Barbie of Swan Lake

Barbie of Swan Lake adalah sebuah filem animasi 2003 komputer iarahan oleh Owen Hurley.[1] Ia adalah filem komputer animasi ketiga dalam francais Barbie. Ia merupakan adaptasi pementasan balet Lebedinoye ozero gubahan Pyotr Ilyich Tchaikovsky

Barbie of Swan Lake
Kulit DVD dan VHS
PengarahOwen Hurley
PenulisElana Lesser
Cliff Ruby
BerdasarkanLebedinoye ozero oleh Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Dihasilkan olehKim Dent Wilder
Rob Hudnut
DibintangiKelly Sheridan
Mark Hildreth
Kelsey Grammer
Kathleen Barr
Nicole Oliver
Disunting olehGreg Richardson
Muzik olehArnie Roth
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehArtisan Entertainment (original)
Universal Studios Home Entertainment (re-release)
Right Entertainment (UK)
Tarikh tayangan
  • 30 September 2003 (2003-09-30)
Masa tayangan
83 minit
Negara Amerika Syarikat  Kanada
BahasaEnglish

Plot sunting

Barbie berperanan sebagai Odette si puteri seorang tukang roti. Pada suatu hari, Odette tanpa sengaja melihat unicorn, kuda yang bertanduk tunggal di kepalanya, dan mengikutinya ke sebuah hutan sihir yang begitu indah. Namun Odette bertemu dengan Rothbart si penyihir jahat yang berniat mengalahkan Ratu Pari-Pari dan menguasai hutan tersebut. Rothbart mengubah Odette menjadi seekor angsa.

Walaupun Ratu Pari-Pari berhasil menghalau sihir Rothbart namun tidak sepenuhnya sehingga Odette hanya boleh kembali menjadi manusia pada malam hari, namun berbentuk angsa pada siang hari. Agar boleh pulih sepenuhnya, Odette harus menyelamatkan hutan sihir dari Rothbart.

Watak dan Perwatakan sunting

  • Kelly Sheridan sebagai Barbie / Odette - pemalu, gadis negara yang minat membantu dan suka menari. Dia bertukar menjadi angsa oleh Rothbart kerana dia dianggap sebagai salah satu yang boleh mengalahkan Rothbart. Kemudian, dia jatuh cinta dengan Putera Daniel dan kemudian belajar menjadi seorang gadis yang berani dengan menyelamatkan Enchanted Forest. Barbie adalah pencerita Swan Lake.
  • Mark Hildreth sebagai Putera Daniel - Putera yang sukakan pengembaraan. Dia seorang pakar memanah. Dia suka Odette dari pertama kali dia bertemu dengan Odette, tetapi dia terpedaya dengan Rothbart. Odile telah bertukar menjadi seperti Odette oleh Rothbart, dan Daniel menari dengan Odile.
  • Kelsey Grammer sebagai Rothbart - Antagonis utama dan penjahat sorcerer dan sepupu penjahat Fairy Queen yang ingin memerintah Enchanted Forest. Dia boleh bertukar menjadi seekor burung, dan dia juga menukarkan Odette menjadi angsa. Dia mempunyai anak perempuan yang rosak, namanya Odile. Di akhir, Rothbart menjadi cuckoo clock.
  • Venus Terzo sebagai Lila - Unicorn ungu yang mesra yang juga rakan Odette. Dia suka pergi ke bandar orang dan hampir ditangkap oleh orang bandar. Dia memberitahu (Odette) bahawa dia adalah lebih berani daripada Odette fikirkan.
  • Kathleen Barr sebagai Fairy Queen / Marie - penguasa Enchanted Forest. Marie adalah kakak Odette yang suka menunggang kuda.
  • Nicole Oliver sebagai Carlita - Kanak-kanak fairy yang bertukar menjadi skunk oleh Rothbart. Dia adalah kawan baik Ivan.
  • Ian James Corlett sebagai Ivan - Kanak-kanak lelaki fairy yang bertukar menjadi landak. Dia adalah kawan baik Carlita.
  • Maggie Wheeler sebagai Odile - Antagonis kedua, ahli sihir jahat dan anak perempuan Rothbart yang rosak yang memperbodohi Putera Daniel pada bola dengan menjadi seperti Odette.
  • Michael Dobson sebagai Erasmus - Penaja yang mempunyai perpustakaan. Buku Forest Lore yang memberitahu bagaimana untuk mengalahkan Rothbart terdapat di dalam perpustakaannya.
  • Chantal Strand sebagai Kelly - Kakak Barbie yang takutkan perlumbaan di kemnya.
  • Gina Stockdale sebagai Ratu Ibu - Ibu Daniel yang mahu melihat Daniel berkahwin dan mempunyai cucu.
  • Brian Drummond sebagai Reggie - Hamba Daniel
  • Garry Chalk sebagai the Baker - Bapa Odette

Muzik sunting

Muzik filem adalah dari Tchaikovsky's Swan Lake.

Tayangan Filem sunting

Filem ini mula ditayangkan pada DVD dan video pada 30 September 2003

Rujukan sunting

  1. ^ "Barbie of Swan Lake". Barbie. Dicapai pada 9 December 2013.

Pautan Luar sunting