menjadi lebih diterima secara sosial menjelang tahun 2000-an. [4] Ayah yang tinggal di rumah lebih kerap digambarkan dalam media pada tahun 2000-an, terutamanya di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh struktur keluarga tradisional dan jangkaan stereotaip, figura bapa yang tinggal di rumah kekal tidak boleh diterima secara budaya di negara-negara di Asia. [5] [6]

Rujukan sunting

  1. ^ Goode, W. J. (1963). World revolution and family patterns. New York: Free Press. m/s. 60.
  2. ^ Burgess, E. (1963). The family from institution to companionship. New York: American Book Company. m/s. 38.
  3. ^ Skolnick, A. (1991). Embattled paradise: The American family in an age of uncertainty. New York: Basic Books. m/s. 93.
  4. ^ Andrea Doucet, 2006. Do Men Mother? Toronto, ON: University of Toronto Press.
  5. ^ "Stay at Home Dads Around the World - Stay at Home Dads". Stay at Home Dads (dalam bahasa Inggeris). 2013-03-15. Dicapai pada 2016-05-16.
  6. ^ Livingston, Gretchen (2014-06-05). "Growing Number of Dads Home with the Kids". Pew Research Center’s Social & Demographic Trends Project. Dicapai pada 2016-03-22.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting