Bartolomeu Dias

Penjelajah Portugis


Bartolomeu Dias (sebutan dalam bahasa Portugis: [baɾtuluˈmew ˈdi.ɐʃ]; Anglikan: Bartholomew Diaz; sekitar 1451 – 29 Mei 1500 [1]), adalah seorang bangsawan yang berketurunan kerabat diraja Portugal. Beliau merupakan penjelajah Portugal dan Eropah pertama yang diketahui belayar ke bahagian paling selatan di benua Afrika pada tahun 1488.

Bartolomeu Dias
Patung Bartolomeu Dias di Suruhanjaya Tinggi Afrika Selatan di London.
Kelahiran
Bartolomeu Dias

sekitar tahun 1451
Meninggal duniaMei 05 1500 (berumur 48–49)
Tanjung Harapan
WarganegaraPortugal
PekerjaanAhli navigasi dan penjelajah
Terkenal keranaOrang Eropah pertama yang belayar ke tanah paling selatan di Afrika.

Tujuan ekspedisi Dias sunting

Dias adalah seorang kestaria dari istana diraja, menyelia gudang diraja, dan nakhoda sebuah kapal man-of-war, São Cristóvão (Saint Christopher). Raja John II kemudian melantik beliau pada 10 Oktober 1487, untuk mengetuai satu ekspedisi pelayaran mengelilingi bahagian paling selatan di benua Afrika dengan harapan untuk mencari laluan perdagangan ke India. Dias juga bertanggunjawab untuk mencari tanah yang diperintah oleh Prester John.

Kehidupan peribadi sunting

Dias berkahwin dan mempunyai dua orang anak:

  • Simão Dias de Novais, mati tanpa berkahwin dan tidak meninggalkan waris
  • António Dias de Novais, seorang kesatria dari Order of Christ, berkahwin dengan (jelasnya saudara beliau, kerana memiliki nama keluarga de Novais melalui anak abang beliau) Joana Fernandes, anak perempuan kepada Fernão Pires dan isteri beliau Guiomar Montês.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ The Anonymous Narrative, page 61

Pautan luar sunting

  •   Rencana ini memuatkan teks dari suatu penerbitan yang kini berada dalam domain awamHerbermann, Charles, penyunting (1913). "Bartolomeu Dias" . Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton. Cite has empty unknown parameters: |HIDE_PARAMETER20= dan |coauthors= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  • Catholic Encyclopedia