Istilah barbeku Korea merujuk kepada kaedah pemanggangan Korea bagi daging lembu, babi, ayam, atau jenis daging lain. Hidangan itu sering disediakan di meja makan di atas pemanggang gas atau arang yang dibina di meja itu sendiri. Beberapa restoran Korea yang tidak mempunyai pemanggang yang siap dipasang menyediakan dapur mudah alih untuk pengunjung gunakan di meja mereka.

Gogigui
Nama Korea
Hangul고기구이
Hanjatiada
Perumian Semakangogigui
McCune–Reischauerkogikui

Bentuk yang paling menggambarkan gogigui adalah bulgogi biasanya diperbuat daripada daging batang pinang lembu dihiris tebal. Satu lagi bentuk popular adalah galbi diperbuat daripada daging tulang rusuk pendek lembu diperap.[1] Walau bagaimanapun, gogigui juga termasuk banyak jenis perapan lain dan hidangan daging yang tidak diperap, dan boleh dibahagikan kepada beberapa kategori. Barbeku Korea bukan sahaja popular di kalangan rakyat Korea, tetapi juga telah memperoleh populariti di peringkat antarabangsa.

Jenis sunting

 
Galbi cooking
 
Fresh cut loins and boneless ribs
Daging Diperap Tidak diperap
Daging lembu
Daging babi
Ayam
  • Dak gui (닭구이)

Gogigui diperap sunting

 
Galbi tanpa tulang yang diperap
 
Barbeku Korea

Bulgogi adalah jenis barbeku Korea yang paling popular. Sebelum memasak, daging diperap dengan campuran kicap, gula, minyak bijan, bawang putih dan lada. Ia secara tradisinya dimasak menggunakan palang besi atau kuali kubah berlubang yang terletak di atas perbaraan, tetapi memasak atas kuali telah menjadi biasa juga.

Galbi dibuat dengan daging lembu rusuk pendek, diperap dalam sos yang mungkin mengandungi kicap, air, bawang putih, gula, dan bawang dihiris. Adalah dipercayai rasa terbaik apabila panggang dengan arang atau asap (, cip kayu bakar).

Jumulleok adalah stik pendek diperap dengan minyak bijan, garam, dan lada. Ia adalah hampir sama dengan gogigui tidak diperap dan satu perkara yang membezakannya daripada lain-lain jenis adalah tekstur stik seperti berair. Daging babi pedas daeji bulgogi juga gogigui popular dan ia adalah agak berbeza daripada daging lembu bulgogi kerana perapan tidak berasaskan kicap, tetapi sebaliknya terdiri berasaskan sos gochujang dan/atau gochu garu (serbuk cili Korea).

Gogigui tidak diperap sunting

 
Galbisal, rusuk tanpa tulang sebelum masak
 
Galbisal Barbeku selepas masak

Chadolbegi adalah hidangan yang dibuat dari daging punggung lembu dihiris nipis, yang tidak diperap. Ia begitu nipis, ia masak hampir serta-merta dengan seberapa segera apabila ia jatuh ke kuali yang dipanaskan.

Samgyeopsal pada dasarnya terdiri daripada jalur tebal perut babi tanpa garam. Ia mempunyai kawasan berlemak dan lembut. Di Korea, samgyeopsal dimakan lebih kerap daripada chadolbegi kerana harga daging babi yang agak lebih rendah.

Juga, pinggang (deungshim, 등심) dan rusuk tanpa tulang (갈비살) adalah pilihan popular untuk gogigui jenis tidak diperap.

Hidangan sampingan dihidangkan dengan gogigui sunting

 
Hidangan sampingan pajeori (파절이), salad daun bawang

Gogigui datang dengan pelbagai banchan (hidangan sampingan), antaranya, salad daun bawang yang dipanggil pajeori dan hidangan sayur-sayuran segar seperti salad, timun, dan lada sentiasa mengiringi hidangan daging di restoran. Satu cara yang popular untuk makan barbeku Korea adalah dengan membalut daging dengan daun salad dan menambah perasa seperti - pajoeri (salad daun bawang pedas) dan ssamjang (pes pedas diperbuat daripada doenjang bercampur dengan gochujang).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Walaupun galbi daging lembu adalah bentuk galbi yang paling biasa, ia juga boleh dibuat dari tulang rusuk babi atau ayam.
  • 구이 (dalam bahasa Korean). Doosan Encyclopedia. Dicapai pada 2008-03-15.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • 구이 (dalam bahasa Korean). Empas/EncyKorea. Dicapai pada 2008-03-15.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • 구이 (dalam bahasa Korean). Empas/Encyclopædia Britannica. Dicapai pada 2008-03-15.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting