Barisan hadapan (ayat alternatif: garisan depan atau perbatasan) dalam terminologi tentera adalah kedudukan yang paling dekat dengan kawasan konflik antara anggota dan peralatan angkatan tentera, secara amnya merujuk kepada angkatan maritim atau tentera darat. Apabila barisan (sempadan yang disengajakan atau tidak disengajakan) di antara pihak yang bertentangan, garisan depan ialah kawasan dimana ketumbukan tentera terlibat dalam konflik, terutamanya garis bersentuhan antara pasukan berlawanan. Di dalam konflik ketenteraan, apabila menghadap garisan depan, anda berdepan dengan musuh.

Askar Australia didalam parit garisan depan semasa Perang Dunia I. Gambar diambil oleh Kapt. F. Hurley, antara bulan Ogos 1917 dan Ogos 1918.

Semua cabang perkhidmatan bersenjata A.S. menggunakan istilah teknikal yang berkaitan, Forward Line of Own Troops (FLOT) dan Forward Edge of Battle Area (FEBA). Istilah ini digunakan sebagai langkah-langkah kawalan battlespace yang menandakan angkatan maritim atau tentera darat yang paling mesra ke depan di medan perang pada titik tertentu semasa konflik bersenjata. FLOT/FEBA boleh merangkumi pasukan perlindungan dan pemeriksaan. Forward Line of Enemy Troops (FLET) adalah FEBA dari perspektif musuh.

Etimologi sunting

Walaupun istilah "garisan depan" mula muncul pada tahun 1520an, ia hanyalah pada tahun 1842 penggunaannya direkodkan dalam pengertian tentera. Penggunaan pertama sebagai kata sifat adalah dari tahun 1915.[1]

Perkataan "bahagian depan" mendapat pengertian tentera sebagai "bahagian paling hadapan sesebuah tentera darat" pada pertengahan abad ke-14, yang seterusnya membawa perkataan yang bermakna "medan operasi yang bersentuhan dengan musuh" pada tahun 1660an. Pengertian tersebut membawa kepada frasa barisan tanahair, yang mula-mula muncul pada tahun 1919.[2]

Versi kata adjektif istilah garisan depan (seperti dalam "anggota barisan depan kami") menggambarkan materiel atau anggota yang dimaksudkan untuk atau penggunaan secara aktif: di laut, di darat atau di udara: di garisan depan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Douglas Harper. "front-line". Online Etymology Dictionary.
  2. ^ Douglas Harper. "front". Online Etymology Dictionary.

Pautan luar sunting