Batu penanda

(Dilencongkan dari Batu Penanda)

Batu penanda  adalah satu daripada beberapa siri bernombor penanda diletakkan di sepanjang jalan atau sempadan pada jarak satu batu (1.6 km) (Ada juga yang diletakkan pada setiap 1 km)  atau kadang-kadang, bahagian daripada sebuah batu. Mereka biasanya terletak di tepi jalan atau dalam median. Ia  adalah alternatif yang dikenali sebagai penanda batu, mileposts atau batu catatan (kadang-kadang singkatan MPs). Jarak tempuh adalah jarak sepanjang jalan dari tetap permulaan titik.

Batu penanda jalan persekutuan di Malaysia
Batu penanda di Jalan Broga menghala ke Semenyih.

Bahasa sehari-hari, istilah "Milestone" mungkin juga merujuk kepada penanda diletakkan pada jarak yang lain, seperti setiap kilometer.

Pencapaian yang dibina untuk menyediakan rujukan di sepanjang jalan. Ini boleh digunakan untuk meyakinkan pelancong itu jalan yang tepat sedang diikuti, dan untuk menunjukkan sama ada jarak mengembara atau jarak yang tinggal untuk satu destinasi. Itu rujukan yang juga digunakan oleh penyelenggaraan jurutera dan perkhidmatan kecemasan untuk mengarahkan mereka ke titik tertentu di mana kehadiran mereka diperlukan. Istilah ini adalah kadang-kadang digunakan untuk menunjukkan lokasi di jalan bahkan jika tidak fizikal tanda hadir. Ini berguna untuk laporan kemalangan dan lain-lain rekod menjaga (contohnya, "kemalangan terjadi pada km 13 tanda" walaupun jika jalan itu hanya ditandai dengan batu sekali setiap 10 km).

Sejarah sunting

Empayar Rom sunting

 
Batu penanda Roman  XXIX pada Melalui Romana XVIII – jalan menghubungkan Iberia bandar-bandar Bracara Augusta dan Asturica Augusta
 
Batu penanda Roman di bekas laluan A66 antara Kirkby Thore dan Kuil Sowerby (ada tulisan)
 
Kos Minar (Pos Batu Mughal), Delhi Zoo, New Delhi, India

Pos batu asalnya batu obelisk – dibuat dari granit, marble, atau apa pun  batu tempatan yang ada – dan kemudian konkrit catatan. Mereka telah digunakan oleh Empayar Rom pembina jalan dan bagian penting dari mana-mana rangkaian Jalan Rom : jarak yang dilalui setiap hari hanya beberapa batu dalam beberapa kes.[perlu rujukan] Banyak pos batu Rom hanya rekod nama raja memerintah tanpa memberi apa-apa nama tempat atau jarak yang jauh.[1] Pos batu pertama Rom teletak di  jalan Appian. Di tengah-tengah Roma,"Golden Milestone" didirikan untuk menandakan dianggap pusat empayar: pos batu itu telah hilang. Pos batu Emas inspirasi pos batu Sifar Sifar  di Washington, DC, yang dimaksudkan sebagai titik dari mana semua jalan jarak di Amerika Syarikat harus diperhitungkan. Odometers digunakan untuk mengukur Roman peristiwa jarak, kemungkinan besar berdasarkan yunani Kuno Teknologi.[perlu rujukan]

Empayar Bizantium  sunting

Monumen Batu-penanda, Juta, telah didirikan pada awal abad ke-4 di Constantinople. Ia dijadikan sebagai titik permulaan untuk ukuran jarak untuk semua jalan menuju ke kota-kota Bizantium Empayar, dan telah fungsi yang sama seperti Milliarium Emas dari Roma Kuno. Ini Juta selamat utuh sekurang-kurangnya sehingga akhir-akhir abad ke-15. Serpihan itu ditemui lagi pada tahun 1960-an. Serpihan adalah didirikan sebagai tiang.

Post-Abad Pertengahan Eropa sunting

Di Eropa, itu jarak yang diukur biasanya bermula pada titik tertentu dalam sebuah bandar atau kota, seperti banyak jalan yang bernama untuk bandar-bandar ada di ujung. Sebagai contoh, di London, United Kingdom, plak dekat Eleanor cross di Charing Cross adalah rujukan titik dari mana jarak yang jauh dari London ke bandar-bandar lain bandar-bandar dan diukur. Di UK, peristiwa penting adalah terutama yang berkaitan dengan bekas Turnpike jalan-jalan.

British membina pos batu yang banyak dan penting di Pulau Malta. Pos Batu ini telah Banyak dirosakkan dalam Perang Dunia II untuk melumpuhkan petugas angkatan dalam invasi potensial. Walaupun ini, jumlah yang sangat kecil pencapaian yang masih wujud undefaced, dan salah satu dari ini adalah sekarang di Malta di Muzium Perang.[2]

India sunting

 Kos Minars atau Batu Tiang adalah abad pertengahan pencapaian yang sudah dibuat oleh abad ke-16 Afghan, Pemerintah Sher Shah Suri, dan kemudian oleh Mughal maharaja. Ini Minars didirikan oleh Mughal Maharaja di lebuh raya utama di seluruh empayar untuk tanda jarak. Itu Kos Minar adalah pepejal sepanjang tiang, sekitar 30 kaki (9.1 m) di ketinggian yang berdiri pada batu platform dibangun dengan batu bata dan menempel ke atas dengan kapur. Walaupun tidak seni bina sangat mengesankan, yang penting mereka bagian penting dari komunikasi dan perjalanan dalam empayar yang besar.[3]

Kos kuno India unit jarak. Itu bisa mewakili sama ada jarak sekitar 1.8 kilometer (1.1 bt) atau 3.2 kilometer (2.0 bt). Minar adalah perkataan parsi untuk tower. Abul Fazl dicatat dalam Akbar Nama yang di tahun 1575 AD, Akbar mengeluarkan perintah pada setiap Kos di jalan dari Agra untuk Ajmer, tiang atau minar harus didirikan untuk keselesaan pelancong.[4][5]

Lebuh Raya Moden sunting

Pos batu yang bersejarah ini yang masih digunakan hari ini, walaupun "batu" biasanya logam di pos batu lebuh raya dan di negara-negara yang paling berdasarkan metrik bukannya unit ukuran imperial. Juga menemukan hari ini adalah lebih rapat tanda-tanda yang mengandungi pecahan nombor, dan tanda-tanda di sepanjang rel kereta api, pantai dan terusan.

Australia sunting

Ukuran metrik di Australia disebabkan bekas penanda batu untuk secara beransur-ansur digantikan dengan 10 km penanda di atas lebuh raya dan negara jalan-jalan, dan ini telah dikeluarkan dari yang paling utama lebuh raya dengan jarak yang jauh untuk beberapa pekan depan yang tertera di papan tanda. Beberapa batu penanda dikekalkan seperti rasa ingin tahuku (melihat galeri).

Kanada sunting

Penggunaan berbeza dengan wilayah, seperti lebuh raya di bawah bidang kuasa wilayah. Di Alberta, untuk contoh, kilometer penanda papan tanda logam berwarna hijau  dengan tulisan putih, dan biasanya diletakkan setiap 4 km bermula di lepas persimpangan utama ke selatan dan barat, bergantung kepada sama ada laluan berada di arah utara-selatan atau timur-barat.

 


United Kingdom sunting

Di UK, papan tandapenanda  lokasi pemandu diletakkan setiap 100 meter (110 yd) bersama-sama setiap sisi Motorway British, dan bersama-sama beberapa yang lain jalan-jalan utama. ia kali  pertama diperkenalkan pada tahun 2003, dan mereka melengkapi jarak penanda catatan (tepi jalan kecil catatan digunakan untuk penyelenggaraan jalan dan tujuan pentadbiran). Kedua-dua jenis tanda memaparkan lokasi yang unik nombor. Bilangan, walaupun diberikan tanpa unit, adalah jarak dalam kilometer dari yang ditetapkan unzip lokasi untuk jalan.[6]

Amerika Syarikat sunting

 
Nombor batu marker digunakan di Amerika Syarikat

Di AS Sistem Lebuhraya Interstate, nombor biasanya mengukur jarak ke selatan atau barat negeri , atau pangkal laluan ini , jika negara selatan atau barat perhentian terletak di negeri itu. Sistem nombor yang lain lebuh raya berbeza oleh kerajaan; kebanyakan menggunakan sistem mencerminkan yang Interstate Sistem, negara-negara lain, seperti Illinois dan Kentucky, gunakan county garis sebagai sifar mile marker, sementara yang lain, termasuk Missouri, tidak menandatangani batu-penanda di semua (kecuali di negara bagian). Arizona telah yang agak unik sistem, di mana laluan ini pos batu terus orang-orang dari asalnya tuan rumah. Sering, keluar dihitung menurut terdekat tanda kawasan, terkenal sebagai the ''mile-log''sistem. Dari awal Interstate sistem sehingga pertengahan tahun 2000, paling lebuh raya antara Negeri telah penanda setiap batu. Sejak itu, banyak negara telah dipasang penanda setiap 0.2 batu, dan dalam beberapa kawasan metro, setiap 0.1 batu. Beberapa bersejarah dan indah – seperti sepanjang Blue Ridge Parkway di North Carolina dan Virginia dan Luar negara Lebuh raya dari Florida Keys – gunakan mileposts untuk menandai tempat menarik atau (dalam kes banyak perniagaan bersama-sama Luar negeri Lebuh raya) sebagai sebahagian daripada mereka alamat.


Pos batu Kereta api sunting

 
Pos batu Lama dan baru kereta api  di UK, menunjukkan jarak 33¼ batudari titik sifar

Sempadan sunting

Pos batu sempadan  penting untuk tanda batas sempadan antara negara-negara yang dipisahkan oleh perbatasan. Satu siri seperti penanda sempadan wujud di satu batu (1.6 km) selang sepanjang seperti di "District of Columbia"di Amerika Syarikat.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Empty citation (bantuan)
  2. ^ Empty citation (bantuan)
  3. ^ Empty citation (bantuan)
  4. ^ Kos Minar Diarkibkan 2015-04-27 di Wayback Machine University of Alberta.
  5. ^ Empty citation (bantuan)
  6. ^ Empty citation (bantuan)

Pautan luar sunting