Bassem Subhi Shaaban Issa (Arab: باسم صبحي شعبان عيسى) atau Abu Emad (Arab: ابو عماد) ialah seorang anggota pejuang di Palestin. Beliau ialah salah seorang komender tentera Briged Izzuddin al-Qassam, sayap ketenteraan Gerakan Penentangan Islam (Hamas). Beliau ialah Ketua Briged Izzuddin Al-Qassam di Bandar Gaza. Beliau meninggal dunia dalam sebuah serangan tentera israel semasa Perang Pedang Al-Quds 2021.[1]

Bassem Subhi Isa

Komender Tentera Briged Izzuddin Al-Qassam
Kelahiran
Bassem Subhi Syaaban Issa

(1965-02-26)26 Februari 1965
Meninggal dunia12 Mei 2021(2021-05-12) (umur 56)
Sebab kematianSerangan udara
WarganegaraPalestine
Nama lainAbu Emad
PendidikanUniversiti Terbuka Al-Quds, Semenanjung Gaza
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politikHamas

Kelahiran dan kehidupan sunting

Bassem dilahirkan di bandar Khan Yunis di selatan Semenanjung Gaza pada 26/2/1965, kepada keluarga Palestin yang bergelut yang asal-usulnya kembali ke kampung terbiar Hamama di daerah Gaza, dan dia membesar di pangkuannya di atas jalan kebenaran dan cintakan jihad dan tanah air.

Sejak kecil, Bassem dibezakan oleh kerendahan hati, kesopanan, kebijaksanaan, dan mentaliti yang hebat. Dia menyayangi ibu bapanya, menghormati mereka, dan taat kepada mereka, bersemangat untuk menggembirakan mereka. Dia mempunyai hubungan hormat dan sayang dengan saudara maranya. dan jiran, membantu mereka, memberikan bantuan kepada mereka, dan berkongsi kegembiraan dan kesedihan mereka.

Pengajian sunting

Bassem menamatkan pengajian rendah dan persediaannya dengan cemerlang, dan selepas menamatkan pengajian dari sekolah menengah, beliau memperoleh diploma dalam pendidikan, kemudian ijazah sarjana muda dalam pentadbiran perniagaan dari Universiti Terbuka Al-Quds, dan ijazah sarjana muda dalam pengajian ketenteraan dari Akademi Tentera di Semenanjung Gaza.

Kehidupan peribadi sunting

Syahid Bassem isa berkahwin dengan Ummu Emad, pada 21 Ogos 1992 dan dikurniakan tujuh orang anak (tiga lelaki dan empat perempuan).

Kematian sunting

Bassem telah meninggal dunia pada 12 Mei 2021 setelah tentera Israel mensasarkan serangan ke atas rumah beliau, di Gaza.[2][3] Serangan berlangsung dalam fasa Perang Pedang Al-Quds.

Rujukan sunting

  1. ^ Agensi (2021-05-13). "Komander Hamas antara 65 orang terkorban". Harian Metro (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-12.
  2. ^ Archive, View Author; feed, Get author RSS (2021-05-12). "Israel takes out top Hamas leader Bassem Issa with Gaza airstrike" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-12.
  3. ^ Images, an Israeli strike in Gaza City-Fatima Shbair/Getty (2021-05-27). "Hamas claims Israeli assassinations won't hobble resistance - Al-Monitor: Independent, trusted coverage of the Middle East". www.al-monitor.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-12.