Dalam kulat, sebuah basidiokarpa atau basidioma ialah sporokarp suatu basidiomycota, struktur multisel pada yang himenium menghasilkan spora dibawa. Basidiokarpa ialah ciri hymenomycetes; karat dan jelaga tidak mengeluarkan mana-mana struktur. Seperti sporokarpa yang lain, basidiokarpa epigean (atas tanah) yang dapat dilihat dengan mata kasar (terutamnya mereka yang mempunyai lebih atau kurang morfologi agaricoid) secara amnya dirujuk sebagai cendawan, manakala basidiokarpa hypogeal (bawah tanah) biasanya dipanggil trufel palsu.

Skematik basidiokarpa biasa, menunjukkan jasad berbuah, himenium dan basidia

Struktur sunting

Semua basidiokarpa berfungsi sebagai struktur yang himenium dihasilkan. Basidia dijumpai di permukaan himenium dan basidia secara asasnya mengeluarkan spora. Dalam bentuk teringkasnya, satu basidiokarpa terdiri daripada satu struktur berbuah tanpa khusus dengan satu himenium di atas permukaan; strukturnya ialah ciri kebanyakan jeli mudah dan kulat belantan. Dalam basidiokarpa yang lebih kompleks, terdapat pembezaan ke dalam satu stipe, satu pileus, dan/atau jenis pelbagai himenofor.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.