Berek

bangunan atau set bangunan yang didirikan sebagai tempat tinggal bersama untuk kumpulan askar atau polis
(Dilencongkan dari Barak)

Berek (Jawi: بيريک) atau tangsi (Jawi: تڠسي) biasanya merupakan sekumpulan bangunan panjang yang dibina untuk menempatkan anggota tentera atau polis.[1] Perkataan Melayu berasal daripada bahasa Inggeris yang berasal daripada perkataan Sepanyol lama "barraca" (pondok), yang asalnya merujuk kepada tempat perlindungan sementara atau pondok untuk pelbagai orang dan haiwan, tetapi hari ini berek biasanya merupakan bangunan kekal untuk penginapan ketenteraan. Perkataan itu mungkin digunakan untuk memisahkan blok perumahan atau untuk melengkapkan kompleks, dan bentuk jamak selalunya merujuk kepada satu struktur dan mungkin tunggal dalam pembinaan.

Berek akhir abad ke-18 dari pemerintahan George III, Istana Edinburgh, Scotland

Objek utama berak adalah untuk memisahkan askar dari penduduk awam dan mengukuhkan disiplin, latihan, dan esprit de corps. Ia dipanggil sebagai "kilang disiplin untuk askar".[2] Seperti kilang-kilang perindustrian, ada yang dianggap sebagai bangunan yang tidak baik atau membosankan, walaupun yang lain terkenal dengan seni bina mereka seperti Collins Barracks di Dublin dan lain-lain di Paris, Berlin, Madrid, Vienna, atau London.[3] Dari berek kasar askar-askar dikerah abad ke-19, dipenuhi dengan hazing dan penyakit dan hampir tidak dibezakan dari pena ternakan yang menempatkan haiwan bekerja, ke berek yang bersih dan bersambung dari ketenteraan moden semua-sukarelawan, perkataan itu boleh mempunyai pelbagai kanotasi berbeza.

Sejarah sunting

 
Berek di Gdańsk, Poland.
 
Berek rejimen infantri ke-117 di Le Mans, Perancis (s.1900).

Berek pada awalnya seperti Pengawal Praetoria Rom dibina untuk mengekalkan pasukan elit. Terdapat beberapa peninggalan berek tentera Rom di kubu sempadan seperti Vercovicium dan Vindolanda. Daripada ini dan daripada sumber Rom kontemporari, kita dapat melihat bahawa asas kehidupan dalam kem tentera kekal berterusan selama beribu-ribu tahun. Pada Zaman Moden Awal, mereka membentuk sebahagian daripada Revolusi Ketenteraan yang dipercayai oleh para sarjana telah menyumbang secara tegas kepada pembentukan negara bangsa[4] dengan meningkatkan perbelanjaan untuk mengekalkan tentera tetap. Berek kekal yang besar telah dibangunkan pada abad ke-18 oleh dua negara dominan pada zaman itu, Perancis dengan "caserne" dan Sepanyol dengan "cuartel". Istilah Inggeris barrack, sebaliknya, berasal daripada perkataan Sepanyol untuk tempat perlindungan sementara yang didirikan oleh askar dalam kempen, barraca; (kerana kebimbangan bahawa tentera yang berdiri di berek akan menjadi ancaman kepada perlembagaan, berek tidak biasanya dibina di Britain sehingga 1790, pada malam sebelum Perang Napoleon).[5]

Berek awal ialah blok berbilang tingkat, selalunya dikumpulkan dalam segi empat di sekeliling halaman atau padang kawad. Contoh yang baik ialah Berwick Barracks, yang merupakan antara yang pertama di England yang dibina khas dan bermula pada 1717 untuk reka bentuk arkitek terkenal Nicholas Hawksmoor. Semasa abad ke-18, peningkatan kecanggihan kehidupan tentera membawa kepada perumahan yang berasingan untuk pangkat yang berbeza (pegawai sentiasa mempunyai bilik yang lebih besar) dan kuarters berkahwin; serta penyediaan bangunan khas seperti ruang makan dan rumah tukang masak, rumah mandian, bilik makan, sekolah, hospital, gudang senjata, gimnasia, sekolah menunggang kuda dan kandang kuda. Konsep pelan pavilion bagi reka bentuk hospital telah berpengaruh dalam perancangan berek selepas Perang Crimea.

Kem latihan berskala besar pertama dibina di Kerajaan Perancis dan Jerman pada awal abad ke-18. Tentera British membina kem Aldershot dari 1854.

Menjelang Perang Dunia Pertama, rejimen infantri, artileri dan pasukan berkuda mempunyai berek yang berasingan. Berek tentera laut pertama ialah kapal besar, kapal layar kayu lama; tetapi penginapan gila ini telah digantikan dengan berek laut yang besar di bandar limbungan utama di Eropah dan Amerika Syarikat, biasanya dengan buaian dan bukannya katil.

Ini adalah tidak mencukupi untuk tentera besar yang digerakkan selepas 1914. Kem pondok dibangunkan menggunakan variasi eponim pondok Nissen, diperbuat daripada kayu atau besi beralun.

Nota sunting

  1. ^ https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=berek Kamus Bahasa Melayu
  2. ^ Black, Jeremy, A Military Revolution?: Military Change and European Society, 1550-1800 (London, 1991)
  3. ^ Douet, James, British Barracks, their social and architectural importance, 1660-1914 (London, 1997)
  4. ^ Roberts, Michael The Military Revolution, 1660-1760 (Belfast, 1856); reprinted with some amendments in Rogers, Clifford, ed., The Military Revolution Debate Rogers, Clifford, ed., The Military Revolution Debate: Readings on the Military Transformation of Early Modern Europe (Boulder, 1895)
  5. ^ Douet, James (1997). British Barracks, 1660-1914 (dalam bahasa Inggeris). English Heritage.

Rujukan sunting

  • Black, Jeremy, A Military Revolution?: Military Change and European Society, 1550-1800 (London, 1991)
  • Dallemagne, François, Les casernes françaises, (1990)
  • Douet, James, British Barracks, their social and architectural importance, 1660-1914 (London, 1997)
  • Roberts, Michael The Military Revolution, 1560-1660 (Belfast, 1956); reprinted with some amendments in Rogers, Clifford, ed., The Military Revolution Debate Rogers, Clifford, ed., The Military Revolution Debate: Readings on the Military Transformation of Early Modern Europe (Boulder, 1995)
  • 1911 Encyclopædia Britannica

Pautan luar sunting

Templat:Kawalan kewibawana